Hyppää pääsisältöön

Sopraano Miina-Liisa Värelän komea avaus

Sopraano Miina-Liisa Värelä
Miina-Liisa Värelä ja muodonmuutos Sentaksi. Sopraano Miina-Liisa Värelä Kuva: Anja Lankinen miina-liisa värelä

"Kyllä siellä katsomossa oltiin suomalaisen kaverini kanssa pikkasen rinta rottingilla,” Anja Lankinen kirjoittaa musiikkiterveisissään Bremenistä. Sopraano Miina-Liisa Värelä debytoi paikallisessa teatterissa Wagnerin Lentävän hollantilaisen Sentana.

Tulipa vierailtua Saksan pienimmässä osavaltiossa Bremenissä. Tämä osavaltio muodostuu kahdesta kaupungista, Bremenistä ja Bremerhavenista. Niiden väliin jäävä alue kuuluu taas Ala-Saksin osavaltioon. Weser-joki yhdistää ikään kuin napanuorana nämä kaupungit toisiinsa. Osavaltion asukasluku on yli 600 000 ja Bremenin kaupungissa on asukkaita yli puoli miljoonaa eli se on Helsingin kokoinen.

Theater am Goetheplatz oli vierailuni pääkohde. Teatteri on seisonut paikallaan jo yli sata vuotta, ja oopperaa on esitetty siellä alusta lähtien. Varsinainen sali lienee käynyt historiansa aikana läpi muodonmuutoksia ja vaikuttaa tänään melko modernilta, mitään krumeluureja sieltä ei löydy. Ohjelmistossa oli Wagnerin ooppera Lentävä hollantilainen. Suomalainen sopraano Miina-Liisa Värelä teki Sentan roolissa Saksan debyyttinsä. Hän esitti Sentan nyt ensi kertaa. Komea alku!

Theater an der Goetheplatz
Teatteri ja ooppera mahtuvat samaan taloon Bremenissä. Theater an der Goetheplatz Kuva: Anja Lankinen theater an der goetheplatz

Bremenin maineikkaat laulajat

Menkäämme talon laulajiin sekä ulkomaalaisiin että suomalaisiin. Kenties tunnetuin vierasmaalainen on ollut sopraano Montserrat Caballé, joka aloitti uransa Bremenin oopperassa. Hänet kiinnitettiin taloon 26-vuotiaana ja hän kuului henkilökuntaan vuodet 1959-1962. Toinen yhtä tunnettu laulaja on Grace Bumbry, joka oli talossa kiinnityksellä kaksi vuotta. Vuosilukuja en löytänyt, mutta varmaankin uransa alkupuolella.

Suomalaisista laulajista mainittakoon Irja Auroora, joka oli talossa vuosina 1973-1978, sitten tulevat Anu Komsi vuosina 1994-1998 sekä Heikki Kilpeläinen vuosina 1994-1997. Saattaa niitä muitakin suomalaisia olla, mutta nämä ovat nyt tiedossani.

Dalandin ja Maryn suhde

Sitten varsinaiseen oopperaan. Kun katselin ja kuuntelin Hollantilaista, niin en oikein tiennyt oliko teos modernisoitu vai ei. Alkusoiton aikana käytiin läpi koko merenkulun historia sekä tekstein että kuvin. Videot olivat ahkerasti käytössä ja ne toimivat erinomaisesti. Dalandin miehistö ja muukin porukka näytti normaaleilta ihmisiltä, mutta sen sijaan Hollantilaisen pieni miehistö oli aika erikoisen näköinen. Minulle tulivat mieleen Fernando Boteron maalaukset ja patsaat. Pieni pää ja turvonnut ruumis. Minusta ne näyttivät ihmissyöjiltä tai joiltakin verenimijöiltä.

Nuori Nathalie Mittelbach oli Maryn, Sentan imettäjän roolissa. Hän oli myös aivan selvästi Dalandin intiimi ystävätär. Minulle uusi tulkinta, mutta passaa hyvin tähän päivään, kun herrat ottavat itselleen huomattavasti nuorempia vaimoja ja ystävättäriä. Rouva Mittelbach teki erinomaisesti roolinsa sekä näyttämöllisesti että laulullisesti.

Dalandin roolin esittäjä Patrick Zielke oli ainut, joka oli ollut tässä produktiossa jo alusta lähtien. Ensi-ilta oli ollut 15. syyskuuta 2013. Suomalaisena olisin kaivannut enemmän bassomaisempaa ääntä. Se on tämä Suomi-tytön ongelma, kun on tottunut niin upeisiin suomalaisiin bassoihin.

Hollantilainen Claudio Otelli kesällä Savonlinnaan

Hollantilainen Claudio Otelli oli hyvä ja sympaattinen laulaja. Kun hän tuli Sentaa kosimaan – niin kai voi sanoa, vaikka isä oli jo tyttären luvannut hänelle, niin hän oli riisunut Botero-varusteet ja oli aivan normaalin näköinen ja normaaleissa vaatteissa oleva kipparilakkipäinen mies. Claudio Otellia on mahdollisuus kuulla ensi kesänä Savonlinnan oopperajuhlilla Janácekin oopperassa Kuolleesta talosta.

Theater an der Goetheplatz
Lentävän hollantilaisen aplodit. Theater an der Goetheplatz Kuva: Anja Lankinen theater am goetheplatz bremen
Sopraano Miina-Liisa Värelä
Miina-Liisa Värelä ottaa vastaan aplodeja solistien kanssa. Sopraano Miina-Liisa Värelä Kuva: Anja Lankinen miina-liisa värelä

Koelaulun kautta Sentaksi

Miina-Liisa Värelä sai kutsun koelauluun tämän vuoden helmikuun alussa. Hän sai Sentan roolin ja ensimmäinen esitys oli 6. maaliskuuta 2016. Esityksiä tulee olemaan kaikkiaan kuusi kappaletta tänä keväänä ja kesänä.

Nopeasti oli Miina-Liisa omaksunut roolinsa. Laulu ja näyttämötyö oli varmaa ihan kuin hän olisi tehnyt roolin jo monta kertaa. Kyllä siellä katsomossa oltiin suomalaisen kaverini kanssa pikkasen rinta rottingilla, että hei, se on suomalainen ja me myös. Sentan balladi sai ihon kananlihalle ja kyynel tirahti silmään. Ei sitä niin usein nykyään tapahdu! Suuri duetto lopussa Hollantilaisen kanssa oli upea ja voimia riitti loppuun asti. Hieno ilta meidän debytantille ja sen palkitsi myös yleisö lämpimin aplodein.

Teoksen johti Markus Poschner ja orkesterina oli Bremer Philharmoniker. Ohjauksen oli tehnyt erittäin tunnettu saksalainen ohjaaja Sebastian Baumgarten.

Kaiken kaikkiaan oli onnistunut retki Bremeniin ja Wagnerhan aina sykähdyttää allekirjoittanutta.

Terveisin
Anja

Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa ja kirjoita meille juttu matkaltasi. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.