Hyppää pääsisältöön

Jaakko Ryhänen maksoi oppirahansa ensimmäisessä Johannes-passiossaan

Jaakko Ryhänen ja Risto Nordell
Bassojätti Jaakko Ryhänen ja Risto Nordell Jaakko Ryhänen ja Risto Nordell Kuva: Yle/ Katri Henriksson Jaakko Ryhänen,risto nordell,Laulun paikka

Ensimmäinen Bachin teos, jonka basso Jaakko Ryhänen sai laulettavakseen, oli Johannes-passio. Pääsiäisenä 1976 Ryhänen joutui oppimaan karvaasti, että äänellisen ja musiikillisen valmiuden täytyy olla huipputasoa pystyäkseen esittämään Bachia. Martti Talvelan saapuminen yleisön joukkoon ei helpottanut vaativaa tehtävää.

Johann Sebastian Bachin säveltämät passiot kaikuvat perinteisesti kirkoissa pääsiäisen aikaan. Näin tapahtui myös vuonna 1976 Savonlinnassa ja Rantasalmella.

- Ottaessani vastaan tuon tarjouksen Johannes-passiosta en aavistanut minkälaiseen sudenkuoppaan astun, Jaakko Ryhänen muistelee.

Savonlinnan Oopperajuhlakuoron perustaja ja taiteellinen johtaja Kyösti Haatanen oli pannut merkille nuoren basson, jolla oli hyvä ääni. Hän pyysi Ryhäsen laulamaan sekä Jeesuksen osan että bassoaariat.

- Haatanen varmasti ajatteli, että näin saadaan nuori laulaja halvalla Johannes-passioon. Ja minä menin vipuun, Ryhänen puistelee päätään.

Ankarasta harjoittelusta huolimatta Bachin teos oli nuorelle Ryhäselle ylivoimainen.

- En tajunnut, kuinka solakasti ja tekniikka halliten Bachia piti laulaa. Samoin Bachissa kaikki on osattava mennen tullen ulkoa, vaikka nuotit pitääkin pitää nenän alla. Kolmaskymmeneskahdesosanuotti liian aikaisin tai myöhään tietää katastrofia.

Bassoguru Martti Talvela oli konserttiyleisössä

Kaiken lisäksi pääsiäisen aika toi tullessaan kevätflunssan, joka iski Jaakko Ryhäsen kurkunpäähän. Kun konsertti Savonlinnan tuomiokirkossa oli juuri alkanut, osui nuoren solistin katse kirkon takaovelle.

- Sinne ilmestyi suuri tuuheapartaisen miehen hahmo. Äkkiä tajusin, että siellä seisoo itse Martti Talvela.

- Ymmärsin, että peli oli täydellisesti pelattu. Matto vedettiin alta, en nähnyt enkä kuullut mitään. Esitykseni oli niin musiikillisesti kuin äänellisesti täysi katastrofi.

Neljäkymmentä vuotta myöhemmin Jaakko Ryhänen näkee tapahtumassa hyviäkin puolia.

- Se opetti minulle, kuinka Bachin musiikkiin pitää suhtautua. Sitä pitää harjoitella paljon enemmän kuin mitään muuta. Myöhemmin Johannes-passiotkin alkoivat sujua ihan eri tavalla.

Jaakko Ryhänen on Risto Nordellin haastateltavana Yle Radio 1:n Laulun paikka -ohjelmassa pääsiäismaanantaina kello 14.

Bachin Johannes-passio kuullaan pitkäperjantaina 25.3. klo 19.03 Yle Radio 1:ssä. Sen esittävät Concerto Köln ja Baijerin radion kuoro, joht. Peter Dijkstra, sol. Christina Landshamer, sopraano, Ulrike Malotta, mezzosopraano, Julian Prégardien, tenori (Evankelista), Tilman Lichdi, tenori, Tareq Nazmi, basso (Jeesus), ja Kresimir Strazanac, bassobaritoni (Pilatus). Konsertti on taltioitu Münchenin Herkules-salissa 7.3.2015.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.