Miehittämätön radio-ohjattava ilma-alus, UAV, drone, quadkopteri ja niin edelleen. Vempaimen nimestä ei olla vielä päästy yhteisymmärrykseen, mutta nämä taivaan valvontakamerat pörräävät kasvavissa määrin taivaalla ja loppua ei näy.
Autonomia pelastaa virheiltä
Radio-ohjattavia helikoptereita on voinut harrastaa jo vuosikymmeniä, mutta nyt niitä saa hankittua järkevään hintaan lähikaupasta. Kamerakopterit ovat nousseet suosioon niiden teknologian kehityksen myötä. Koptereissa on autonomiaa, joka estää virheiden tekemisen ja koptereiden kamerat kilpailevat laadussa maassa makaavien sukulaistensa kanssa. Kopteria on helppo lennättää ja sillä pääsee näkemään oman kesämökin ilmasta käsin - viehätys näitä laitteita kohtaan on ymmärrettävää.
Satasella ilmaan
Kamerakoptereiden hinnat lähtevät noin sadasta eurosta ylöspäin. Hintahaarukan yläpäässä kopterit maksavat useita tuhansia euroja. Harrastajat neuvovat aloittamaan hieman halvemmalla kopterilla ja harjoittelemaan lennätystä niillä. Alan pioneerina toimii taiwanilainen yritys DJI, jonka kopterit ovat esiintyneet populaarikulttuurissa. Koptereita on tarjolla jokaiselle lompakolle, mutta hintaa nostaa kameran laatu ja teknologian määrä kopterissa.
Rikollisuus nousukiidossa
Kopterien levinneisyys on myös tuonut niille kyseenalaista julkisuutta. Rikolliset ovat ottaneet uuden teknologian avosylin vastaan, joten viranomaiset ovat myös tuoneet torjuntaan eriskummallisia keinoja. Kopterien torjuntaan on valjastettu verkkoja ampuvia koptereita, signaalin häirintään tarkoitettuja laitteita ja nyt myös kotkia, jotka pitävät kamerakoptereita saaliina.
Valvova viranomainen luottaa maalaisjärkeen
Suomessa kamerakopterit laskeutuvat liikenneviranomainen Trafin tontille - siis kuvauksellisesti. Trafista kerrotaan, että kamerakopterien valvonta on Suomessa hyvin liberaalia verrattuna muuhun Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin. Asia myös halutaan pitää näin, joten Trafi toimii isossa roolissa tiedottamisessa ja he luottavat ensisijaisesti suomalaiseen maalaisjärkeen.
Miehittämättömien ilma-alusten valvontaa ei tällä hetkellä vahvisteta Suomessa, koska väärinkäytöksiltä on vältytty. Kamerakopterien lennättämistä koskevat samat lentokiellot, kuin muutakin lentoliikennettä. Älä siis lennätä kopteria paikassa, jossa et ole täysin varma lennättämisen säännöistä. Lennättäminen voinee jatkua yhtä vapaana, kunhan kaikki ottavat kopterin lisäksi myös maalaisjärkensä mukaan.
Trafi muistuttaa lennättämisen perusasioista: näköyhteys kopteriin pitää säilyttää, yksityisyyden suojaa kunniottaa ja lennätyspaikka valita niin, ettei ilmailusta aiheudu vaaraa ulkopuolisille.
Toimittaja Aki Kuukasjärvi