Hyppää pääsisältöön

Klovnien aika

Käsikirjoittaja, ohjaaja Jenni Toivoniemi klovnikuvien edessä
Käsikirjoittaja, ohjaaja Jenni Toivoniemi Käsikirjoittaja, ohjaaja Jenni Toivoniemi klovnikuvien edessä Kuva: Kirsikka Saari / Seppo Sarkkinen ja Annukka Palmén-Väisänen Jenni Toivoniemi,#kulttuurinvälikysymys

Käsikirjoittaja, ohjaaja ja Sundancen elokuvafestivaaleilla ensimmäisenä suomalaisena kansainvälisen fiktion palkinnon voittanut Jenni Toivoniemi näki elokuvan Hannah Arendtista ja ryhtyi ajattelemaan ajattelemista. Toivoniemi kirjoittaa, että vuonna 2016 ajatteleminen on yhä radikaalimpi teko. Kun sananvapaudesta on tullut jokaisen oikeus huutaa mitä tahansa missä tahansa, on kenttä ymmärtämiselle ja harmaansävyille katoamassa.
#kulttuurinvälikysymys kysyy taiteilijoilta mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu suoraan lähetykseen Yle Teemalla 14. huhtikuuta.

Jenni Toivoniemi

Margarethe von Trottan elokuvan Hannah Arendt (2012) toisessa kohtauksessa Barbara Sukowa nimiroolissa polttaa tupakan ja ajattelee. Elokuva keskittyy Arendtin kiistellyimmän teoksen Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil (1963) –teoksen syntyyn ja vastaanottoon. Arendt oli lentänyt New Yorkerin kustantamana seuraamaan Adolph Eichmannin suurta oikeudenkäyntiä Israeliin. Arendt kuvaili artikkelisarjassaan Eichmannia äärimmäisen keskinkertaiseksi ja tavalliseksi ihmiseksi, jonka motivaattorina ei ollut niinkään ideologia, kuin tavanomainen tyhmyys. Hirvittävintä Eichmannissa oli nimenomaan hänen tavallisuutensa. Arendtille holokausti ei edustanut antisemitismin huippua, vaan yhtä totalitarismin lukua. Eichmann oli totalitarismin synnyttämä rikollinen: Velvollisuutensa täyttävä byrokraatti, joka ei kyseenalaistanut saamiaan käskyjä. Arendtin teos maksoi hänelle monta vanhaa ystävää. Julkaisun aiheuttama kuohunta oli niin suurta, että parikymmentä vuotta myöhemmin Arendtin aikalainen ja Dissent –lehden päätoimittaja Irwing Howe kirjoitti, etteivät New Yorkin intellektuaalipiirit koskaan toipuneet Arendtin teoksen aiheuttamasta sisällissodasta ennalleen.

Elämme aikaa, jossa omaan kokemukseen perustuvat mielipiteet ovat nousseet tasa-arvoisiksi argumenteiksi tieteellisen tiedon rinnalle. Aikaa, jossa poliittista keskustelua leimaa tunneperäinen vastuuton huutelu.

Vuonna 2004 ilmestynyt Kolmannen valtakunnan viimeisiä päiviä kuvannut Perikato joutui rankan arvostelun kohteeksi, koska Bruno Ganzin näyttelemä Hitler oli niin inhimillinen. Vain pari vuotta aiemmin tehty Polanskin Pianisti kuvasi natsit stereotyyppisinä pahiksina – elokuva kahmi Oscareita ilman kohuja (jos ei ohjaajan lapsenraiskaushistoriaan liittyviä sotkuja lasketa). Haluamme edelleen nähdä natsien pahuuden ulkoisena, epäinhimillisenä pahana, emme mustana mahdollisuutena ”tavallisessa” (tolkun?) ihmisessä, saati itsessämme. Arendtin mukaan Eichmannin ongelma oli kyvyttömyys ajatteluun – moraalisen mielikuvituksen puute. Ehkä Arendtin kriitikoita pelotti ennen kaikkea ajatus, ettei heidänkään moraalinsa olisi riippumatonta, että kaikissa meissä on mahdollisuus pahaan, joka syntyy kyvyttömyydestä ajatella. Arendtin mukaan Eichmann ei niinkään ollut hirviö, vaan pelle. Ehkä juuri tässä piilee syy siihen, että von Trottan elokuva kolahti itseeni ja moneen muuhun erityisellä tavalla alkuvuodesta, Ylen lähettäessä sen toistamiseen. Elämme aikaa, jossa Yhdysvaltain presidentinvaaleissa kärkipaikasta kilpailee ”Oranssiksi Pelleksi” kutsuttu vihaa lietsova Donald Trump. Aikaa, jossa omaan kokemukseen perustuvat mielipiteet ovat nousseet tasa-arvoisiksi argumenteiksi tieteellisen tiedon rinnalle. Aikaa, jossa poliittista keskustelua leimaa tunneperäinen vastuuton huutelu.

Rasistisia katupartioita vastustava pellepartio Loldiers of Odin osuu protestissaan oikeaan. Narri paljastaa aina jonkun totuuden.

Juuri siksi rasistisia katupartioita vastustava pellepartio Loldiers of Odin osuu protestissaan niin oikeaan. Narri paljastaa aina jonkun totuuden: Trumpin pelleys paljastaa Republikaanisen puolueen piilotetun rasismin, realiteeteista irronneen oikeiston oikeiden vaihtoehtojen puutteen. Pellepartio taas kertoi meille, mistä katupartioissa oikeasti on kyse silloin, kun poliisiylijohto ja pääministeri vielä horisivat kimppakyydityksistä rasistiremmien alkaessa partioida.

Kun sananvapaudesta on tullut jokaisen oikeus huutaa mitä tahansa valheellista moskaa mielipiteenään missä tahansa, on kenttä ymmärtämiselle ja harmaansävyille katoamassa.

Päättäjiemme kyvyttömyys ajatella ja selkeästi tuomita vihapuhe on johtanut käsittämättömään tilanteeseen, jossa neuvottelupöytiin yritetään istuttaa ideologiset rasistit ja heidän kohteensa kutsuen heitä ”ääripäiksi.” Epäinhimillistävä ”me ja muut” –retoriikka on noussut hallitustasolle ja valuu sieltä visvana kaikkiin yhteiskunnan kerroksiin. Kun sananvapaudesta on tullut jokaisen oikeus huutaa mitä tahansa valheellista moskaa mielipiteenään missä tahansa, on kenttä ymmärtämiselle ja harmaansävyille katoamassa. Olen itsekin jo istunut useissa sisällön suunnittelupöydissä, joissa on nostettu esille ajatus, että ”jos me tehdään tämä, sähköpostit on sitten täynnä huoritteluja ja raiskaustoivotuksia”. Se ei ole luovuutta, uusia ajatuksia tai älykästä dialogia ruokkiva lähtökohta. Arendtia mukaillen meitä ei johda hirviölauma, vaan narrilauma. Päätökset, joilla suomalaisen yhteiskunnan peruspilareita ajetaan alas, eivät johdu päättäjien ennenkuulumattomasta pahuudesta vaan ennenkuulumattomasta tyhmyydestä, moraalisen mielikuvituksen puutteesta.

Vuonna 2016 ajatteleminen on yhä radikaalimpi teko.

Hannah Arendtin loppumaton uteliaisuus ja halu haastaa itseään ja muita ajattelijoita huolimatta sen aiheuttamista kivuliaista tilanteista uralla ja henkilökohtaisissa suhteissa ravisuttaa yhä. Siksi von Trottan elokuva on niin radikaali: Keski-ikäinen nainen ajattelemassa elokuvan keskiössä on jo sinänsä poikkeuksellista. Mutta vuonna 2016 ajatteleminen on yhä radikaalimpi teko. Ja juuri ajattelua ja ajattelijoita meidän tulisi suojella henkemme edestä.

Artikkelia päivitetty, linkki lisätty.

Kommentit
  • Kuntavaaleista pitää tehdä kulttuurivaalit

    Kulttuurin välikysymys vaatii kulttuuria kuntavaaleihin

    Suomi on repeytynyt kuihtuviin kuntiin ja kasvaviin keskuksiin. Mutta mikä voisi olla kolmas tie, ja missä on uusien kuntapäättäjien valta sote-Suomessa? Anna Tulusto ja Aleksis Salusjärvi jättävät uuden kulttuurin välikysymyksen.

  • Keskustellaan sivistyneesti, kukaan ei lyö ketään ja taide pelastuu!

    Suomen, taitelijoiden ja taiteen tila keväällä 2016.

    "Fantastisen ruotsalainen keskustelu. Me keskustellaan täällä asioista, ihan sivistyneesti, kukaan ei lyö ketään ja tällä tavalla taide pelastuu", sanoi #kulttuurinvälikymys-keskustelun kommentaattori, toimittaja Katja Ståhl. #kulttuurinvälikysymys kokosi huhtikuisena torstai-iltana Vanhalle Ylioppilastalolle taiteilijoita ja poliitikkoja puhumaan Suomen, taitelijoiden ja taiteen tilasta, kun eduskuntavaaleista on kulunut vuosi. Kevään 2017 saattavat tuottaa uusia välikysymyksiä kulttuurista.

  • #kulttuurinvälikysymys: Sebastian Tynkkynen teki videovastineen pakolaisrunolle

    Sebastian Tynkkysen videovastine pakolaisrunolle

    Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen teki oma-aloitteisesti videovastineen #kulttuurinvälikysymys -hankkeen pakolaisaiheiselle runovideolle. Tynkkynen on yksi keskustelijoista tämän illan Kulttuurin välikysymys -ohjelmassa, joka nähdään suorana Yle Teemalla klo 19.30 alkaen. Katso molemmat videot täältä.

  • Li Andersson: Taide on luovan talouden ydin

    Andersson peräänkuuluttaa kulttuuripolitiikkaa.

    Li Andersson (vas.) kertoo olevansa pettynyt hallituksen kulttuuripolitiikkaan lähinnä siksi, ettei sitä ole ollut. ”Vaalien alla oli enemmän keskustelua kulttuurista kuin aikoihin. Olisi ollut tervetullutta reagoida siihen jotenkin.” #kulttuurinvälikysymys kysyy mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu Yle Teemalla 14. huhtikuuta suoraan lähetykseen, jossa taiteilijat ja poliitikot kohtaavat keskusteluissa. Yksi keskustelijoista on Li Andersson.

Uusimmat sisällöt - Kulttuurin välikysymys

  • Kuntavaaleista pitää tehdä kulttuurivaalit

    Kulttuurin välikysymys vaatii kulttuuria kuntavaaleihin

    Suomi on repeytynyt kuihtuviin kuntiin ja kasvaviin keskuksiin. Mutta mikä voisi olla kolmas tie, ja missä on uusien kuntapäättäjien valta sote-Suomessa? Anna Tulusto ja Aleksis Salusjärvi jättävät uuden kulttuurin välikysymyksen.

  • Kokonaiskuvan kaipuu

    Todellisuus on helvetin sekava ja moniulotteinen.

    ”Miten voisimme hyväksyä, että todellisuus on helvetin sekava ja moniulotteinen?” kysyy toimittaja ja käsikirjoittaja Jari Hanska. Hanska oli yksi huhtikuun alussa järjestetyn Nykyaika-seminaarin järjestäjistä. Nuoren Voiman Liiton ja Kriitisen korkeakoulun yhdessä järjestämässä seminaarissa pyrittiin keskustelemaan yhden päivän aikana mm. sellaisista teemoista kuin maapallon ekologinen kantokyky, taiteen rooli, kaupunkitilan demokraattisuus, tiedon pirstaloituminen, ihmiskunnan kehittyminen, finanssikriisit ja rakkaus.

  • Keskustellaan sivistyneesti, kukaan ei lyö ketään ja taide pelastuu!

    Suomen, taitelijoiden ja taiteen tila keväällä 2016.

    "Fantastisen ruotsalainen keskustelu. Me keskustellaan täällä asioista, ihan sivistyneesti, kukaan ei lyö ketään ja tällä tavalla taide pelastuu", sanoi #kulttuurinvälikymys-keskustelun kommentaattori, toimittaja Katja Ståhl. #kulttuurinvälikysymys kokosi huhtikuisena torstai-iltana Vanhalle Ylioppilastalolle taiteilijoita ja poliitikkoja puhumaan Suomen, taitelijoiden ja taiteen tilasta, kun eduskuntavaaleista on kulunut vuosi. Kevään 2017 saattavat tuottaa uusia välikysymyksiä kulttuurista.

  • #kulttuurinvälikysymys: Sebastian Tynkkynen teki videovastineen pakolaisrunolle

    Sebastian Tynkkysen videovastine pakolaisrunolle

    Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen teki oma-aloitteisesti videovastineen #kulttuurinvälikysymys -hankkeen pakolaisaiheiselle runovideolle. Tynkkynen on yksi keskustelijoista tämän illan Kulttuurin välikysymys -ohjelmassa, joka nähdään suorana Yle Teemalla klo 19.30 alkaen. Katso molemmat videot täältä.

  • Li Andersson: Taide on luovan talouden ydin

    Andersson peräänkuuluttaa kulttuuripolitiikkaa.

    Li Andersson (vas.) kertoo olevansa pettynyt hallituksen kulttuuripolitiikkaan lähinnä siksi, ettei sitä ole ollut. ”Vaalien alla oli enemmän keskustelua kulttuurista kuin aikoihin. Olisi ollut tervetullutta reagoida siihen jotenkin.” #kulttuurinvälikysymys kysyy mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu Yle Teemalla 14. huhtikuuta suoraan lähetykseen, jossa taiteilijat ja poliitikot kohtaavat keskusteluissa. Yksi keskustelijoista on Li Andersson.

  • Kaikki menee pieleen: sarjakuvataiteilijat Kaisa Leka, Ville Pirinen ja Juho Juntunen piirtävät maailmantuskassa

    Sarjakuvataitelijat ja maailmanloppu

    Juho Juntusen, Ville Pirisen ja Kaisa Lekan spontaani näkemys siitä, mikä mättää juuri nyt. Lapsuuden itsekkyys kulminoituu hiiltyneeseen maapalloon ja jumalan face palmiin. #kulttuurinvälikysymys kysyy taiteilijoilta mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu suoraan lähetykseen Yle Teemalla 14. huhtikuuta.

  • Vihapuhe uhkaa myös kulttuuria - #kulttuurinvälikysymys selvitti uhkakuvat

    Mitkä ovat suomalaisen kulttuurin uhkakuvat?

    #kulttuurinvälikysymys lähetti kaikille kansanedustajille ja suurelle joukolle taiteen ammattilaisia kyselyn kulttuurin uhkakuvista. Vastanneiden näkemykset ovat linjassa: julkistalouden alasajo ja vihapuhe ovat kulttuurimme suurimmat uhat. #kulttuurinvälikysymys kysyy taiteilijoilta mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu suoraan lähetykseen Yle Teemalla 14. huhtikuuta. Keskustelua taiteen voimasta, uhista ja mahdollisuuksista.

  • "Rajasitko mun tissit pois kuvasta? Miks?" Jenni Kokander paljaana taiteen vuoksi

    Jenni Kokander on paljas Taiteilija.

    ”Yritin kirjoittaa "näkkileivästä", mutta asetelma tuntuikin teennäiseltä ja jotenkin pakoilulta. Mitä jos tekisinkin parodiaa itsestäni ja/tai taiteilijoista?” kirjoittaa näyttelijä Jenni Kokander sähköpostiviestissä. Tästä sai alkusa Me taiteilijat –video. Videossa päähenkilö, "Taiteilija" sanoo: "Me uskalletaan olla paljaana." Ja tämä on totta: hyvinkin paljaana. #kulttuurinvälikysymys kysyy taiteilijoilta mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu suoraan lähetykseen Yle Teemalla 14. huhtikuuta.

  • Timo Harakka: Julkinen valta on jäljessä siitä, mitä taiteessa tapahtuu

    Timo Harakan mielestä kulttuuri on jäänyt ilman linjauksia.

    ”Ei ole näkemystä, minkälaisiin taidealoihin halutaan satsata tai minkälaista identiteettiä Suomi kulttuurin kautta rakentaisi.” Timo Harakan (sd.) mielestä kulttuuri on jäänyt hallituksessa ilman linjauksia, mikä ilmenee konkreettisesti kulttuuriministerin puuttumisena. #kulttuurinvälikysymys kysyy, mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu Yle Teemalla 14. huhtikuuta suoraan lähetykseen, jossa taiteilijat ja poliitikot kohtaavat keskusteluissa. Yksi keskustelijoista on Timo Harakka.

  • Ritva Elomaa: Kansallista kulttuuria pitää vaalia kuin timanttia tai kukkaa

    Elomaa on tyytyväinen hallituksen kulttuuripolitiikkaan.

    ”Kulttuuri on hallitusohjelmassa, eikä edes kovin heikosti. Se tekee tavoitteiden saavuttamisesta paljon helpompaa. Kulttuuriinhan kuuluu myös liikunta.” #kulttuurinvälikysymys kysyy mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu Yle Teemalla 14. huhtikuuta suoraan lähetykseen, jossa taiteilijat ja poliitikot kohtaavat keskusteluissa.

  • Pakolainen saapuu paratiisiin - Maija Vilkkumaa tulkitsee Hassan Blasimin runon

    Hassan Blasimin runo pakolaisesta Maija Vilkkumaan lukemana

    "He vievät sinut omaan paratiisiinsa, sitten piinaavat sinua yötä päivää kauhuillaan sinun silmissäsi, joista loistaa pelko ja toivo." Kirjoittaa Suomessa asuva irakilaiskirjailija Hassan Blasim runossaan Pakolainen paratiisissa jonka nimi on Eurooppa. Blasimin mielestä pakolaisista ei saisi puhua liikaa - ja myönteiselläkin julkisuudella on huonot puolensa. #kulttuurinvälikysymys kysyy taiteilijoilta mitä tapahtuu todella Suomessa vuonna 2016. Hanke huipentuu suoraan lähetykseen Yle Teemalla 14. huhtikuuta.