Viulisti Peter Herresthal on yksi menestyneimmistä nykymusiikkiin keskittyneistä viulisteista. Bis-levymerkin julkaisemalla tuoreella viulukonserttolevyllä hän esittää kahden norjalaissäveltäjän, vuonna 1963 syntyneen Henrik Hellesteniusin ja viitisentoista vuotta nuoremman Ørjan Matren Viulukonserttoja—kumpaiseltakin säveltäjältä on levyllä lisäksi orkesteriteokset. Kaikkiaan levy on hyvin onnistunut tarjoilu tämän päivän norjalaista orkesteri- ja sooloviulumusiikkia.
Kokonaisuus on kiintoisasti kokoonpantu, sillä musiikki tuntuu käyvän koko ajan hitaammasta kohti nopeampaa. Sokeriksi pohjalle on jätetty yhden sointikokoelman eri kulmia, murinoita ja välkähtelyjä tutkiva Ørjan Matren teos preSage. Sointikokoelma on peräisin Igor Stravinskyn Kevätuhrin lyhyttäkin lyhyemmästä Sage-osasta, ja Matren preSage syntyi alkusoitoksi Kevätuhrille Oslon filharmonikkojen tilauksesta parisen vuotta sitten.
Levy alkaa samalla tavoin orkesterikappaleella. Norjan musiikkiakatemian sävellyksenprofessorina toimivan Henrik Hellsteniusin Like Objects in a Dark Room pyörittelee sointiobjektejaan tilassa, jossa seiniä ei todella näe eikä tunne. Olotila on onnistunut ja kymmenminuuttinen kokemus ajattomuudesta samoin.
Entäpä, kun samankaltainen muodonnan olemattomuus jatkuu vielä yli kaksikymmentä minuuttia alkusoittoa seuraavassa Hellsteniusin Viulukonsertossa nro 2 ”In Memoriam”? Ainakin minun tarkkaavaisuuteni alkaa väistämättä harhailla. Teos on syntynyt Hellsteniusin isän muistolle: tämä kärsi ikääntyessään Alzheimerin taudista ja yhteys taudin aiheuttamaan tietoisuuden asteittaiseen fragmentoitumiseen ja rappioitumiseen on teoksessa kyllä läsnä.
Itse viehätyin enemmän nuoremman norjalaissäveltäjän, edellisen opissakin olleen Ørjan Matren musiikista. Hänen Viulukonserttonsa asettelee orkesterin ja solistin vastakkain mutta ei perinteisellä tavalla. Vuonna 2014 valmistunut teos on kaksiosainen: ensimmäisessä osassa orkesteri pyörii rauhaa huokuvan solistinsa ympärillä levottomasti; yhtäkkiä solisti pääsee irti toisessa, ensiosaa puolta lyhyemmässä finaalissa.
Matren ilmaisu on moni-ilmeistä, paikoin tutunkin modernia, mutta usein kekseliästä ja aina hallittua. Hän käyttelee omaksumaansa ja kehkeyttämäänsä sointikieltä suvereenisti ja kutoo sillä jännittäviä retkiä laajaan musiikilliseen tilaan. Solistille kirjoitettu ilmeinen melodisuus on joskus romanttista, jopa tavanomaista, mutta jollain tapaa silti kiehtovaa juuri tässä ympäristössä.
Peter Herresthal, jolle levyn konsertot on kirjoitettu, on laajaspektrisen viulu-ilmaisun virtuoosi, ja Rolf Gupta luotsaa moitteettomasti erittäin korkeatasoisen kuvan itsestään antavaa Stavangerin sinfoniaorkesteria.
Henrik Hellstenius: Like objects in a Dark Room; In Memoriam (Viulukonsertto nro 2). Ørjan Matre: Viulukonsertto; preSage. - Peter Herresthal, viulu, Stavangerin sinfoniaorkesteri, joht. Rolf Gupta. (Bis, BIS-2152)
Kuuntele Uudet levyt 1.4.2016, toimittajana Ville Komppa.