Hyppää pääsisältöön

Laajaspektristä viulismia Norjasta

Viulisti Peter Herresthal on yksi menestyneimmistä nykymusiikkiin keskittyneistä viulisteista. Bis-levymerkin julkaisemalla tuoreella viulukonserttolevyllä hän esittää kahden norjalaissäveltäjän, vuonna 1963 syntyneen Henrik Hellesteniusin ja viitisentoista vuotta nuoremman Ørjan Matren Viulukonserttoja—kumpaiseltakin säveltäjältä on levyllä lisäksi orkesteriteokset. Kaikkiaan levy on hyvin onnistunut tarjoilu tämän päivän norjalaista orkesteri- ja sooloviulumusiikkia.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kokonaisuus on kiintoisasti kokoonpantu, sillä musiikki tuntuu käyvän koko ajan hitaammasta kohti nopeampaa. Sokeriksi pohjalle on jätetty yhden sointikokoelman eri kulmia, murinoita ja välkähtelyjä tutkiva Ørjan Matren teos preSage. Sointikokoelma on peräisin Igor Stravinskyn Kevätuhrin lyhyttäkin lyhyemmästä Sage-osasta, ja Matren preSage syntyi alkusoitoksi Kevätuhrille Oslon filharmonikkojen tilauksesta parisen vuotta sitten.

Levy alkaa samalla tavoin orkesterikappaleella. Norjan musiikkiakatemian sävellyksenprofessorina toimivan Henrik Hellsteniusin Like Objects in a Dark Room pyörittelee sointiobjektejaan tilassa, jossa seiniä ei todella näe eikä tunne. Olotila on onnistunut ja kymmenminuuttinen kokemus ajattomuudesta samoin.

Entäpä, kun samankaltainen muodonnan olemattomuus jatkuu vielä yli kaksikymmentä minuuttia alkusoittoa seuraavassa Hellsteniusin Viulukonsertossa nro 2 ”In Memoriam”? Ainakin minun tarkkaavaisuuteni alkaa väistämättä harhailla. Teos on syntynyt Hellsteniusin isän muistolle: tämä kärsi ikääntyessään Alzheimerin taudista ja yhteys taudin aiheuttamaan tietoisuuden asteittaiseen fragmentoitumiseen ja rappioitumiseen on teoksessa kyllä läsnä.

Itse viehätyin enemmän nuoremman norjalaissäveltäjän, edellisen opissakin olleen Ørjan Matren musiikista. Hänen Viulukonserttonsa asettelee orkesterin ja solistin vastakkain mutta ei perinteisellä tavalla. Vuonna 2014 valmistunut teos on kaksiosainen: ensimmäisessä osassa orkesteri pyörii rauhaa huokuvan solistinsa ympärillä levottomasti; yhtäkkiä solisti pääsee irti toisessa, ensiosaa puolta lyhyemmässä finaalissa.

Matren ilmaisu on moni-ilmeistä, paikoin tutunkin modernia, mutta usein kekseliästä ja aina hallittua. Hän käyttelee omaksumaansa ja kehkeyttämäänsä sointikieltä suvereenisti ja kutoo sillä jännittäviä retkiä laajaan musiikilliseen tilaan. Solistille kirjoitettu ilmeinen melodisuus on joskus romanttista, jopa tavanomaista, mutta jollain tapaa silti kiehtovaa juuri tässä ympäristössä.

Peter Herresthal, jolle levyn konsertot on kirjoitettu, on laajaspektrisen viulu-ilmaisun virtuoosi, ja Rolf Gupta luotsaa moitteettomasti erittäin korkeatasoisen kuvan itsestään antavaa Stavangerin sinfoniaorkesteria.

Henrik Hellstenius: Like objects in a Dark Room; In Memoriam (Viulukonsertto nro 2). Ørjan Matre: Viulukonsertto; preSage. - Peter Herresthal, viulu, Stavangerin sinfoniaorkesteri, joht. Rolf Gupta. (Bis, BIS-2152)

Kuuntele Uudet levyt 1.4.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.