Hyppää pääsisältöön

Makoisa kattaus ranskalaista kamaribarokkia

Ruotsalaisen nokkahuilisti Dan Laurinin uusi ranskalaisen nokkahuilusonaattien ja -sarjojen albumi keskittyy 1700-luvun ensivuosikymmeniin. Noihin kiintoisiin vuosiin keskittyvänä taiteilijana Dan Laurin tarjoilee varsin makoisan kattauksen ranskalaista kamaribarokkia—sellaisen, jossa voi aistia niin ranskalaisuudestaan tarkan hovietiketin, valistuneen järjen, kuin omapäisten taiteilijoiden kapinointia tunteellisen ilmaisun syvyyksiin.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Aurinkokuninkaan Ranskassa musiikkielämä oli pitkälti keskittynyt kuninkaallisella yksinoikeudella palkittujen säveltäjien ja muusikoiden käsiin. Musiikillisesti kyseessä oli umpio, johon italialaisten tai sen puoleen saksalaisten vaikutteiden oli vaikea päästä.

Etenkin italialaiset vaikutteet tunkeutuivat väkisinkin läpi, millä oli lopulta ranskalaista musiikkikulttuuria rikastava vaikutus. Ja toisaalta ranskalaisvaikutteilla oli osuutensa esimerkiksi Bachin tuotannossa: muun muassa tapa kirjoittaa tanssisarjoja tuli etupäässä Ranskasta.

Levyllä continuota soittavat cembalisti Anna Paradiso sekä sellisti Domen Marinčič vastaavat vähintään yhtä paljosta kuin solisti. Mutta olen silti hyvin otettu Laurinin nokkahuilunsoitosta: hän on virtuoosinen, älykäs ja äärimmäisen hienostunut soittaja, jonka onnistuu kutsumaan kuulijansa barokin ajan hengen, makujen ja oikkujen maailmaan.

“Sonates et suites”. Ranskalaista barokkia nokkahuilulle ja continuolle, säveltäjinä Nicolas Chédeville, Anne Danican Philidor, Charles Dieupart, Marin Marais, Jacques-Martin Hotteterre, Jean-Marie Leclair, Michel Blavet ja André Chéron. - Dan Laurin, nokkahuilu, Anna Paradiso, cembalo, sekä Domen Marinčič, sello. (Bis, BIS-2185)

Kuuntele Uudet levyt 1.4.2016, toimittajana Ville Komppa.