Hyppää pääsisältöön

Puubisnestä Antwerpenista

Flanderista lähtöisin oleva Ensemble Houthandel on laadukas puhallinkvintetti, jonka toinen CD-levy keskittyy englantilais-amerikkalaiseen musiikkiin 1900-luvulta. Se on myös yksi monista nuorten, taitavien muusikoiden kamariyhtyeprojekteista, jonka täytyy eläkseen ja pärjätäkseen jatkuvasti porautua pintakerroksia syvemmälle ja keksiä uusia jekkuja. Viisikko vaikuttaa onnistuvan pyrkimyksissään uudella levyllään, joka ei nimestään huolimatta mene lainkaan puihin.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Kun jousikvartetti alkaa suunnitella uutta levyä, kysymys kuuluu, tehdäänkö taas yksi levyllinen vaikkapa Haydnin, Bartókin tai Shostakovitshin kvartettoja? Vai pitäisikö tehdä jotain innovatiivisempaa?

Moista ongelmaa ei ole puhallinkvinteteillä, puupuhaltimien vastineella jousikvarteteille. Käyrätorvella vahvistettu neljän eri puupuhaltimen kokoonpano on toki tunnettu jo parin sadan vuoden ajan, mutta eipä sen ohjelmisto kovin leveäksi ole päässyt kehittymään. Niinpä puhallinkvintetin on oltava innovatiivinen, ainakin jossain määrin.

Sellainen on ainakin antwerpeniläislähtöinen Ensemble Houthandel, joka on kymmenen toimintavuotensa aikana erikoistunut visuaalisuutta, pukuja, koreografiaa ja näyttämöohjausta hyödyntäviin projekteihin. Toisen levynsä nyt tehnyt kokoonpano on yksi monista nuoren polven kamarimusiikkiryhmistä. Erottuakseen toinen toistaan parempien kokoonpanojen on aina keksittävä jotain erityistä. Houthandel on suomeksi meille tuttua bisnestä, puukauppaa, ja ihan kivasti ryhmä onkin nikkaroinut vetävän ohjelman englantilais-amerikkalaisella ohjelmalla.

Leonard Bernstein, Samuel Barber ja George Gershwin ovat toki luotettavia nimiä—tosin vain Samuel Barberin Summer Music vuodelta 1956 on alkuperäiskappale puhallinkvintetille. Robert Muczynski ja Malcolm Arnold ovat vähän tuntemattomampia suuruksia, tosin tuttuja monille puhallinsoittajille. Yhtä kaikki levyn teokset on oivallisia väritutkielmia viiden hyvin erivärisen soittimen ryhmälle, ja niissä on riittävästi tyylillistä vaihtelua sekä painon vaihtumista vakavasta kevyeen.

Ensemble Houthandelin soitosta ei puutu värikkyyttä eikä rytmistä tarkkuutta, ei liioin huumoriakaan, joka on melkeinpä pakollinen osa niinkin omituisen kokoonpanon kuin puhallinkvintetin musisointia. Jos jotain kritisoisin, niin ajoittaista fokuksen puutetta korkeammissa puissa—toisaalta, äänitys on tehty läheltä, mikä tuo kuuluville Houthandelin, siis sen puupuuhan, kaikissa sävyissään.

”Ensemble Houthandel: Into the woods”. - Leonard Bernstein (sov. Don Stewart): Candide-alkusoitto. Samuel Barber: Summer Music op. 31. Robert Muczynski: Puhallinkvintetto op. 45. Malcolm Arnold: Three Shanties. George Gershwin (sov. Bill Holcombe): valikoima oopperasta Porgy and Bess. - Ensemble Houthandel. (Navis Classics, NC15006)

Kuuntele Uudet levyt 1.4.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.