Hyppää pääsisältöön

Kestäisitkö tällaista informaation määrää? Nettihitti näyttää, miltä autismin oireet tuntuvat

Autismin erilaisista oireista tiedottava kampanja on herättänyt suurta kiinnostusta.

Värit välähtävät silmissä, äänet kaikuvat ja yksityiskohdat pomppaavat esiin. Ison-Britannian kansallinen autismiyhdistys on tehnyt kampanjan, joka havainnollistaa, miltä autismikirjon oireet saattavat tuntua.

Videolla pieni poika kävelee äitinsä kanssa ostoskeskuksen läpi. Kampanjavideon otsikko kutsuu katsojan mukaan: pystyisitkö kävelemään ostoskeskuksen toiselle puolelle? Videon päähenkilöllä siinä on ongelmia. Kirkkaat värit, erilaiset äänet ja ihmisten ilmeet tuntuvat aiheuttavan vaikeuksia kulkemiseen.

Video on noussut muutamassa päivässä nettihitiksi, jota on katsottu YouTubessa jo yli puoli miljoonaa kertaa, ja se on nostanut esiin muun muassa verkkolehti Mashable. Too Much Information -nimellä kulkeva kampanja haluaa nostaa esiin etenkin autismiin liittyviä aistiherkkyyden ongelmatilanteita. Kampanjavideon lopussa päähenkilö toteaakin, ettei hän ole huonosti käyttäytyvä lapsi, vaan autistinen.

- Joskus saan kerralla liikaa tietoa, poika toteaa.

Eri autismikirjon häiriöiden oireisiin kuuluu juuri videossa esitetty aistien yli- ja aliherkkyys liittyen esimerkiksi ääniin, valoon, kosketukseen, hajuihin, makuihin ja väreihin. Usein autistisia oireita ovat myös sosiaalisen kanssakäymisen ongelmat ja toistava käyttätyminen. Oireita on monenlaisia ja ne vaihtelevat yksilöllisesti.

Lue myös:

Adele pyysi nuoren autistisen fanin laulamaan kanssaan esiintymislavalle – sai hurjat suosionosoitukset

Psykopaattista Siltaa on ihana katsoa, koska se kertoo myös suvaitsevaisuudesta ja hyväksynnästä

Näin kehitysvammaisten asema Suomessa on muuttunut Pertti Kurikan elinaikana