Hyppää pääsisältöön

Posti ei julkaise Sananvapaus-postimerkkiä musliminaisesta – Taitelija pettyi sensurointiin

Posti ei julkaise maahanmuutto-aiheista postimerkkiä.
Posti perui Sananvapaus-postimerkkisarjan julkaisun. Maahanmuutto-aiheinen merkki hätkähdytti ja suututti. Posti ei julkaise maahanmuutto-aiheista postimerkkiä. Kuva: Posti, kuvamanipulaatio Mikko Lehtola/Yle postimerkki

Posti ei julkaise Sananvapaus-postimerkkisarjaan suunniteltua postimerkkiä niqabiin eli kasvohuntuun verhoutuneesta musliminaisesta. Samalla koko postimerkkisarja jää julkaisematta. Taiteilija Ville Tietäväisen mukaan kyse on sensuurista.

Mustaan kasvohuntuun verhoutuneen musliminaisen taustalla on suomalainen koivu. Postimerkki herätti runsaasti kohua jo keväällä, kun Posti julkaisi niistä kuvat ensi kertaa. Postimerkkisarjan oli tarkoitus ilmestyä toukokuussa. Sananvapauden ohella viiden kuvaparin postimerkkisarja olisi juhlistanut ensi vuonna sata vuotta täyttävää Suomea.

- Se yleinen viesti, mitä halusimme kertoa Suomen tärkeistä perusarvoista, ei nyt välittynyt tämän kautta, Postimerkkitoimikunnan puheenjohtajan Kaj Kulp sanoo.

Hänen mukaansa postimerkki koettiin häiritsevänä tai loukkaavana.

- Saimme palautetta, että merkin epäiltiin loukkaavan sekä suomalaisia, muslimeja, naisia että maahanmuuttajia. Lisäksi osa yhdisti merkin väkivaltaan eli aseen piippuun. Merkin muoto on sellainen, että vaikka se kuvasi kaksoispistettä, jotkut näkivät siinä haulikon, Kulp sanoo.

Merkit on suunnitellut tunnettu suomalainen taiteilija ja graafikko Ville Tietäväinen. Hän on pettynyt ja surullinen Postin päätöksestä, vaikkakin ymmärtää näkökulman, että Posti ei halunnut lisätä vastakkainasettelua ja vihapuhetta.

- Olen surullisella mielellä, etenkin kun on kyse sananvapauspostimerkin sensuroinnista. Olen huolissani, miten tämä vaikuttaa kuvan ja taiteen julkaisuvapauteen. Tässä on selvinnyt, että miten häiriintynyt ja suhteeton julkaisuvalta tietyllä tahoilla ja keskustelupalstoilla on, hän sanoo.

Tietäväisen näkemyksen mukaan päätökseen johti tiettyjen poliittisten ja äärioikeistolaisten tahojen ja Homma-foorumin trollaus.

- Näissä twiittauksissa ja keskustelupalstoilla postimerkin muoto, kaksoispiste, muutettiin kuvamanipulointien avulla haulikon suuksi ja jotkut tuntuivat olevat vakuuttuneita, että minulla on tällainen tarkoitus. Kaiken tämän trollauksen tarkoitus oli saada Posti olemaan julkaisematta merkkiä, ja nyt näiden ihmisten mielihalu on käynyt toteen, Tietäväinen sanoo.

Trollaus alkoi Tietäväisen mukaan heti, kun kuva merkistä tuli julki. Tietäväisellä itsellään oli tarkoitus hälventää vastakkainasettelua.

- Mitä ymmärsin, liikaa oli se, että suomalaisessa postimerkissä esiintyy muslimi, hän sanoo.

Tietäväinen kiistää, että olisi itse ottanut merkillä kantaa kasvohunnun käytön puolesta tai vastaan valitessaan maahanmuuton kuvaksi voimakkaasti politisoituneen aiheen. Kasvohunnun käyttö on politisoitunut aihe Euroopassa muun muassa siksi, että monikulttuurisuutta tukevat näkevät sen käytön usein ihmisoikeuskysymyksenä, sitä vastustavat taas pakottamisena ja alistamisena.

Hijab-huiviin puettu nainen olisi ollut vähemmän provosoiva valinta, mutta Tietäväisestä kasvojen piirtäminen olisi ollut hankalaa. Myös Posti on aiemmin sanonut, ettei ota postimerkillä kantaa.

- En ole propagoimassa aiheiden puolesta, mitä piirrän. Minun mielipiteeni eivät ole niin tärkeitä, Tietäväinen sanoo.

Liiittyykö hänestä siihen ristiriitaa, että burka ja niqab ovat käytössä juuri niissä maissa, joissa sananvapaustilanne on äärimmäisen heikko?

- Valitsen aiheita, joihin liittyy ristiriitaisuuksia ja joista ollaan eri mieltä. Esimerkiksi siksi minulle itselleni oli selvää, että maahanmuuttoaiheisessa postimerkissä on muslimi, Tietäväinen sanoo.

Hän sanoo myös hakeneensa vastakohtia ja kärjistystä taiteellisten ja graafisten tavoitteidensa vuoksi.

- Toinen kuva on myyttinen kuva puhtaasta Suomen luonnosta, ja toinen kuva, niqabiin pukeutunut nainen, on taas mahdollisimman vieraaksi koettu asia. Tällaisessa neljä senttiä korkeassa kuvassa täytyy hyvin vahvasti kärjistää aihetta. Totta kai hain aiheita, jotka ovat pinnalla ja joista on erimielisyyksiä, hän sanoo.

Hän sanoo itse olleensa alun perin iloinen siitä, että Posti uskaltaa tällä tavoin nostaa esille ajankohtaisia, isoja ja vaikeita kysymyksiä. Hän toivoo, että viimeistään nyt, kun merkit jäävät julkaisematta, aiheesta nousisi rakentavaa keskustelua.

Postin Sananvapaus-postimerkit.
Postin Sananvapaus-postimerkkisarja Postin Sananvapaus-postimerkit. Kuva: Posti. Kuvamanipulaatio: Mikko Lehtola/ Yle. postimerkki

Ennen päätöstä vetää postimerkki pois, Posti kyseli kuluttajilta mielipiteitä merkkisarjasta omien verkostojensa eli Postiraadin kautta. Postiraadin kyselyn mukaan saatiin 150 vastausta. Reilu neljännes suhtautui merkkiin kielteisesti, vain pieni vähemmistö myönteisesti ja noin neljännes neutraalisti.

Kaj Kulp ei itse halua ottaa kantaa, oliko postimerkki onnistunut.

- Taiteilija teki työn tilauksen mukaan ja se oli postimerkkitoimikunnan hyväksymä. Tietenkään tämä ei ole toivottu tilanne, Kulp sanoo.

Merkin suunnittelu aloitettiin jo puolitoista vuotta sitten. Kulp arvelee, että myös tuossa ajassa tapahtuneella keskusteluilmapiirin ja turvapaikkahakijatilanteen muutoksella oli vaikutusta merkin vastaanottoon.

Alun perin Postin tarkoitus oli tuoda esille suomalaisen arjen ilmiöitä ja muutoksia yhteiskunnassa. Postimerkkisarjaan tehtiin kaikkiaan viisi postimerkkiä. Eläinsuojelua kuvaavassa postimerkissä, josta myös tuli palautetta, on tarhahäkin takana oleva kettu. Muita teemoja olivat muun muassa tuloerot, kulttuuriarvot ja erilaiset energiamuodot.

Kommentit