Hyppää pääsisältöön

Vatsalihaksille kyytiä!

Vatsalihasliikkeiden neuvontakuvia
Vatsalihasliikkeiden neuvontakuvia vatsalihas3.4

Suomalainen aikuinen istuu keskimäärin yli 9 tuntia päivässä. Se on niin hurja määrä, ettei edes säännöllinen liikunta välttämättä korjaa istumisen aiheuttamia haittoja. Siksipä onkin hyvä katkaista istumisputki ja nousta ylös!

Puoli seiskan kolmen liikkeen helppo vatsalihasjumppa tehdään seisten. Liikesarja on oivallinen tapa aktivoida keskivartalon lihaksia myös niille, jotka eivät syystä tai toisest pysty treenaamaan vatsalihaksia perinteisesti lattiatasossa. Ajanpuute ei ole syy jättää tätä taukojumppaa välistä, tämän ehdit tehdä vaikka sitten töissä, bussissa tai kauppajonossa.

1. Kyynärpää kohti polvea

Ota hartioiden levyinen asento ja seiso selkä suorassa, katse suoraan eteen. Lähde viemään kyynärpäätä kohti vastakkaista polvea. Toista liikettä siten, että rutistat vatsalihaksilla kun kyynärpää on lähellä polvea ja rentoutat vatsalihakset keskellä. Kyynärpäiden ei ole tarkoitus koskettaa polvia. Toista liikettä esimerkiksi 20 kertaa molemmilla puolilla tai kunnes vatsalihakset aktivoituvat ja tuntuvat lämpimiltä.

Vatsalihasliikkeiden neuvontakuviaVatsalihasliikkeiden neuvontakuvia
Kuva: Inkeri Alatalo

2. Ylävartalon kierto

Ota hiukan hartioita leveämpi asento, pidä selkä suorana, tuo kädet ristiin rinnalle ja jousta hiukan polvista. Pidä lantio paikallaan, vatsalihakset jännitettynä ja tee pientä kiertoliikettä ylävartalolla siten, että lantio ei lähde liikkeeseen mukaan. Toista liikettä noin 20 kertaa kunnes tunnet lämmön vatsalihaksissa.

Vatsalihasliikkeiden neuvontakuviaVatsalihasliikkeiden neuvontakuvia
Kuva: Inkeri Alatalo

3. "Lattian putsaus"

Aseta toinen jalka tukijalaksi siten, että polvessa on hiukan joustoa. Varo, että lantiosi ei putoa väärään asentoon, muista pitää keskivartalo tiukkana ja selkä suorana tässäkin liikkeessä! Aseta toinen jalka koukkuun siten, että varpaat osuvat lattiaan. Pidä katse suoraan edessä, kädet voi pitää lantiolla jos tasapainoilu tuntuu haastavalta. Lähde viemään koukussa olevan jalan varpaita ensin eteen, takaisin tukiajalan luo, suoraan sivulle ja takaisin tukijalan luo ja lopuksi suoraan taakse ja taas tukijalan luo. Jos jalan liikutteltu tuntuu hankalalta voit ajatella, että jalkapohjan alla on rätti, jolla putsaat lattiaa. Toista 20 kertaa ja vaihda jalkaa.

Vatsalihasliikkeiden neuvontakuviaVatsalihasliikkeiden neuvontakuvia
Kuva: Inkeri Alatalo

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän