Hyppää pääsisältöön

Kurtisaaneja ja kokotteja taiteessa

Édouard Manet'n maalaus Olympia, yksityiskohta
Édouard Manet maalasi Olympiansa vuonna 1863 Édouard Manet'n maalaus Olympia, yksityiskohta teeman kulttuuri

Prostituutiosta tuli 1800-luvun Pariisissa salonkikelpoista. Maksettu rakkaus veti puoleensa asiakkaita kaikista ihmisryhmistä. Se myös innoitti taiteilijoita ikuistamaan mallejaan. Mitä taide kertoo tuosta aikakaudesta?
Areenassa 30 päivää

1800-luvun lopun Pariisissa prostituoidut – kurtisaanit, kokotit, demi-mondaines, trotteuses – olivat taiteilijoiden ja kirjailijoiden uusia innoittajia. Ranskalaisdokumentti tutkii prostituution alamaailman ja taidemaailman kohtaamista ja siitä syntyneitä teoksia Manet’n Olympiasta Picasson Avignonin neitoihin, Zolan Nanasta Degas’n ja Toulouse-Lautrecin bordellimaalauksiin.

Mikä sai taiteilijat yhtäkkiä kiinnostumaan naisvartalosta nimenomaan kaupallisen seksin kannalta? Mikä vei heidät paletteineen bordelleihin? Kenties heitä ajoi yhteiskunnallisen realismin aate. Kenties heitä kiehtoi se, kuinka nämä alastomat vartalot kutsuivat rikkomaan maalaustaiteen mahdollisuuksien rajoja. Juuri nämä samat taiteilijat tekivät samanaikaisesti historiallista pesäeroa akateemisen taiteen perinteeseen.

Dokumentissa käytetään myös siveyspoliisin arkistoja, joihin kirjattiin yksityiskohtaisia tietoja kaikista prostituoiduista, varakkaimmista köyhimpiin. Näin piirtyy tarkka kuva erään naisryhmän asemasta siihenastisen historian suurimman talousbuumin mullistamassa yhteiskunnassa.

  • Kurtisaaneja ja kokotteja taiteessa (Cocottes et courtisanes dans l’oeil des peintres), Ranska 2015. Tuotanto ARTE

Yle Teema