Hyppää pääsisältöön

#pojatkinlukee-kampanja innostaa kirjojen ääreen somessa – aloita lukuharrastus näistä

#pojatkinlukee on kampanja, jonka tarkoituksena on rohkaista poikia ja nuoria miehiä lukemaan enemmän.

Pojatkin lukee -kampnajan isä Mikko Toiviainen. // Kuva: Miikka Pirinen

Kampanja toimii kolmella tasolla:

1. Tavoittaa poikia ja nuoria miehiä somessa suositellen kirjoja ja kertoen lukemisen hyvistä puolista #pojatkinlukee.

2. Kannustaa myös poikien ja nuorten miesten vanhemmat, opettajat ja muut lukemisintoon omalla esimerkillään.

3. Herättää yhteiskunnallista keskustelua tärkeästä aiheesta. Tarkoitus on edistää kaikenlaista lukemista, mutta pääpaino on syvemmissä teksteissä – olivatpa ne sitten kirjoja, sarjakuvia, lehtiä tai blogitekstejä. Kampanja-aika on vuoden 2016 loppuun, mutta tavoitteena on kehittää vuosittainen konsepti.

- Oma huoleni on siinä, ettei pojilla ole meidän yhteiskunnassamme tällä hetkellä riittävästi lukemisen puolesta puhuvia näkyviä roolimalleja. Kampanjan puitteissa yritän etsiä käsiini lukuidoleita, joita nuoret fanittavat ja jotka voisivat puhua julkisesti omasta lukemisestaan, kampanjan kehittänyt Mikko Toiviainen kommentoi YleX:lle.

Yksi lukuidoleista on näyttelijä Antti Holma.

Skip Instagram post

Aloita lukuharrastus esimerkiksi näistä kirjoista:

Meidän jengin Zlatan

Kepler62

Harry Potter -sarja

Some #pojatkinlukee @pojatkinlukee:

Facebook (+2731 tykkääjää)

Instagram (+865 tykkääjää)

Twitter (+668 seuraajaa)

- Uusia #-kampanjoita tulee koko ajan lisää. Osa niistä jää elämään ja osa unohtuu tunnissa. Toistaiseksi vastaanotto on ollut hyvä. Nyt se on kiinni niistä ihmisistä, jotka haluavat osallistua kampanjaan. Tuntevatko he asian tärkeäksi?

Lue myös:

Lukeminen muuttaa elämäsi

Harry Potter -kirjailijan velhomaailma palaa valkokankaalle - ilman Potteria

Somessa leviävä hashtag hämää Harry Potter -faneja