Katsojamme tilasi paketin Kiinasta. Hän valitsi DHL Expressin kuljetuksen. DHL tarjosi tekstiviestillä mahdollisuutta, että se tekee tullauksen asiakkaan puolesta parinkympin maksua vastaan. Katsojan mukaan viestistä syntyi mielikuva, että tämä on ainoa vaihtoehto.
LISÄYS: DHL muutti itsetullauksen maksulliseksi toukokuussa 2016.
Miksi DHL:n viestissä ei kerrota, että asiakas voi tehdä tullauksen itse maksutta?
– Se on hyvä kysymys, ja me olemme päivittämässä tekstiviestiä entistä asiakasystävällisempään suuntaan huhtikuun aikana, Suomen DHL Expressin toimitusjohtaja Peter Ervasalo vastaa.
Oletteko te tehneet helppoa rahaa tällä palvelumaksulla?
– Ei, ne kulut mitkä siitä tulee on laskettu pitkälti sen mukaan mitä meillä tulee siitä tullivakuusmaksusta sekä sitten se käsittelykustannus, Ervasalo sanoo.
DHL Express pimitti tietoja Kuningaskuluttajalta
Edellä olevan haastattelun jälkeen usea Kuningaskuluttajan katsoja/lukija oli yhteydessä toimitukseen somessa, sähköpostilla ja alla olevissa kommenteissa.
Katsojat kertoivat, että tullauksen tekeminen itse ei olekaan pian enää maksutonta: se maksaa toukokuusta alkaen 40 euroa.
Kyllä, luit oikein, itsepalvelu maksaa 40 euroa ja DHL:n tekemä tullaus noin puolet vähemmän.
DHL kutsuu maksua "luovutuspalvelumaksuksi" ja kertoo sen olevan yleinen pikakuljetusalalla. Maksua ei voi välttää mitenkään:
– Yksityisasiakkailla on DHL Expressin kautta kuljetettavissa tullattavissa lähetyksissä kaksi vaihtoehtoa: voimme tullata lähetyksen asiakkaan puolesta, tai asiakas voi tullata lähetyksen itse. Molemmista tullaustavoista peritään palvelumaksu, toimitusjohtaja Ervasalo kommentoi sähköpostilla.
DHL:n toimitusjohtajan mainostama parannus tekstiviestien hintatietoon tehdään vasta toukokuussa, kun DHL:n maksua ei enää voi välttää.
Edit 20.4., lisätty kappaleet väliotsikon jälkeen