Hyppää pääsisältöön

Kohti tunteiden säätelyä, katso viisi vinkkiä!

Ystäväni hevonen
Ystäväni hevonen Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

Negatiiviset tunteet kuten pelko, jännitys ja ärtymys ovat tuttuja kaikille ratsastajille. Ystäväni hevonen toi urheilupsykologi Anna Andersenin puhumaan Husön ratsastuskeskukseen ratsastajan tunteiden säätelystä. Omien tunteiden säätely ei tapahdu hetkessä, mutta harjoittelun voi aloittaa vaikka heti. Poimi listasta viisi vinkkiä, joilla pääset tunteiden säätelyn alkuun!

1. Tutki ajatuksiasi
Meidän kaikkien päässä käy jatkuva puhe, sisäinen monologi. Huomaamme tuosta puheesta kuitenkin vain murto-osan. Mitä paremmin tutustut itseesi ja pohdit omia ajatuksiasi, sitä paremmin opit tunnistamaan tunteitasi. Tunteet kun syntyvät pään sisäisistä ajatuksista.

2. Puhu itsellesi ystävällisesti
Monella meistä pään sisäinen puhe on sättivää ja syyllistävää. Haukumme itseämme, vaikka oikeasti meidän kuuluisi kannustaa. Voit valita miten puhut itsellesi ja muokata ajatuksiasi positiivisemmiksi. Harjoittelun apuna voi vaikka miettiä, mitä sanoisi ystävälle vaikeassa tilanteessa? Voit puhua itsellesi kuin ystävälle ja sanoa että ”kaikki järjestyy, se menee varmasti hyvin.”

Ystäväni hevonen
Urheilupsykologi Anna Andersen ja Ronja Salmi Ystäväni hevonen Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

3. Tunnista tunteesi
Kun tunnet jotain tunnetta, mieti miltä se tuntuu kehossasi. Tuntuuko jännitys vatsassa? Hartioissa? Hengityksessä? Kehokokemuksen ja ajatusten analysoinnin avulla opit tunnistamaan tunteesi ajoissa. Tunteiden tunnistaminen on ensimmäinen askel tunteiden säätelyyn.

4. Älä kiellä itseltäsi tunteita
Olemme kaikki kuulleet fraasin ”älä jännitä.” Tunteiden kieltäminen vain korostaa tunnetta. Hyväksy tunteesi sanomalla itsellesi, että sinulla on lupa tuntea tunnetta, vaikka jännittää. Jokaisella tunteella on tehtävänsä. Esimerkiksi jännittäminen valmistaa meitä tulevaan suoritukseen.

Ystäväni hevonen
Anna Andersen Ystäväni hevonen Kuva: Emmi Kähkönen ystäväni hevonen

5. Unohda ajatukset jotka alkavat sanoilla ”mitä jos”
Mitä jos-ajatukset ovat usein täysin turhia. Mitä jos-ajatuksilla kerromme päässämme itsellemme tarinaa, joka esim. pelon kohdalla koostuu pelkistä uhkakuvista. Mitä jos-ajatukset ruokkivat negatiivisia tunteita kuten jännitystä ja pelkoa.
Katkaise mitä jos-ajatukset päässäsi saksilla, ja keskity sen sijaan jonkin asian tekemiseen, kuten käsillä olevaan tehtävään tai opettajan ääneen. Pysy tässä hetkessä, äläkä anna mielesi viipottaa tulevaisuudessa tai menneisyyden huonoissa kokemuksissa.

p.s. Huomenna blogissa kahdeksan käytännön vinkkiä jännityksen ja pelon helpottamiseen! Lue myös aiempi juttumme ratsastajan psyykkisistä taidoista.

  • SUMMERIN PODCASTSARJASSA KYSYTÄÄN "ONKS KAIKKI OK?"

    17-vuotias Milla selvittää podcastsarjassa tunnetilojaan.

    “Kaikki ok?" -podcastsarjassa 17-vuotias Milla Solaranta pohtii elämänsä suuria tunnetiloja ja päästää kuulijan kurkistamaan tunne-elämänsä syövereihin.

  • Kesä ilman pomoa?!

    Miltä tuntuisi olla yrittäjä ja oma pomosi?

    Oletko unelmoinut oman rantakahvilan pitämisestä parhaan kaverin kanssa? Tai miettinyt, miten saada kaveriporukalla rahat kokoon yhteistä reissua varten?

  • Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume kävi viime kesänä todistetusti oikeissa töissä. Te halusitte nähdä lisää ja saamanne pitää. Toinen kausi Tumen oikeita töitä löytyy nyt Areenasta.

  • Ystäväni hevosen lukijoiden parhaita leirimuistoja

    Unelmien leirillä sattuu ja tapahtuu.

    Ratsastusleireillä aina sattuu ja tapahtuu. Kysyimme lukijoilta Instagramissa, millaisia muistoja heille on kertynyt leirikesien aikana. Mukaan mahtuu hullunkurisia kokemuksia sekä ihania tunnelmia tärkeiden hevosten kanssa. @aanniella Varmaa yks hauskimmista kommelluksista tapahtui vuonna 2016, kun hengailtiin asuinrakennuksessamme.