Hyppää pääsisältöön

Maailman etovin elokuva? – Cannibal Holocaust säilyttää kyseenalaisen voimansa

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Ohjaaja Ruggero Deodatoa naurattaa. Kysyin mitä hän ajattelee kulttielokuvansa Cannibal Holocaustin maineesta maailman rankimpana ja pahamaineisimpana elokuvana.
-Ensin Pasolinin Salo (Sodoman 120 päivää), sitten minun elokuvani ja sitten Kubrickin Kellopeli Appelsiini, tässä järjestyksessä, Deodato luettelee.
Kaikki elokuvia jotka käsittelevät ihmisen pahuutta ja väkivaltaisuutta.

1980-luvan alun suosittujen kannibaalielokuvan toistuva aihe oli valkoisen sivilisaation edustajan yhteentörmäys sademetsän villien heimojen kanssa. Muita vakiotunnuspiirteitä olivat raiskaukset, kidutus, raaka väkivalta, eläinten silpominen ja alastomuus sekä erotiikka. Päälle vielä ripaus rasistista asennemaailmaa. Sairasta?

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Cannibal Holocaust (1980) on lajinsa edustaja, mutta rasismin suhteen elokuvassa on toisenlaista kierrettä. Valkoiset paljastuvat rikollisiksi. Amerikkalais-eurooppalainen dokumenttiryhmä syyllistyy sademetsässä raakuuksiin yrittäessään lavastaa mahdollisimman sensaatiomaista materiaalia. He raiskaavat alkuasukkaita ja polttavat intiaanikylän.

Cannibal Holocaust joutui heti ensi-iltansa jälkeen sensuurin kouriin ja Italiassa elokuva kiellettiin neljäksi vuodeksi, kuten yli 50 muussakin maassa. Italiassa kopiot piti polttaa. Ohjaaja Ruggero Deodatoa kuulusteltiin, koska viranomaiset epäilivät, että elokuvassa oli oikeasti tapettu näyttelijöitä.
-Minun piti kutsua näyttelijät Italiaan ja todistaa että he ovat hengissä. Elokuvan kohtausten tekotapaa tutkittiin myös valokuvista, selittää Deodato.

Deodato
Deodato Kuva: Erik Vierkens/Yle Ruggero Deodato

Murhasyytteet raukesivat, mutta Deodato sai ehdonalaisen tuomion eläinrääkkäyksestä. Elokuvassa näyttelijät pyydystävät kilpikonnan, katkaisevat sen pään, leikkaavat kuoren auki ja kaivavat sisälmykset nuotiolle paistettavaksi. Kohtausta tehostaa se, että naisnäyttelijä (Francesca Giardi) oksentaa inhosta. Myöhemmin dokumenttiryhmän polttaessa alkuasukaskylää näyttelijä (Carl Gabriel Yorke) myös ampuu porsaan.

Sensuurista huolimatta elokuva oli jättimäinen menestys. Sen lippukassatuottojen on arvioitu olleen epävirallisesti jopa jättimäinen 200 miljoonaa dollaria mutta virallisesti 2 miljoonaa. Suhteutettuna alhaisiin tuotantokustannuksiin (100 000 dollaria) elokuva oli kaiken kaikkiaan menestys, ja laukaisi kannibaalielokuvien vyöryn, jota kesti muutaman vuoden verran. Cannibal Holocaustin kulttimaine ja arvostus nousi paljon myöhemmin.

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Koska genren ytimessä on valkoisen sivilisaation ja viidakon alkuasukkaiden konflikti, kannibaalielokuvista on löydetty rasistisia ja imperialistisia asenteita. Cannibal Holocaustissa asetelma on monimutkaisempi, koska elokuvan valkoinen dokumenttiryhmä tietoisesti ja kyynisesti hakee sensaatioita. He polttavat alkuasukaskylän ja syyllistyvät muihinkin hirveisiin tekoihin.

Cannibal Holocaust on kuuluisa found footage –rakenteen kekseliäästä käytöstä (jollaisella kauhuelokuva Blair Witch Project menestyi vuonna 1999). Viidakkoon kadonneen dokumenttiryhmän filmikelat löytyvät, ja tv-yhtiö haluaa tehdä niistä sensaation ja ansaita rahaa. Koko materiaalin nähnyt antropologi (Robert Kerman) haluaa kieltää filmin esittämisen, ja keloja tutkittuaan myös tv-yhtiön edustajat päättävät polttaa materiaalin.

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Deodato itse tulkitsee elokuvansa kritisoivan median sensaatiohakuisuutta.
-Toimittajat tekevät sensaatioita ja viihdettä ihmisten kärsimyksestä. Sain elokuvan idean kun 7-vuotias poikani hätkähti televisiouutista, jossa käsiteltiin Punaisten prikaatien terrori-iskua. Skuuppien metsästys vaikutti minusta kyseenalaiselta. Toimittajat ovat hyvin suojattuja kritiikiltä, mutta elokuvaohjaaja ei. Tämä aihe kääntyi minua vastaan ensi-illan aikaan, väittää Deodato.

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Deodato kritisoi elokuvallaan 1960-luvun suosittua mondo-dokumentteja, joissa tavoiteltiin rasistisia ja shokeraavia eksoottisia tehoja.
-Ohjaaja Jacopetti esimerkiksi maksoi poliiseille (Hyvästi Afrikan (1966) kuvauksissa), että nämä voisivat lykätä teloitusta kuvausryhmän aikatauluun sopivaksi, selittää Deodato.

Tosi-tv:n aikakausi on tehnyt Cannibal Holocaustin mediakritiikin osalta ajankohtaisemmaksi.

Tosin Cannibal Holocaustin kehyskertomuksen näytteleminen on laadultaan puisempaa ja teennäisempää kuin kadonneen dokumenttiryhmän kohtauksissa. Tämä nävertää elokuvan uskottavuutta mediakritiikkinä. Viidakkoon kadonneen dokumenttiryhmän tallenteet ovat autenttisuudessaan hyvin uskottavia, minkä ymmärtää jo sensuuriaallonkin perusteella.

cannibal Holocaust
cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Itse asiassa nyt katsottuna Cannibal Holocaust on mainettaan rauhallisempi elokuva! Pasolinin Saloa minäkin pitäisin intensiivisen perverssiyden, sadistisuuden ja tunnekylmyyden takia vieläkin kammottavampana. Cannibal Holocaustin graafista väkivaltaa on yllättävän vähän suhteessa kestoon. Järkyttävyys onkin monesti siinä, mitä annetaan ymmärtää tapahtuvan - ja mitä näytetään etäältä.

Mutta kenen idea oli raakuuksien näyttäminen, tuottajien vai ohjaajan? Eaten Alive: The Rise and Fall of Cannibal Film –dokumentissa (2015) toinen kannibaalielokuvien ohjaaja Umberto Lenzi esimerkiksi kertoi, että saksalaiset tuottajat vaativat yhteen hänen elokuvaansa kohtauksen, jossa heimopäällikkö raiskaa valkoisen naisen. Raiskauksilla, naisvihalla ja rasismilla oli kyynisesti kaupallista potentiaalia.

Cabnnibal Holocaust
Cabnnibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Deodato puolestaan ottaa kaiken vastuun Cannibal Holocaustin sisällöstä, mutta Deodato selittää motiiveitaan mediakritiikillä.

Elokuvan ikoninen kuva on rantaan seivästetty alaston alkuasukastyttö. Se on Deodaton rakkain kohtaus Cannibal Holocaustista. Kohtauksessa uhria katsova kyyninen dokumentin tekijä nauraa, mutta huomatessaan olevansa kuvauksen kohteena hän alkaa esittää järkytystä. Elokuvan keskeinen teema on teeskentely.
-Haluaisin mennä nyt vuosikymmeniä myöhemmin näyttämään elokuvan tuon kohtauksen esittäjälle, tunnelmoi Deodato.

Cannibal Holocaust
Cannibal Holocaust Kuva: Trans-American Film Distributors Cannibal Holocaust

Elokuvien väkivaltaisuuden vaikutuksista ollaan aina huolissaan.
-Olen kiertänyt paljon elokuvafestivaaleilla puhumassa elokuvastani, ja havaintojeni mukaan näiden raakojen kulttielokuvien fanit ovat mitä rauhallisinta porukkaa. Entäs minä, katso minä olen tavallinen perheenisä, vakuuttelee Deodato.

Cannibal Holocaust on toistuvasti esillä kauhuelokuvien top10-listoilla. Deodato on hyvin ylpeä elokuvansa kulttimaineesta. Elokuva on saanut tunnustusta mestariohjaajilta, kuten Oliver Stonelta.
-(Italowesternin suurin ohjaajanimi) Sergio Leone soitti minulle heti ensi-illan jälkeen ja kehui elokuvan realismia hätkähdyttäväksi. Ja sanoi, että joudun varmasti vaikeuksiin, nauraa Deodato.

Cannibal Holocaust esitetään Night Visions -festivaalilla perjantaina 15.4. klo 18. Ohjaaja Deodato kommentoi elokuvaansa.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuricocktail