Hyppää pääsisältöön

Ankaraa etukenoa ja suoraviivaista otetta

Espanjalainen klassinen kitaramusiikki kohtaa flamencon rytmit ja paatoksen kitaristi Petri Kumelan ja flamencokitaristi Joonas Wideniuksen duolevyllä. Kohtaamisessa parasta on kitaraniekkojen tarkka yhteispeli ja punnittu yhteissoitto—jotain puhuttelevalla tavalla välimerellistä on myös Wideniuksen intensiivissä rytmeissä. Musisoinnin vetävä imu pitää levyn kokonaiskaarroksen raikkaana ylipäätään.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Flamencokitara on nykyisen klassisen kitaran serkku, katujen ja kapakoiden kasvatti. Flamencotanssin säestäjästä kouliintui 1900-luvun mittaan konsertti-instrumentti, joka soi toki yhä flamencoesityksissä. Sen soittaminen eroaa nykykitarasta ja on rytmistä, perkussiivista sekä sisältää paljon tremoloita.

Kitara on ylipäätään intiimi soitin, joka vaatii soittajaltaan herkkyyttä tarttua hetkeen. Erityisesti espanjalaisen—tai kuten nyt käsillä olevalla levyllä—andalusialaisen musiikin tulee puhua, laulaa, tanssia ja tuoksua. Pohjoisen kasvateilta ei aina luonnistu etelänmaalaisen temperamentin tavoittaminen, mutta aika vakuuttavasti suomalainen Joonas Widenius siinäkin onnistuu.

Wideniuksen ja kitaristi Petri Kumelan uusi levy Albalta yhdistää klassisen kitaran flamencokitaraan. Kumpaisellakin on sooloraitoja, mutta aika herkulliseksi käy myös näiden kahden samanlaisen mutta niin eri kieltä puhuvan soittimen yhdistäminen.

Parhaimmillaan, kuten Federico Garcia Lorcan kehtolauluminiatyyrissä Nana de Sevilla Kumela ja Widenius tavoittavat kaipaamiani intensiivisiä hetkiä, joissa soitto nousee irti kielenkannattimistaan ja vie juurilleen. Näiden ohella on musisoinnin iloa ja tarkkaa yhteispeliä, kuten vaikkapa levyä rouheasti rytmittävissä kitaraduopioneeri Sabicasin kappaleissa.

Andalusian puhuminen voi olla härmäläiselle haastavaa, mutta ilman haasteita taiteenteko ei ole niin kiehtovaa. Kuten Kumela tokaisee Tove Djupsjöbackan kirjoittamassa ansiokkaassa levytekstissä, joskus se vaatii ”ankaraa etukenoa ja suoraviivaista otetta!”

”Fantasía Andaluza”. - Sabicas: Fantasía Andaluza; La delicada; Sevillanas. Manuel de Falla: Homenaje ”Le Tombeau de Debussy”; Danza del molinero; Danza Española No 1. Francisco Tárrega: Recuerdos de la Alhambra. Isaac Albéniz: Sevilla. Manuel Granados: Malagueña. Kansansäv: Verdiales. Niño Ricardo: Sierra Nevada. Federico Garcia Lorca: Nana de Sevilla. - Petri Kumela, klassinen kitara, ja Joonas Widenius, flamencokitara. (Alba, ABCD 391)

Kuuntele Uudet levyt 15.4.2016, toimittajana Ville Komppa.