Hyppää pääsisältöön

Kinesioteippaus on taitolaji: "Perusperiaatteet on helppo oppia"

kinesioteippirulla
kinesioteippirulla Kuva: Yle, Tero Kyllönen Kinesioteippi

Revähdyksiä, asentovirheitä, vammoja. Kun kotikuntoilija teloo itseään, apua voi saada huippu-urheilijoillekin tutusta kinesioteipistä. Ihan miten vaan tätä joustavaa teippiä ei kuitenkaan liimailla. Ilman ymmärrystä lihasten toiminnasta ja anatomiasta ylipäätään, tulos ei ole toivottu.

Mitä urheilijat edellä, sitä kuntoilijat perässä. Näin näyttää syntyneen myös kinesioteippauksen suosio.

Perinteisten joustamattomien urheiluteippien rinnalle tulleet kinesioteipit eivät huono apu olekaan, varsinkin jos teippaukseen saa asiantuntevaa opastusta.

OMT-fysioterapeutti Jali Malisen asiakkaita ovat niin peruskuntoilijat, hartiavaivaiset istumatyöläiset kuin olympiatason huippu-urheilijatkin. Ennen kuin teippauksesta edes keskustellaan, hän muistuttaa äkillisten vammojen ensihoidon järjestyksestä.

– Harmillisen usein fysioterapeutin vastaanotolle tullaan loukkaantumisen jälkeen niin, ettei ole noudatettu perusalkuhoitoa: kompressio, kylmä ja koho, fysioterapeutti Jari Malinen muistuttaa.

OMT-fysioterapeutti Jari Malinen ja Pirjo Puskala
OMT-fysioterapeutti Jari Malinen korjaa Pirjo Puskalan asentovirhettä kinesioteippien avulla. OMT-fysioterapeutti Jari Malinen ja Pirjo Puskala Kuva: Yle, Pekka Koli omt-fysioterapeutti jari malinen ja pirjo puskala

Pirjo Puskala (60) työskentelee toimistopäällikkönä. Usein tietokoneen äärellä vierähtää monta tuntia yhtäjaksoisesti, eikä aina kovin hyvässä asennossa. Niska-hartiaseutu joutuu koville.

Pirjolla on myös pyöräilyurheilijan tausta. Pyöräilyasentokin on aiheuttanut tietynlaista supistumista ylävartalossa.

Tällaisissa asentovirheissä tai pitkään jatkuneissa kiputiloissa on syytä ensin selvittää lääkärin tai fysioterapeutin kanssa, mistä tarkalleen on kysymys.― OMT-fysioterapeutti Jari Malinen

OMT-fysioterapeutti Jali Malinen tutkii tarkoin Pirjon niska-hartia-selkäalueen, selvittääkseen miten kinesioteipipauksella voitaisiin auttaa Pirjoa säilyttämään parempi ylävartalon asento.

– Tällaisissa asentovirheissä tai pitkään jatkuneissa kiputiloissa on syytä ensin selvittää lääkärin tai fysioterapeutin kanssa, mistä tarkalleen on kysymys, Jari Malinen muistuttaa.

Jari Malinen kertoo käyttävänsä kinesioteippausta pääasiassa juuri asennon korjaamiseen. Kun oikea asento teippien avulla on löydetty, asiakas saa ohjeistuksen omatoimiseen kuntoutukseen.

– Pirjolla korjaan lapaluun asentoa. Mittanauha näyttää hänellä 11 senttimetrin vaihteluväliä siinä missä vaihtelun pitäisi olla 7-8 sentin luokkaa. Tästä syntyy painetta hermoon, fysioteraputti Jali Malinen selvittää.

Kun teippi nostaa ihon kudosta ylöspäin, se saa aikaan lymfasuoniston, imusuoniston, hiussuoniston verenkierron paranemisen― OMT-fysioterapeutti Jari Malinen

Kinesioteippauksella voidaan stimuloida ja ohjata kehon omia liikemalleja. Samoin sen avulla voidaan vähentää kipua ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

– Kun teippi nostaa ihon kudosta ylöspäin, se saa aikaan lymfasuoniston, imusuoniston, hiussuoniston verenkierron paranemisen, fysioterapeutti Jari Malinen luettelee.

Sama vaikutus teipillä on kipua aistiviin hermopäätteisiin. Iho nousee, kipu vähenee ja lihaksen liikkuvuus helpottuu.

Kinesioteippien avulla pyritään korjaamaan olka-hartiaseudun asentoa
Kinesioteippien avulla etsitään hartia-olkaseudun oikeaa asentoa Kinesioteippien avulla pyritään korjaamaan olka-hartiaseudun asentoa Kuva: Yle, Pekka Koli Tarke,Yle TV1

– Joillakin ihmisillä teipin liima voi aiheuttaa ärsytystä. Jos kutina on häiritsevää ja jatkuu vielä noin puolen tunnin kuluttua teipin laittamisesta, silloin se on syytä poistaa. Myöskään haavautuneisiin kohteisiin sitä ei ole syytä laittaa, fysioterapeutti Jani Malinen muistuttaa.

Sydänoireisten ja veritulppariskiä kantavien on syytä välttää kinesioteippausta. Muitakin vakavia sairauksia potevien on syytä neuvotella lääkärin kanssa, jos suunnittelee kinesioteippauksen käyttöä.

Sydänoireisten ja veritulppariskiä kantavien on syytä välttää kinesioteippausta.

Saman teippauksen käyttöaika on noin kolmesta kahdeksaan päivään. Teippi kestää sekä saunomisen että uimisen.

Teipin päät on syytä pyöristää, jotta teippi ei takerru esimerkiksi vaatteiden hakasiin tai lähde muuten purkautumaan. Teippiliima aktivoituu parhaiten, kun teippiä kiinnitettäessä sitä lämmitetään kädellä sivellen.

Teippauksen tekniikoita neuvotaan niin nettivideoissa kuin kirjoissakin. Maallikkokin toki oppii oikeat otteet, kun malttaa rauhassa tutustua ohjeisiin.

– Perusperiaatteet varmasti on helppo oppia. Mutta tokihan teippauksessa voi mennä metsäänkin, jos ei ole ymmärtänyt vamman laatua tai asentovirheen aiheuttajaa oikein, fysioterapeutti Jari Malinen huomauttaa.

kinesioteippejä
Kinesioteippejä on runsas valikoima kinesioteippejä Kuva: Yle, Marjo Lundvall Tarke,Yle TV1

Kinesioteippi on parhaimmillaan kuntoutuksen osatekijä. Sen avulla voidaan antaa tukea ja etsiä oikeita asentoja ja liikeratoja.

– Esimerkiksi toimistotyötä tekevän Pirjo Puskalan tapauksessa kinesioteippien avulla autettiin häntä tunnistamaan oikeat asennot. Liikeradat muistaen ja niitä kotona treenaten työskentelyasentokin oletettavasti paranee ajan mittaan, fysioterapeutti Jari Malinen arvioi.

Asiantuntija: JARI MALINEN, OMT-fysioterapeutti

Aiheesta lisää

Kinesioteipeissä on eroja: ”Ihon punoitus ja kutina tavallisia oireita”

Lisää ohjelmasta

Kommentit