Julkaisemme Ylestä lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä vastaus on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 18.4.2016, Karjalaisessa 19.4.2016 ja Etelä-Suomen Sanomissa 26.4.2016
Kari Angeria hämmästelee kolumnissaan Yle kosii nuoria dokkareilla (14.4.) Ylen Vice-hankintaa. Kirjoittaja kysyy, kuuluuko tämän tyyppinen hankinta julkisen palvelun piiriin.
Vastaus on, että juuri yhteiskunnallisesti merkittävää laatusisältöä julkiselta palvelulta ja Yleltä yleensä odotetaan. Vice on vuonna 1994 Kanadassa perustettu nuorison vaihtoehtomediana aloittanut yksityinen mediayritys, joka on viime vuosina panostanut voimakkaasti laatujournalismiin. Sen sisällöt tarjoavat uudenlaisen ja erottuvan kuvan erilaisiin ilmiöihin ja maailman tapahtumiin.
Laadukas dokumenttitarjonta on tärkeä osa Ylen palveluja, myös yhtiön strategiaan kumppanuus sopii hyvin. Vicen dokumenttielokuvien kohderyhmä on laaja ja painottuu alle 45-vuotiaisiin aktiivisiin katsojiin. Sisällöt ovat kiinnostavia ja puhuttelevat nuoria myös ilmaisutavoillaan. Suomeksi käännetyt versiot Vicen sisällöistä on vahva palvelu Yleltä myös siksi, että kaikki eivät saa kaikkea irti dokumenteista niiden alkuperäiskielellä englanniksi.
Ylen kuuluu palvella kaikkia suomalaisia, se on lakisääteinen tehtävämme. Sopiikin kysyä, mitä Ylen pitäisi yleisölle - myös nuorille - tarjota, jos ei yhteiskunnallista laatujournalismia heitä kiinnostavista aiheista.
Yle on neuvotellut poikkeuksellisen laajat oikeudet Vicen dokumentti- ja verkkosisältöön. Sopimuksen ansiosta sisällöt saadaan nähtäväksi laajalle yleisölle. Hinta ei ole ollut valintakriteeri - vaikka luonnollisesti Yle käyttää rahaa hankintaohjelmiin harkitusti. Yle esittää dokumentteja myös muilta toimijoilta ja pyrimme kansainvälisessä tarjonnassa monipuolisuuteen sekä sisällöllisesti että maantieteellisesti. Myös tätä tavoitetta Vice-sopimus tukee.
Ylen tavoite on maailmanluokan sisältö ja edelläkävijyys. Siksi on hieno asia, että voimme tarjota Vicen palkitut ja kiinnostusta herättäneet dokumentit suomalaisten ulottuville ensimmäisenä yleisradioyhtiönä Euroopassa.
Tarmo Kivikallio
päällikkö
Kansainvälinen hankinta, Yle