Heli Kurjasen suunnittelemaa kuukautissuojaa on myyty yli 40 maahan.
Kuka uskoisi, että idea maailman myydyimmän kuukupin suositteluun on peräisin mieheltä?
Vuonna 2004 Heli Kurjanen oli turhautunut silloiseen kuukuppiinsa. Hän moitti tuotetta miehelleen, jolla oli käytännöllinen ratkaisu ongelmaan.
- Hän sanoi, että rupee tekemään itse, Kurjanen kertoo Yle Uutisille.
Ja niin Kurjanen teki – ja tekikin onnistuneesti. Ensimmäiset suunnitelmat hahmoteltiin perinteisesti ruutupaperille. Ensimmäiset koekappaleet Kurjanen antoi ystäviensä testattavaksi. Paine oli suuri, sillä Kurjanen oli hakenut jo tässä vaiheessa ison lainan itselleen.
Kurjasen onneksi palaute oli hyvää. Sana uusista suomalaisista kuukautiskupeista alkoi levitä netin keskustelupalstoilla. Pian ekokauppa Ruohonjuuri otti kuukupista kopin ja otti tuotteet myyntiin.
Vuonna 2016 hänen suunnittelemansa Lunette-kuukuppi on maailman myydyin. Tuotetta on myyty yli 40 maahan. Menekin ansiosta Kurjanen saa kuukupeista elantonsa – ja hieman ylikin. Hänen yrityksensä liikevaihto oli viime vuonna 1,6 miljoonaa euroa, joka on suurempi kuin esimerkiksi Nightwishin yhtiön liikevaihto.
- Viimeisimmän puolen vuoden sisällä on isompi vaihde lähtenyt käyntiin. Välillä vähän huimaa, mutta onneksi on saanut kasvaa vähitellen yritysjohtajuuteen, Kurjanen sanoo.
Lue lisää Yle Uutisten verkkosivuilta
Lue myös:
Tasa-arvokysymykseksi noussut tamponivero poistuu Britanniassa – kampanjan taustalla opiskelija