Hyppää pääsisältöön

Kansantaiteilija Maria Primatšenko kuvasi teoksissaan Tšernobylin onnettomuuden

Artikkelikuva Maria Primatsenko juttuun
Artikkelikuva Maria Primatsenko juttuun Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko

Ukrainalainen kansantaiteiteilija Maria Primatšenko tunnetaan Suomessa parhaiten Marimekon plagioinnin kohteena, mutta hänen taiteessaan on myös toinen yllättävä ulottuvuus. Primatšenko aavisti Tšernobylin ydinonnettomuuden ja käsitteli aihetta maalauksissaan.

Ukrainalainen Maria Primatšenko on maailman merkittävimpiä naivistitaiteilijoita, ja kuvateoksia hänen maalauksistaan on julkaistu eri puolilla maailmaa. Maria Primatšenko syntyi pienessä Bolotnjan kylässä. Kylä sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Tšernobylistä. Hän alkoi piirtämään ja maalaamaan jo lapsena. Hänen maalauksissaan toistui keskeisenä motiivina hyvän ja pahan taistelu.

Vuosina 1986–1987 Primatšenko teki sarjan, joka käsitteli suurta tragediaa Ukrainan kansan elämässä – Tšernobylin atomivoimalan suuronnettomuutta. Myös tämä sarja käsitteli konfliktia hyvän ja pahan välillä.

Kansantaiteen museon osastonjohtaja Olena Tšestakova, joka on erikoistunut Primatšenkon teoksiin, kertoo, että sarjan teokset eivät konkreettisesti liity räjähdykseen. Ne on omistettu sankareille, jotka saivat surmansa Tšernobylissä.

On eri henkilöiden kertomia tarinoita siitä, kuinka Maria Primatšenko olisi ennen Tshernobylin voimalakatastrofia nähnyt enneunen reaktori 4:n räjähdyksestä. Taiteilijan lapsenlapsi Ivan Primatšenko sanoo, että se ei ole pelkkä legenda.

- Asia on niin, että Maria Primatšenkolla oli selvänäkijän kykyjä lapsesta asti. Kyvyt ilmenivät hänen sairastuttuaan polioon. Hän aavisti ennalta myös Tšernobylin onnettomuuden. Sodankin aikana hänen luonaan käytiin kysymässä, palaako mies sodasta vai ei. Hän puhui kaikkien kanssa, myös saksalaisten sotilaiden ja ennusti asioita, näin kerrotaan, Ivan Primatšenko sanoo.

Primatsenkon teoksesta yksityiskohta
Yksityiskohta Maria Primatšenkon teoksesta, joka kuvaa Tšernobylin reaktoria numero 4. Primatsenkon teoksesta yksityiskohta Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta
Primatsenkon teoksesta yksityiskohta Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko

Maria Primatšenko asui koko elämänsä Bolotnjan kylässä. Hän ei pelännyt ydinvoimalan säteilyä.

- Hän oli siellä aina. Ihminen on kiinni maassaan. Paljon kyliä tyhjennettiin sanatorioihin ja lepokoteihin. Kävimme niissä pitämässä luentoja. Kylien asukkaat olivat irti juuriltaan ja kaipasivat kotiin. Monet ihmiset jäivät kyliinsä vähän kauemmas Tšernobylistä. Maria Primatšenkon kylää ei evakuoitu, kertoo Olena Tšestakova.

Kuinka Maria Primatšenkon naivistinen maalaustyyli sopi yhteen sosialistisen realismin suuntauksen kanssa? Hyväksyttiinkö hänet Neuvostoliitossa vai oliko hänellä konflikteja kommunistisen järjestelmän kanssa? Olena Tšestakovan on vaikea löytää tähän yksiselitteistä vastausta.

- Nyt on muotia puhua tällaisista asioista. Elämä oli kieltämättä raskasta ja konflikteja hänellä oli kuten kaikilla, mutta hänelle annettiin mahdollisuus työskennellä. Aitona nerokkaana taiteilijana hän ei elänyt irrallaan ajasta. Hän eli Ukrainassa, ja kaikki mitä maassa tapahtui, löysi paikkansa hänen töistään. Hän reagoi kaikkeen. Monien hänen töidensä kääntöpuolella on omistuskirjoituksia esimerkiksi kosmonauteille, kaivosmiehille, lääkäreille ja sotilaille.

Samana vuonna kun Tšernobylissa tapahtui onnettomuus, Maria Primatšenko maalasi pedon kuvan. Poliittissävyisessä omistuskirjoituksessaan hän kehotti Yhdysvaltojen silloista presidenttiä Ronald Reagania katsomaan kuvaa ja miettimään, "miten raskas, painava ja järjetön atomiase on".

- Taulu on samalta vuodelta, jolloin tapahtui Tšernobylin onnettomuus. Ehkä se on se hirveä atomi, joka teki tuhojaan Tšernobylissä, surmasi niin paljon ihmisiä. Hän puhuttelee Reagania. Vuonna 1986 Ukraina kuului Neuvostoliittoon. Silloin meitä peloteltiin, että pääuhka on amerikkalainen atomiase eikä Neuvostoliitto, Olena Tšestakova selittää omistuskirjoitusta.

Maria Primatsenko
Maria Primatšenkon lapsenlapsi Ivan Primatšenko sekä Ukrainan Kansantaiteen museon osastonjohtaja Olena Tšestakova. Maria Primatsenko Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko
Maria Primatsenko
Ivan Primatšenko ja hänen tyttärensä Anastasia Maria Primatsenko Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko

Taiteilijan pojanpoika isoäidin jalanjäljillä

Maria Primatšenkon poika Fedir peri äitinsä lahjakkuuden. Myös lapsenlapsi Ivan on taiteilija, johon hänen isoäitinsä taiteellinen traditio on jättänyt jälkensä.

- Minulla on ollut siitä ongelmiakin. Minua on syytetty plagioinnista. Piirrän silmät kiinni ja tauluista tulee samantapaisia. En voi sille mitään, Ivan nauraa.

- Koska isoäidillä oli kaihi eikä hän nähnyt hyvin, me maalasimme isän kanssa osan teoksista, Ivan sanoo.

Maria Primatsenko
Ivan ja Anastasia Primatšenko näkevät originaalin Rotta Matkalla -teoksesta ensimmäistä kertaa. Maria Primatsenko Kuva: Boris Salomon Maria Primatšenko

Ensimmäistä kertaa Rotta Matkalla -teoksen äärellä

Vuonna 2013 paljastui, että Kristina Isolan Marimekolle suunnittelema Metsänväki-kuosi on kopioitu ukrainalaisen kansantaiteilija Maria Primatšenkon vuonna 1961 julkaisemasta teoksesta Rotta matkalla. Plagiointi aiheutti suuren mediakohun, varsinkin Suomessa. Myös Ukrainan kansantaiteen museossa Kiovassa plagiointi aiheutti hämmennystä ja ärsyyntymistä tekijänoikeusrikkomuksesta.

Primatšenkon jälkeläiset eivät ole koskaan nähneet plagioinnin kohteena ollutta teosta alkuperäisenä.

- Mitä minä näen? En osaa sanoa. Taiteilijana en osaa luonnehtia tauluja, jos ymmärrätte. Kyse on siitä, että kun elän sen kanssa, en näe sitä. En osaa luonnehtia sitä. Ei voi heti sanoa taulusta mitään, pitäisi olla sen kanssa vuorokausi ja sitten analysoida, sanoo Ivan.

Museonjohtaja Vyalets Adrian toivoo kovasti, että suomalaiset pääsisivät plagiaattitapauksen jälkeenkin näkemään enemmän Maria Primatšenkon töitä.

- Primatšenko oli nerokas taiteilija. Maailman on hyvä nähdä hänen töitään muuallakin kuin suomalaisessa lentokoneessa. Olisi hyvä, jos Marimekko sitoutuisi järjestämään Primatšenkon töiden näyttelyn jossain Suomen johtavista taidemuseoissa.

Maria Primatšenkon jälkeläiset, pojanpoika Ivan Primatšenko ja hänen tyttärensä Anastasia, ajavat malttisempaa linjaa.

- Emme ole kiinnostuneita suuresta skandaalista. Se ei olisi hyvä Ukrainallekaan tällaisena aikana, tyynnyttelee Ivan.



Boris Salomon

Kommentit