Hyppää pääsisältöön

Ohjaaja Viivi Huuska rikkoo tabuja ja aiheuttaa kohua – ja siksi naiset konttaavat Cheekin videolla

Viivi Huuskasta on tullut nopeasti yksi Suomen puhutuimpia musiikkivideo-ohjaajia. Ilman Sini Sabotagea niin ei välttämättä olisi käynyt.

Viivi Huuska Jannika B:n videon kuvauspaikalla espoolaisessa hotellissa. // Kuva: Jussi Latvala

Ennen tätä haastattelua Viivi Huuska on istuskellut erikokoisten lasipurkkien keskellä espoolaisen hotellin allasosastolla. Riitti on välttämätön: myöhemmin samana päivänä nesteen täyttämien lasipurkkien keskellä istuu poptähti Jannika B.

Purkkien täyttämä nurkkaus on osa Jannika B:n Niagara-musiikkivideon kuvaussettiä. Videon ohjaajana Huuska haluaa tietää täsmälleen, miltä artistista tuntuu olla kuvauspaikalla.

- Minulle on todella tärkeää suhteen luominen kuvattavaan ihmiseen. Koen, että kuvaushetki on niin intiimi asia, että on pakko luoda luottamus. Otan kuvaushetken tosi henkilökohtaisesti.

Viivi Huuskasta on nopeasti tullut yksi Suomen puhutuimmista musiikkivideoiden tekijöistä. Hän muun muassa oli käsikirjoittajana ja AD:nä Antti Tuiskun Peto on irti -videolla ja ohjasi veljensä Cristal Snow’n Love Is Blind -musiikkivideon. Molemmat olivat artistien paluuvideoita ja siksi jo lähtökohtaisesti merkittäviä – mutta molemmista tuli myös suuria puheenaiheita. Jannika B:n Niagara on niin ikään artistin paluu uuden musiikin pariin.

Taustaltaan Huuska on kuitenkin valokuvaaja. Hän on ottanut valokuvia esimerkiksi Paula Vesalasta, Sannista, Sini Sabotagesta ja Roope Salminen & Koirista. On itse asiassa osittain Sini Sabotagen ansiota, että Huuska löysi popartistit kuvauskohteekseen sekä valokuviin että videoihin. Koulussa hänelle nimittäin sanottiin, ettei hänen estetiikalleen ole Suomessa markkinoita – menisit ennemmin vaikka Lontooseen.

- Ajattelin, että hitto mähän teen tänne ne markkinat.

Huuska otti vuonna 2014 Sini Sabotagesta näyttäviä kuvia, joissa artisti kellui uima-altaassa isoissa koruissa ja topissa, jonka läpi hänen nänninsä paistoivat. Iltapäivälehdet innostuivat, ja yhtäkkiä Huuskan nimi oli esillä valtakunnallisessa mediassa.

- Sinin kautta tajusin, että artistit voisivat olla minulle oikea kanava. Musiikissa voidaan rikkoa rajoja ja luoda uusia maailmoja.

Huuskan kuvissa ja videoissa on tunnistettava tyyli, johon kuuluu ainakin dramatiikka, vahvat värit, joskus teatraalisuuskin. Tyyliin on vaikuttanut ainakin se, että hän on viettänyt paljon aikaa suomalaisten drag queenien kanssa teini-ikäisestä lähtien.

- Vähän hassua sanoa Suomessa, että on drag queenien kasvattama – miten Suomessa muka voisi olla. Mutta olen ollut siellä takahuoneessa teippaamassa niitä Jarkko Valteen tissejä. Mun kuvasto ehkä tulee vähän sieltä maailmasta, sehän on tosi dramaattista estetiikkaa ja naiseuden ylikorostamista.

Cheek-kohu oli “täysin odotettavissa”

Huuska tuo mielellään myös rajuja ja yllättäviä teemoja kuviinsa. Eräs hänen tunnetuimpia otoksiaan on valokuva vessanpöntöllä istuvasta Sini Sabotagesta, joka on laskenut alushousunsa nilkkoihin. Sylissä on puhallettava flamingo.

- Minua kiinnostavat kaikki tabut ja niiden rikkominen. Haluan tuoda ne niin lähelle ihmistä, ettei oikein tiedä, miten niihin pitäisi suhtautua.

Juuri näin tapahtui maaliskuussa Cheekin Me Ollaan Ne Part 2 -biisin musavideolla, jonka Viivi Huuska ohjasi. Videolla Cheek ja muut eturivin rap-artistit räppäävät, ja naismallit nähdään robottimaisina taustalla. Eräässä kohdassa JVG:n Jare pitää talutushihnoissa lattialla konttaavia naisia kuin lemmikkieläimiä.

Kuvakaappaus Me Ollaan Ne Part 2-videolta.

Videosta nousi keskustelu, jossa esimerkiksi Suomen tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen sanoi pitävänsä halventavana sellaista naiskuvaa, jossa naisia käytetään vain katseenvangitsijoina ja huomionherättäjinä.

Huuskan mukaan kohu oli täysin odotettavissa. Asia oli puhuttu halki myös etukäteen videon artistien ja esiintyjien kanssa.

- Mä nautin tasa-arvovaltuutetun kommenteista. Minusta on siistiä, että tällaisista asioista keskustellaan, ja niistä pitää keskustella.

Ohjaaja sanoo, että jos hän olisi tuonut kuvauksiin vähäpukeisia naisia hinkkaamaan räppäreiden ympärille, kukaan ei olisi sanonut siitä mitään. Silti moni on kokenut, että juuri tällaiset videot esineellistävät naisia ja kierrättävät samaa seksististä kuvastoa naisista passiivisina objekteina, samalla kun miehet esiintyvät aktiivisesti ja räppäävät.

Huuskan mukaan tästä ei ollut kyse.

- Kun tuon asian näin voimakkaasti esille, representoin sen, mikä saattaa minusta olla epäkohta tässä skenessä tai ylipäänsä mediakuvastossa.

Oliko videon tapa näyttää naisia siis kritiikkiä rapin kapeaa naiskuvastoa kohtaan?

- Ennemminkin halusin tuoda esiin sen tavan näyttää naisia. En ehkä sanoisi kritiikkiä, koska ihmiset voivat itse tehdä omat johtopäätöksensä. Halusin tuoda sen nähtäville, mutta en liian selkeästi.

Toinen yllättävä seikka Me Ollaan Ne Part 2 -videossa oli se, että Huuska oli ensimmäinen naisohjaaja, jonka kanssa Cheek ja Elastinen tekivät musiikkivideolla töitä. Vaikka molemmat räppärit ovat tehneet pitkän uran, kaikki heidän aiemmat videonsa oli ohjannut mies.

- Pakko sanoa nyt näin röyhkeästi, että vittu miten siistiä. Jarekin (Cheek) on hyvin tarkka videoistaan, mutta hän antoi minulle täysin vapaat kädet. Totta kai tunnen suurta kunnioitusta.

“Olen sellainen tuijottelija”

Toinen tärkeä merkkipaalu Huuskan videouralla on Antti Tuiskun Peto on irti. Viime vuoden helmikuussa julkaistu video on jälleen ollut ajankohtainen. Tuiskun kaksi Hartwall Arena -keikkaa alkoivat suoralla viittauksella Peto-musiikkivideoon: tähti laskeutui areenan lavalle poliisiautossa ja käsiraudoissa.

Musiikkivideolla ensidebyyttinsä teki myös banaani-motiivi, josta on tullut kuluneen vuoden aikana keskeinen osa Antti Tuiskun rekvisiittaa. Peto Show'n huipennukseksi Tuisku ratsasti jättimäisellä banaanilla ympäri lavaa.

Peto on irti -biisi ja -musiikkivideo muuttivat kokonaan Tuiskusta käydyn keskustelun. Turvallista – ehkä toisinaan vähän kädenlämpöistäkin – poppia julkaissut laulaja muuttui kertaheitolla vaaran tunnetta, itsevarmuutta ja hauskanpitoa tihkuvaksi Pedoksi.

Myös Huuskalle video on tärkeä meriitti.

- Se oli Antilta selvästi ihan uusi ulostulo ja todella tärkeä hänen jatkonsa kannalta. Oli mahtavaa, että haluttiin mennä tosi pitkälle siinä Peto-maailmassa. Se oli tosi iso ilo.

Huuska sanoo olevansa tarkka siitä, ettei kukaan hänen kuvaamansa artisti joudu tekemään mitään sellaista, mitä ei tunne omakseen. Vaikka Peto on irti oli täysi suunnanmuutos Tuiskun uraan, halu tehdä jotain räväkkää ja erilaista lähti Antti Tuiskusta itsestään.

- Tämä on toki myös minulle taiteellinen alusta, ja minun jälkeni näkyy töissä. Mutta en halua laittaa mitään päälle liimattua. On tärkeää pystyä näyttämään, mistä biisi kertoo ja millainen artisti sitä kertoo.

Juuri siksi Huuska on istunut lasipurkkien keskellä ennen Jannika B:n kuvauspäivän alkua ja rakentanut yhteyttä artistiin.

Yhteys ei synny sormia napsauttamalla.

- Olen vähän sellainen tuijottelija. Välillä ihmiset kysyvätkin, että mitä sä oikein tuijottelet. Mutta haluan nähdä millainen ihminen on, miten se on, miten se hengittelee. Siksi on niin tärkeää viettää aikaa kuvattavan kanssa.

Lue myös:

Petomatka huipentui areenalle: näistä syistä Antti Tuisku on täydellinen poptähti 

Cheekin musiikkivideon naiskuvasto puhuttaa – tasa-arvovaltuutettu: ”En oikein tykkää sellaisesta”

Naiset bondage-lemmikkeinä ja setelimeressä – tällaisia ovat mimmitaustajoukot Cheekin uutuusvideolla

Antti Tuisku: Tahdoin sen ihan kiva -etuliitteen pois biiseistäni  

  • Kommentti: Lady Gaga ei ole vain idoli, vaan välitän hänestä kuin ystävästä

    Superfanin kommentti suhteestaan Lady Gagaan.

    Lady Gaga ei ole vain idoli, vaan välitän hänestä kuin ystävästä Lady Gagan fanittaminen on muuttunut vuosien mittaan ystävyyden kaltaiseksi välittämiseksi, mikä korostuu koronakriisin aikana, kirjoittaa musiikkitoimittaja ja Gagan superfani Markus Hilden. Meidän Little Monstereiden kevään mittainen odotus palkittiin perjantaina 22.

  • Vesta uskoo, että korona on se kriisi, joka muuttaa kaiken

    Vesta haaveili nuorena terapeutin ammatista.

    Vesta uskoo, että korona on se kriisi, joka muuttaa kaiken Vesta haaveili nuorena terapeutin ammatista. Nyt kuulijat avautuvat hänelle haavoistaan. Vesta julkaisi uuden kappaleen Valonsäteet perjantaina 15. toukokuuta. Kakkoslevy Uskon tulevaan ilmestyy syksyllä.

  • YleX:n vuoden 2020 kesäkumibiisin esittää Tuure Boelius!

    Hengitä-biisin ovat tehneet Jurek ja Henna Sarriola.

    YleX:n vuoden 2020 kesäkumibiisin esittää Tuure Boelius. Hengitä-biisin ovat tehneet Jurek ja Henna Sarriola. Boeliukselle tärkeää on, että kesäkumibiisin esittää julkisesti seksuaalivähemmistöön kuuluva artisti. Kesäkumeja on perinteisesti jaettu festareilla ja nuorten tapahtumissa, mutta koronaviruksen vuoksi niiden jakelu keskitetään nyt syksyn jälkeiseen aikaan. Kondomeja annetaan järjestöjen toimesta myös kouluterveydenhuoltoon, lastensuojeluun ja nuorisotyöhön.

  • YleX Aamun Viki ja Köpi järjestävät kolmen päivän Mökkifestarit kesäkuussa

    Mökkifestarit on kolmen päivän spessulähetys YleX Aamussa.

    YleX Aamun Viki ja Köpi järjestävät kolmen päivän Mökkifestarit kesäkuussa YleX Aamun Mökkifestarit kuuluu radiossa ja näkyy Yle Areenan streamissa 26.–28.6. Kaksi miestä, yksi mökki ja koko Suomen kokoinen mökkifestariviikonloppu! YleX Aamun Ville "Viki" Eerikkilä ja Juuso "Köpi" Kallio laittavat itsensä likoon 26.–28.