Kiinalainen, Shanghaissa vuonna 1955 syntynyt ja Yhdysvalloissa opiskellut Xiaogang Ye on hiljalleen noussut kiinnostavimpien säveltäjien joukkoon uuden musiikin kentällä. Useita palkintoja kerännyt säveltäjä ponnahti maailmanmaineeseen, kun Lang Lang kantaesitti hänen Pianokonserttonsa ”Starry Sky” osana Pekingin olympialaisten avajaisseremoniaa. Royal Philharmonic Orchestra on tehnyt nyt levyllisen Yen musiikkia.
Uudella levyllä kuullaan Yen hieman varhaisempi, vuoden 1993 Viulukonsertto ”The Last Paradise” sekä vuonna 2002 valmistunut ja viisi vuotta myöhemmin nykyiseen asuunsa muokattu Kolmas sinfonia, ”Chu”. Muinaiseen Zhou-dynastiaan kuulunut Chun valtio oli kuuluisa pronssinvalamisesta, silkinkudonnasta, kirjailuista sekä lakkakeramiikasta. Kolmas sinfonia on inspiroitunut näistä, muinaisen Chun kulttuurista sekä nykyisen Hubein provinssin luonnonihmeistä.
Xiaogang Ye on käyttänyt useissa teoksissaan länsimaisen sinfoniaorkesterin sisällä perinteisiä kiinalaisia soittimia, ja ainakin minulle juuri ne tekevät tästä musiikista mielenkiintoista. Musiikin rakenteessa on myös jotain sellaista, joka tekee tällaiseen länsiklasariin positiivisen kiinalaisen vaikutelman.
Kiina valtiona ja kiinalainen kulttuuri ovat muutoksen kourissa. Ye sanoo itse muutaman vuoden takaisessa haastattelussa New York Timesissa, että nykyään ”kaikki haluavat muutosta, kaikki tietävät… Jopa ylin johto tietää. Kiina on kuin vuotava vene, mutta sen sijaan että paikkaisivat reikiä, koska heillä on rahaa, he vain kaatavat siihen lisää öljyä.”
Muutos on monensuuntaista. Kiinan avautuminen tarkoittaa yhtäältä sitä, että esimerkiksi länsimaista modernia taidemusiikkia alkaa kuulla myös Kiinassa: Xiaogang Ye on Pekingin modernin musiikin festivaalin johtaja ja on ollut itse tuomassa ulkomaisia säveltäjiä ja teoksia Kiinan kamaralle. Toisaalta kiinalaisen ja länsimaisen kulttuurin vuorovaikutus mahdollistaa Yen kaltaisten kiinnostavien säveltäjien kehittymisen, ja tällä vuosituhannella tuntuu olevan tilaa ja tilausta laajentaa perinteisesti keskieurooppalaislähtöistä musiikkiestetiikkaa.
Niinpä toivotan tervetulleeksi tämänkin julkaisun Bis-levy-yhtiöltä; José Serebrierin johtama Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri soittaa pieteetillä ja kansainvälisesti menestynyt ja palkittu viulisti Cho-Liang Lin tekee hyvää työtä omaelämäkerrallisen ekspressiivisen Viulukonserton tulkkina.
Xiaogang Ye: Sinfonia nro 3 ”Chu”; Viulukonsertto ”The Last Paradise”. - Hila Plitmann, soprano, Cho-Liang Lin, viulu, ja Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri, joht. José Serebrier. (Bis, BIS-2083)
Kuuntele Uudet levyt 15.4.2016, toimittajana Ville Komppa.