Onhan se koskettavaa, kun esittäjä ja säveltäjä löytävät toisensa: kumpikin antaa toiselleen ja lopputulos on enemmän kuin kumpainenkaan olisi yksin. Tähtisellisti Sol Gabettalla on mitä antaa, nyt latvialaissäveltäjä Peteris Vasksille. Sol Gabetta tulkitsee Vasksin "Läsnäoloksi" nimeämän Toisen sellokonserton rehellisyydellä ja suoruudella, joka lähentelee sielunkumppanuutta.
Peteris Vasks ponnahti esiin ja kansainväliseen tietoisuuteen 1990-luvulla paljolti maanmiehensä, viulisti Gidon Kremerin myötävaikutuksella. Helposti lähestyttäviä, pehmeitä sointeja kaihtamaton ja niitä rajumpiin jaksoihin yhdistävä säveltäjä löysi Arvo Pärtin tavoin laaja yleisön ja on nykyisin yksi suosituimpia eläviä säveltäjiä klassisen musiikin kentällä.
Tähtisellisti Sol Gabettalle vuonna 2012 valmistunut Konsertto sellolle ja jousille on ääriosissaan hidasta, meditoivan ja paatoksellisen välillä liikkuvaa musiikkia, jonka sävelkieli pysyttelee laajennetun duuri-molli-tonaalisuuden ja modaalisuuden puitteissa. Vasksille tyypilliseen tapaan hidasliikkeisyys tasapainoitetaan kiihkeämmällä jaksolla teoksen keskimmäisessä osassa. Sol Gabetta tulkitsee Vasksin musiikkia rehellisyydellä ja suoruudella, joka lähentelee sielunkumppanuutta.
Henkilökohtaisuus nousee astetta korkeammalle tasolle Konserttoa seuravassa raidassa, teoksessa Musique du Soir sellolle ja uruille, jonka Gabetta tulkitsee yhdessä äitinsä, urkuri Irène Timacheff-Gabettan kanssa. Vasksille ominaiseen tapaan tässäkin henkistynyt, sielukas, jonkun makuun ehkä vaivaannuttavankin pateettinen yhdistyy dissonanttisiin purkauksiin. Yhtä kaikki, esitys on heittäytyvä ja syvällä Vasksin musiikissa.
Samaa voi sanoa syvältä Neuvosto-ajalta, vuodelta 1979 peräisin olevasta teoksesta Grāmata čellam eli Kirja, jonka kautta Gabetta alun perin tutustui säveltäjään—ja ylipäätään selloteokseen, jossa solisti joutuu soittamisen lisäksi myös laulamaan (temppu, josta Sol Gabetta suoriutuu hyvin kauniisti).
Peteris Vasksin musiikki ei minulle itselleni ole kaikkein inspiroivimmasta päästä, mutta kaunista se on, sellaista, jonka parissa voi etääntyä tämän ajan hektisyydestä.
”Presence”. - Peteris Vasks: Klātbūtne, Konsertto nro 2 sellolle ja jousille; Musique du Soir sellolle ja uruille; Grāmata čellam soolosellolle. - Sol Gabetta, sello, Irène Timacheff-Gabetta, urut, Amsterdam Sinfonietta, joht. Candida Thompson. (Sony Classical, 88725423122)
Kuuntele Uudet levyt 15.4.2016, toimittajana Ville Komppa.