Hyppää pääsisältöön

Skandaalikuningatar Lola Montes

Martine Carol ja Peter Ustinov elokuvassa Skandaalikuningatar Lola Montes
Martine Carol ja Peter Ustinov Martine Carol ja Peter Ustinov elokuvassa Skandaalikuningatar Lola Montes kino klassikko

Koristeellinen romanttinen eepos, aikansa kallein eurooppalainen elokuva 1800-­luvun kuuluisasta tanssijasta ja hänen maineikkaista rakastajistaan.
Teema sunnuntaina 29.5. klo 18.00. Myös Areenassa 14 päivää

Max Ophulsin elokuvien sarjan päättävä Skandaalikuningatar Lola Montes jäi myös ohjaajan viimeiseksi elokuvaksi. Tämä kiistelty mestariteos oli valmistuessaan kallein koskaan tehty eurooppalainen elokuva mutta se menestyi tavattoman heikosti. Samalla tavoin elokuva on aina jakanut niin yleisön kuin kriitikot ihailijoihin ja vastustajiin, osittain myös siksi, että elokuvasta on ollut liikkeellä hyvin puutteellisia versioita.

Elokuva kertoo vuosina 1818–1864 eläneestä Lola Montèsista. Tämä kuuluisa kurtisaani on loiston päivinään ollut säveltäjä Franz Lisztin ja Baijerin kuninkaan Ludvig I:n rakastaja, mutta sittemmin hän on ajautunut pieneen sirkukseen, jossa häntä esitellään kuin näyttelyesinettä.

Skandaalikuningatar Lola Montes on aitoa ophulsilaista elokuvaspektaakkelia, häikäisevän kaunis ja yksityiskohdissaan tavattoman rikas elokuva. Tässä ainoassa väri- ja laajakangaselokuvassaan Ophuls käyttää näiden tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia huolellisesti ja mestarin ottein.

Mutta visuaalisen loiston rinnalle Ophuls rakentaa myös intiimejä ja arkipäiväisiä hetkiä. Niissä Lolasta kehittyy aito ophulsilainen sankaritar, joka rakastaa mutta myös kärsii koko sydämellään, ammentaen itsensä lopulta tyhjiin ja ylittäen rakkaudellaan hyväksytyt normit. Niin hänen elämästään tulee miehisen ylpeyden ja välinpitämättömyyden seurauksena julma sarja myyviä skandaaleja.

Skandaali tuli myös elokuvan ensi-illasta, mutta toisin kuin usein käy, se ei lisännyt yleisömenestystä. Elokuvasta tuli valtava taloudellinen floppi, josta on usein saanut syyt niskoilleen pääosaa esittänyt Martine Carol. Tätä 1950-luvun eroottisten ja kepeiden pukufilmien tähteä pidettiin liian heikkona näyttelijänä näin vaativaan rooliin, ja toisaalta elokuva oli liian vakava, jotta se olisi miellyttänyt Carolin omia ihailijoita.

Todellinen syy saattoi kuitenkin olla siinä, että elokuva hyökkäsi voimakkaasti skandaalikulttuuria vastaan. Lehdet, elokuvat ja muut mediat ovat aina myyneet itseään skandaaleilla, joka puolestaan perustuu suuren yleisön tirkistelynhaluun. Kun nyt yleisö saapui katsomaan Lola Montesia voidakseen tirkistellä ja tekopyhästi kauhistella kuuluisan kurtisaanin rakkausjuttuja, se sai järkytyksekseen kokea että heistä tehtiinkin roistoja kun taas kurtisaanista tehtiin julkisuuden tuhoama uhri.

Kun elokuvan taloudellinen epäonnistuminen kävi selväksi, tuottajat yrittivät pelastaa edes osan rahoistaan tekemällä elokuvasta erimittaisia, lyhennettyjä versioita. Kun Ophuls itse oli vielä tehnyt elokuvasta kolme eri kieliversioita, liikkui Lola Montes pian maailmalla ainakin kuutena erilaisena versiona. Teemalla esitetään nyt elokuvasta versio, joka on yhteistyössä ohjaajan pojan Marcel Ophulsin kanssa restauroitu mahdollisimman hyvin alkuperäismuotoonsa.

Esittelyteksti: Vesa Nykänen

  • Skandaalikuningatar Lola Montes (Lola Montès), Ranska 1955. O: Max Ophuls. N: Martine Carol, Peter Ustinov.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa