Haydn-levy orkesterilta, joka perustettiin silloin kun Haydn oli vielä uutta musiikkia! Viime vuonna 200-vuotisjuhliaan viettänyt Bostonin Handel and Haydn Society on Yhdysvaltojen vanhin yhä toimiva esittävän taiteen yhteisö. Sen meriittilistalla on muun muassa Händelin Messiaan, Haydnin Luomisen, Verdin Requiemin ja Bachin Matteus-passion Yhdysvaltain ensiesitykset. Ja seuran periodisoitinorkesteri sekä kuoro kuuluvat yhä Yhdysvaltojen parhaisiin.
Handel and Haydn Societyn orkesteri on julkaissut viime vuosina CORO-levymerkillä parikin hyvän vastaanoton saanutta Haydn-levyä. Yhteenä juonteena on levyttää kaikki neljä Haydnin Viulukonserttoa. Haydnia ei mitenkään erityisesti tunneta juuri konsertoistaan—verrattuna säveltäjän sinfonioihin ja kvartetoihin—ja ne ovat pääsääntöisesti peräisin Haydnin varhaisvuosista Esterházan hovikapellimestarina 1760-luvulla.
Uudella levyllään Handel and Haydn Society eli H+H jatkaa siihen minkä ensimmäisellä viulukonserttolevyllään pari vuotta aloitti eli esittää yhden viulukonserton sekä sen pareina yhden varhaisen ja yhden kypsän sinfonian. Solistina on orkesterin konserttimestari, kansainvälisestikin menestynyt Aisslinn Nosky. Tällä kertaa vuorossa olevan Viulukonserton C-duuri ympärille on valikoitunut Sinfonia nro 7, Le midi eli Keskipäivä sekä Pariisin-sinfonioista nro 83 g-molli, lisänimeltään Kana.
Orkesteria johtaa maineikkaan brittiläisen The Sixteen -kuoron ja yhtyeen perustaja ja kapellimestari Harry Christophers. Levy on konserttitallenne Handel and Haydn Societyn 200-vuotisjuhlavuoden konserttisarjasta, ja se on kaikkiaan syntynyt onnellisten tähtien alla. Tunne ja tulkinta, nuoren säveltäjän hengenluomusten raikkaus ja hyväntuulisuus välittyvät mitä parhaiten. Aisslinn Nosky on Haydnin Viulukonserton luonteva ja mukaansatempaava tulkki ja orkesteri soittaa ihailtavasti sekä miellyttävästi.
Viulukonserton sekä varhaisen Le midi -sinfonian musikanttius, soolojen ja tuttisoiton vuorottelu sekä varhaisklassinen galantti keveys ihastuttavat; mutta toisaalta vaikutuksen tekee myös monta kokoluokkaa isomman pariisilaissinfonian Sturm und Drang -aloitus sekä suuren orkesterin joustava fraseeraus sekä värikäs dynamiikka ja orkesteritekstuuri.
Joseph Haydn: Sinfoniat nro 7 ja 83 “Le midi” ja “La poule”; Viulukonsertto C-duuri. - Aisslinn Nosky, viulu, Handel and Haydn Society, joht. Harry Christophers. (Coro, COR16139)
Kuuntele Uudet levyt 6.5.2016, toimittajana Ville Komppa.