Hyppää pääsisältöön

Uutta, puhuttelevaa pianomusiikkia

Liverpoolissa vuonna 1968 syntynyt Kenneth Hesketh on kuulemma säveltäjä, ”jolla on jotain sanottavaa ja keinot sanoa se”. Jäin oikein pohdiskelemaan, että onko siis niin, että maailma on väärällään säveltäjiä, joilla ei ole mitään sanottavaa tai sitten ylipäätään keinoja sanoa mitään. Tämän Cambridgen Tempo-lehden lausahduksen tarkoitus on kaiketi sanoa, että jos jollakulla, niin Kenneth Heskethillä on sanottavaa uuden musiikin kentällä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Piano on kieltämättä soolosoittimena yksi haastavimmista nykymusiikissa: suurin piirtein saman kuuloista, samoin teknisin ja tekstuurisin keinoin ilmaisevaa musiikkia on sävelletty vuosikymmenestä toiseen, eikä Kenneth Hesketh äkkiseltään ole poikkeus. Hänkin kirjoittaa kahdelletoista sävelelle runsaan seitsemän oktaavin alueelle juoksutuksia, tremoloja, sävelkimppuja, yksittäisiä helähdyksiä, lorahduksia, pyrskähdyksiä ja räiskähdyksiä kaikilla perinteisillä kosketustavoilla ja kerrostuksilla—sekä satunnaisesti vähän pianon sisältä ja niin edelleen.

Varsinkin kun kyseessä on kokonainen levyllinen tällaista, sitä todella toivoo, että säveltäjällä on sanottavaa! Ensinnäkin on tunnustettava, että aikamme menestyneimpiin nuoremman polven brittisäveltäjiin lukeutuvan Kenneth Heskethin pianomusiikki on tavattoman ilmeikästä ja monikerroksista—ja että hän on Clare Hammondissa saanut pianomusiikkinsa esitaistelijaksi erittäin hienon tulkin. Levyn nimiteoksena on kaksitoistaosainen kellonlyömien sarja nimeltään Horae, alaotsikoltaan Breviary for Clare, eli sävelletty Clare Hammondille.

Hesketh osoittaa, että melko perinteisellä nykkäri-pianonsoitolla voi edelleen luoda uutta ja puhuttelevaa musiikkia. Oma osansa on useissa säveltäjän teoksissa esiintyvillä varsin vuolailla esitysohjeilla, joiden taustalla saattaa olla esimerkiksi Keatsiä, Yeatsiä tai Gogolia—tai japanilaisia kansanrunoja Kolmessa japanilaisessa miniatyyrissä.

Ensisijassa puhuttelevuus syntyy musiikillisesta tarinallisuudesta: Heskethin musiikissa melko geneerisen pinnan alla liikkuu useita samanaikaisia, mutta eri tahtiin alkavia, loppuvia ja huipentuvia prosesseja; siinä on draamaa ja kerronnallisia piirteitä sekä ylipäätään monikerroksellisia sointeja. Hammond tuo nämä esiin keskittyneesti ja ihailtavan hiotusti.

Kenneth Hesketh: Horae (pro Clara); Through magic casements; Notte Oscura; Three Japanese Miniatures. - Clare Hammond, piano. (Bis, BIS-2193)

Kuuntele Uudet levyt 6.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.