Hyppää pääsisältöön

Uutta, puhuttelevaa pianomusiikkia

Liverpoolissa vuonna 1968 syntynyt Kenneth Hesketh on kuulemma säveltäjä, ”jolla on jotain sanottavaa ja keinot sanoa se”. Jäin oikein pohdiskelemaan, että onko siis niin, että maailma on väärällään säveltäjiä, joilla ei ole mitään sanottavaa tai sitten ylipäätään keinoja sanoa mitään. Tämän Cambridgen Tempo-lehden lausahduksen tarkoitus on kaiketi sanoa, että jos jollakulla, niin Kenneth Heskethillä on sanottavaa uuden musiikin kentällä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Piano on kieltämättä soolosoittimena yksi haastavimmista nykymusiikissa: suurin piirtein saman kuuloista, samoin teknisin ja tekstuurisin keinoin ilmaisevaa musiikkia on sävelletty vuosikymmenestä toiseen, eikä Kenneth Hesketh äkkiseltään ole poikkeus. Hänkin kirjoittaa kahdelletoista sävelelle runsaan seitsemän oktaavin alueelle juoksutuksia, tremoloja, sävelkimppuja, yksittäisiä helähdyksiä, lorahduksia, pyrskähdyksiä ja räiskähdyksiä kaikilla perinteisillä kosketustavoilla ja kerrostuksilla—sekä satunnaisesti vähän pianon sisältä ja niin edelleen.

Varsinkin kun kyseessä on kokonainen levyllinen tällaista, sitä todella toivoo, että säveltäjällä on sanottavaa! Ensinnäkin on tunnustettava, että aikamme menestyneimpiin nuoremman polven brittisäveltäjiin lukeutuvan Kenneth Heskethin pianomusiikki on tavattoman ilmeikästä ja monikerroksista—ja että hän on Clare Hammondissa saanut pianomusiikkinsa esitaistelijaksi erittäin hienon tulkin. Levyn nimiteoksena on kaksitoistaosainen kellonlyömien sarja nimeltään Horae, alaotsikoltaan Breviary for Clare, eli sävelletty Clare Hammondille.

Hesketh osoittaa, että melko perinteisellä nykkäri-pianonsoitolla voi edelleen luoda uutta ja puhuttelevaa musiikkia. Oma osansa on useissa säveltäjän teoksissa esiintyvillä varsin vuolailla esitysohjeilla, joiden taustalla saattaa olla esimerkiksi Keatsiä, Yeatsiä tai Gogolia—tai japanilaisia kansanrunoja Kolmessa japanilaisessa miniatyyrissä.

Ensisijassa puhuttelevuus syntyy musiikillisesta tarinallisuudesta: Heskethin musiikissa melko geneerisen pinnan alla liikkuu useita samanaikaisia, mutta eri tahtiin alkavia, loppuvia ja huipentuvia prosesseja; siinä on draamaa ja kerronnallisia piirteitä sekä ylipäätään monikerroksellisia sointeja. Hammond tuo nämä esiin keskittyneesti ja ihailtavan hiotusti.

Kenneth Hesketh: Horae (pro Clara); Through magic casements; Notte Oscura; Three Japanese Miniatures. - Clare Hammond, piano. (Bis, BIS-2193)

Kuuntele Uudet levyt 6.5.2016, toimittajana Ville Komppa.