Hyppää pääsisältöön

10.5. Teeman Elävä arkisto: Seksin läpimurto on tosiasia!

Miehiä katsomassa pornokaupan ikkunaa
Miehiä katsomassa pornokaupan ikkunaa Kuva: Yle pornikauppa

Elävän arkiston toisessa "seksin toukokuu" -paketissa katsotaan, miten suhtautuminen seksiin muuttui vuosikymmenten saatossa. 60-luvun lopulla huolestuttiin seksin tunkeutumisesta kaikille elämänalueille, 20 vuotta myöhemmin siitä puhuttiin televisiossa luontevasti nuortenkin kanssa.

Myyntivalttina seksi vuodelta 1968 kertoo hyvin tuon ajan eroottisesta kuvastosta ja ajan ilmapiiristä. Kekseliään ja runsaan kuvituksen keskellä totiset asiantuntijat ruotivat pornografisen kirjallisuuden ja seksielokuvien markkinoita sekä seksin käyttämistä mainonnassa.

"Nyky-yhteiskunta on kasvavassa määrin suuntautumassa tähän seksiin päin. Se näkyy kaikkialla. Tuskin voimme ottaa askeltakaan kohtaamatta seksiä", luonnehtii yksi asiantuntija. Toinen tyytyy tiivistämään tilanteen näin: "seksin läpimurto on tosiasia".

Ja täytyy muistaa, että tätä seksivallankumousta manattiin aikana, jolloin mies ja nainen eivät ainakaan periaatteessa voineet varata yhteistä hotellihuonetta, jos eivät todistaneet olevansa naimisissa.

Mies alushoususillaan
Mies alushoususillaan Kuva: Yle myyntivalttina seksi

Seksipommi vai tuotantoelämän yksikkö?

Myyntivalttina seksi edustaa aikansa valistuksellista ja edistyksellistä journalismia, ja seksin leviämisessä nähtiin tietysti monia huolenaiheita ja epäkohtia.

Pornografian kulutus oli asiantuntijan mielestä epädemokraattinen pahe, koska kielitaitoinen henkilö pystyi hankkimaan ulkomailta laadukkaampaa materiaalia, kun taas vain suomea puhuva oli täysin "hämäräperäisten kauppiaiden armoilla".

Seksi oli kuin voiteluainetta markkinatalouden ja kulutusyhteiskunnan rattaille: sillä myytiin autoja, vaatteita, elintarvikkeita, kosmetiikkaa, tupakkaa - ja samaan aikaan kehitysmaissa nähtiin nälkää.

Seksillä avulla mainostaminen vääristi sukupuolirooleja ja loi ristiriitaisia odotuksia. Naisen piti näyttää seksipommilta, mutta toisaalta olla tuotantoelämässä "samanlainen yksikkö kuin mieskin", ohjelmassa kerrotaan. Ohjelman asiantuntijoiksi oli muuten valikoitunut pelkästään miehiä.

Myöhemmin kirjailijana ja poliitikkona tunnettu nuori lääketieteen lisenssiaatti Claes Andersson puhuu aiheesta psykologian näkökulmasta. Hänen mukaansa mainonta hyödyntää sitä seksuaalista patoutumista, jonka orjana jokainen meistä elää: "Sitä rakkautta, supermiestä tai kissanaista, josta haaveilemme mutta emme saa todellisuudessa, saadaan korvikkeena tarvikkeiden kautta."

Lähes puoli vuosisataa vanhassa ohjelmassa ei valitettavasti lue haastateltavien nimiä ruudussa.

Luukut auki!

Illan toisessa ohjelmassa mennään ajassa 20 vuotta eteenpäin, ihan 80-luvun lopulle. Nyt seksistä uskalletaan keskustella jo teini-ikäistenkin kanssa. Ja vielä nuorten omalla kielellä, niin kuin oli tapana sanoa. Ohjelmassa mm. aikansa tunnettu seksivalistaja ja "nuorten ymmärtäjä" Uma Aaltonen puhuu nuorten seurustelusta, seksikokeiluista ja itsetyydytyksestä. Luukut auki: Limudisko -ohjelman puheita ryydittävät sketsit ja Marco Bjurströmin ohjaamat tanssiesitykset.

Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa