Hyppää pääsisältöön

Jakso 09: Pelaaminen ja tarinat

Vikasietotila-podcastin tekijät ja logo
Vikasietotila-podcastin tekijät ja logo Kuva: Yle / Jyrki Valkama ja Tuuli Laukkanen vikasietotila

Kuuntele Areenassa
Tilaa podcast
Lataa jakso

Koska ascension day – suomeksi tylsästi helatorstai – oli aivan äskettäin, Vikasietotila keskustelee Nethackista ja tarinoista. Samalla selviää, mihin Tetris-palikkaan Kari samaistuu voimakkaimmin. Mitä merkitystä juonella, tarinalla ja käsikirjoituksella yleensäkään on tietokonepeleissä? Vikasietotila kysyy tapansa mukaisesti paljon ja vaikeita, joten vastauksia on harvanlaisesti.

Parhaiten niihin osaa kuitenkin vastata tässä jaksossa haastateltu Mikko Rautalahti, joka työkseen kirjoittaa sellaisia pelejä kuin Max Payne tai Quantum Break. Vinkkiosiossa selaimella pelattavia vanhoja kolikkopelejä ja Daedalus-tekstieditori. Lisäksi Olli raivoaa (toim. huom: mä mitään raivoa, mä artikuloin voimallisesti) kirjaston e-kirjojen varauspalvelusta.

Palaute: kommentoi tuonne alas, lähetä sähköpostia osoitteeseen vikasietotila@yle.fi tai twiittaa tunnisteella #vikasietotila.

Vinkit

Linkit

Super Mario Brosin läpäisy ennätysnopeudella:

Vikasietotila

  • Ääni on toinen, uusi maailma

    Äänillä voi muuttaa kuvan tunnelman.

    Äänimaailma muuttaa kaiken. Äänillä - esimerkiksi musiikilla - voi muuttaa kuvan tunnelman. Äänellä voi tulkita kuvaa ja vaikuttaa katsojan tunteisiin voimakkaasti. Kuvauksissa alkuperäisen äänen taltiointi on tarkkaa työtä. Ääniä voidaan myös tehdä tarkoituksella erikseen ja niitä voidaan järjestää haluttuun järjestykseen.

  • Viestit ovat valintoja

    Viesti koostuu viestin laatijoiden valinnoista.

    Kaikki, mitä eri medioista näemme, kuulemme tai luemme näemme, on monien vlintojen tulosta. Kannattaa pysähtyä pohtimaan näitä valintoja tutunkin viestin äärellä – lopputulos voi yllättää. Eri ihmiset lukevat mediaa eri tavalla, eikä yhtä ja oikeaa tulkintaa tietenkään ole. Jokainen voi kuitenkin treenata omaa medialukutaitoaan. Mediataju on valmius, jota voi kehittää koko eliniän.

  • Mainonnan tarkoituksena on myydä

    Mainonta on tunnistettavan lähettäjän maksamaa

    Mainokset näkyvät ja kuuluvat joka puolella ympärillämme. Mainonta määritellään tunnistettavan lähettäjän maksamaksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon ja toteutetaan medioiden välityksellä.

  • Vikasietotila: Avaa ohjelmat ja tiedostot parilla painalluksella

    Käynnistinsovellus avaa ohjelmat, tiedostot ja verkkosivut.

    Käynnistinsovellus käynnistää ohjelmat, löytää tärkeät tiedostot ja tekee hakuja internetistä. Graafinen käyttöliittymä asiakirjoineen, kansioineen ja roskakoreineen ei ole uusi keksintö. Alkujaan graafisen käyttöliittymän kehittivät Xerox Palo Alto Research Centerin tutkijat. Ensimmäinen graafisen käyttöliittymän omaava tietokone oli tutkimustarkoituksiin rakennettu Xerox Alto vuodelta 1973.

Media- ja digitaidot