Hyppää pääsisältöön

Uusromanttista kuoroherkkua Latviasta

Vuonna 1977 syntyneen Ēriks Ešenvaldsin kuoromusiikkia on ilmestynyt levyllinen Ondinelta, ja vertailua tällä viikolla niinikään esiteltyyn Rautavaara-levyyn ja Musiikkitalon kuoroon ei voi välttää. Kuorosäveltäjänä Ešenvalds osaa hyödyntää Latvian radiokuoron monipuolista väripalettia mestarillisesti. Persoonallisista äänenväreistä koostuva laulajisto soi myös täydellisen saumattomasti yhteen, ja sen sointi pysyy kiinteänä ja projisoituu kaikissa dynamiikoissa hiljaisesta voimalliseen.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Se mikä Suomesta puuttuu, on ympärivuotisesti ammattimaisesti toimiva sinfoninen suurkuoro. Latvia on tunnetusti kuoromaa, ja siellä on myös useita maailman parhaimmistoon lukeutuvia ammattikuoroja, kuten kansainvälisestikin menestynyt Latvian radiokuoro. Latvialainen säveltaide on viime vuosina nauttinut muutenkin kansainvälisestä menestyksestä, yhtenä kärkinimistään pari viikkoa sitten Uusissa levyissä mainittu Pēteris Vasks.

Vasksin tapaan suhteellisen helposti lähestyttävää musiikkia säveltävä Ēriks Ešenvalds on yksi Latvian menestyneimmistä nuorista säveltäjistä ja itsekin laulanut lähes vuosikymmenen Latvian valtionkuorossa. Ešenvaldsin sävelkieli liikkuu uusromanttisesti suorastaan pop-musiikin suuntaan; mutta ennen kaikkea hän on säveltäjänä taidokas ja käyttää instrumenttejaan—laulajistoa ja Sinfonietta Rigan sinfonisia mahdollisuuksia—monipuolisesti. Ei ole ihme, että Ešenvalds on menestynyt ulkomailla Yhdysvaltoja myöten.

Levyllä kuullaan Ešenvaldsilta kolme hengellistä kuoro-orkesteriteosta sekä The First Tears inuiittien kansantarinaan. Kaikessa vaikuttavuudessaan Ešenvaldsin musiikista jää ehkä hivenen pinnallinen vaikutelma, mutta parhaimmillaan se on vähintäänkin tehokasta. Lähi-itä-henkiset mutta usein länsimaisen popahtaviksi taipuvat soolo-osuudet melismoineen sekä elokuvallisesti maalaileva orkestrointi kannattelevat Ešenvaldsin Luukas-passiota. Samoin taidokas kuorosoitinnus nostaa Luukas-passiota seuraavat kuoroteokset A Drop in the Ocean sekä The First Tears jollain tavoin erityislaatuisiksi. Levyn päättävässä Taivaiden litaniassa mukaan liittyy elektronisesti latvialaisista kirkoista äänitettyjä veisuja; Ešenvalds valikoi niistä yhden, vanhan miehen veisuu tuo teokseen välittömän, maanläheisen kosketuksen.

Ēriks Ešenvalds: Passion according to St Luke; A Drop in the Ocean; The First Tears; Litany of the Heavens. - Ieva Parša, mezzosopraano, Janis Kurševs, tenori, Daumants Kalninš, baritone, Sinfonietta Riga ja Latvian radiokuoro, joht. Sigvards Kļava. (Ondine, ODE 1247-2)

Kuuntele Uudet levyt 13.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.