Hyppää pääsisältöön

Uusromanttista kuoroherkkua Latviasta

Vuonna 1977 syntyneen Ēriks Ešenvaldsin kuoromusiikkia on ilmestynyt levyllinen Ondinelta, ja vertailua tällä viikolla niinikään esiteltyyn Rautavaara-levyyn ja Musiikkitalon kuoroon ei voi välttää. Kuorosäveltäjänä Ešenvalds osaa hyödyntää Latvian radiokuoron monipuolista väripalettia mestarillisesti. Persoonallisista äänenväreistä koostuva laulajisto soi myös täydellisen saumattomasti yhteen, ja sen sointi pysyy kiinteänä ja projisoituu kaikissa dynamiikoissa hiljaisesta voimalliseen.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Se mikä Suomesta puuttuu, on ympärivuotisesti ammattimaisesti toimiva sinfoninen suurkuoro. Latvia on tunnetusti kuoromaa, ja siellä on myös useita maailman parhaimmistoon lukeutuvia ammattikuoroja, kuten kansainvälisestikin menestynyt Latvian radiokuoro. Latvialainen säveltaide on viime vuosina nauttinut muutenkin kansainvälisestä menestyksestä, yhtenä kärkinimistään pari viikkoa sitten Uusissa levyissä mainittu Pēteris Vasks.

Vasksin tapaan suhteellisen helposti lähestyttävää musiikkia säveltävä Ēriks Ešenvalds on yksi Latvian menestyneimmistä nuorista säveltäjistä ja itsekin laulanut lähes vuosikymmenen Latvian valtionkuorossa. Ešenvaldsin sävelkieli liikkuu uusromanttisesti suorastaan pop-musiikin suuntaan; mutta ennen kaikkea hän on säveltäjänä taidokas ja käyttää instrumenttejaan—laulajistoa ja Sinfonietta Rigan sinfonisia mahdollisuuksia—monipuolisesti. Ei ole ihme, että Ešenvalds on menestynyt ulkomailla Yhdysvaltoja myöten.

Levyllä kuullaan Ešenvaldsilta kolme hengellistä kuoro-orkesteriteosta sekä The First Tears inuiittien kansantarinaan. Kaikessa vaikuttavuudessaan Ešenvaldsin musiikista jää ehkä hivenen pinnallinen vaikutelma, mutta parhaimmillaan se on vähintäänkin tehokasta. Lähi-itä-henkiset mutta usein länsimaisen popahtaviksi taipuvat soolo-osuudet melismoineen sekä elokuvallisesti maalaileva orkestrointi kannattelevat Ešenvaldsin Luukas-passiota. Samoin taidokas kuorosoitinnus nostaa Luukas-passiota seuraavat kuoroteokset A Drop in the Ocean sekä The First Tears jollain tavoin erityislaatuisiksi. Levyn päättävässä Taivaiden litaniassa mukaan liittyy elektronisesti latvialaisista kirkoista äänitettyjä veisuja; Ešenvalds valikoi niistä yhden, vanhan miehen veisuu tuo teokseen välittömän, maanläheisen kosketuksen.

Ēriks Ešenvalds: Passion according to St Luke; A Drop in the Ocean; The First Tears; Litany of the Heavens. - Ieva Parša, mezzosopraano, Janis Kurševs, tenori, Daumants Kalninš, baritone, Sinfonietta Riga ja Latvian radiokuoro, joht. Sigvards Kļava. (Ondine, ODE 1247-2)

Kuuntele Uudet levyt 13.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.