Hyppää pääsisältöön

William Shakespeare mullisti tarinankerronnan 400 vuotta sitten

Piirretty kuva William Shakespearen naamasta ja teksti Shakespeare.
Piirretty kuva William Shakespearen naamasta ja teksti Shakespeare. Kuva: Mikko Lehtola/ Yle. William Shakespeare,teatteri,näytelmät

Samettia, puhvihihoja ja koukeroisia monologeja. Suomessa vuonna 2016 William Shakespeare tuntuu vähän pölyiseltä, vaikka ei ehkä pitäisi. Shakespearen perintö on se peruskivi, jonka varaan erityisesti esittävät taiteet ja draama edelleen rakentavat. KulttuuriCocktail selvitti Shakespearen suuruuden keskeiset syyt. Nämä mainitsemalla saat kulttuuripiireissä ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa.

Teksti, jossa lukee "Shakespeare keksi modernin ihmisen ja tarinan."
Teksti, jossa lukee "Shakespeare keksi modernin ihmisen ja tarinan." William Shakespeare,näytelmät

Teatteriohjaaja Esa Leskisen mukaan melkein kaikki parhaat nykytarinat ovat tragikomedioita. Niissä siis hauskuus ja synkkyys vuorottelevat. Näin ei ole aina ollut.

William Shakespearen (1564–1616) aikana komedioiden henkilöt olivat stereotyyppisiä: ahne isä, rakastunut tytär, ovela palvelija. Shakespeare muutti tämän.

- Shakespeare toi ensimmäisenä komedioihin dramaattisia henkilöitä, jotka eivät olleet yksiselitteisesti hyviä tai pahoja. Heille saattoi tapahtua myös traagisia asioita.

Leskisen mukaan tämä oli vallankumouksellista. Shakespeare tuli luoneeksi tragikomedian eli nykyisen tavan kertoa tarinoita.

Teatteriohjaaja Esa Leskinen.
Teatteriohjaaja Esa Leskinen ohjaa parhaillaan Kesäyön unta Ryhmäteatterissa. Teatteriohjaaja Esa Leskinen. Kuva: Jyrki Ojala/ Yle. Esa Leskinen

- Shakespeare on siinä mielessä modernin tarinankerronnan isä. Hän oli aikaansa edellä aivan tavattomasti, Leskinen sanoo.

Mutta Shakespeare ei jättänyt vallankumoustaan tähän. Hän loi myös modernin ihmisen, vuosisatoja ennen muita. Eli Hamletin, joka ei kykene klassiseen sankaruuteen.

Hamlet tajuaa, että hänen pitäisi kostaa isänsä murha tappamalla setänsä ja nousemalla itse valtaistuimelle. Hän ei kuitenkaan pysty perustelemaan väkivallantekoa itselleen.

- Hamlet on sankaritarina, mutta Hamlet ei pysty suorittamaan sankarin tehtävää. Hän halvaantuu, tulee hulluksi ja kaikki kuolevat. Tämä on vallankumouksellista. Mitään tämän kaltaista ei ole ollut olemassa ennen Shakespearea eikä pitkään aikaan sen jälkeenkään, Leskinen sanoo.

Hamlet on sivullinen ja antisankari. Leskisen mukaan Dostojevskin kellariloukkolainen, Camus’n sivullinen ja Scorsesen taksikuski ovat kaikki hamleteja.

- Hamlet on moderni henkilö yli 300 vuotta ennen modernia. Se on hämmästyttävää.

Teksti, jossa lukee "Shakespeare yhdisti ylhäisen ja alhaisen."
Teksti, jossa lukee "Shakespeare yhdisti ylhäisen ja alhaisen." William Shakespeare

Näyttelijä Jussi Nikkilä on niin innostunut Shakespearen näytelmistä, että hän hakeutui kolme vuotta sitten opiskelemaan niitä alkukielellä Lontooseen. Näyttelemisen ja tekstianalyysin lisäksi hän oppi historiallisia tanssiaskelia ja miekkailuliikkeitä sekä sai rautaisannoksen Englannin kuninkaiden vaiheista.

Nyt Nikkilä valmistautuu ohjaamaan Rikhard III:n Kansallisteatteriin ja muistuttaa, miten monipuolista Shakespearen teksti on. Esimerkkinä hän mainitsee Lontoossa näkemänsä Rikhard III:n, jossa pääosaa esitti arvostettu brittinäyttelijä Mark Rylance.

- Siinä oli tosi paljon alatyylisiä viittauksia, tosi ronttia huumoria. En ehkä ollut yhdistänyt sitä samalla tavalla Shakespeareen, mutta siellä se aukesi ihmisille hyvin.

Nikkilä tajusi Englannissa, miten hauskaa Shakespeare voi olla.

- Näytelmissä on paljon jylhää, ylimaallista, jumalaista ajattelua ja puhetta, ja sitten seuraavassa kohtauksessa puhutaan siitä itsestään todella rahvaanomaisesti.

Näyttelijä Jussi Nikkilä pitää kättään Shakespearen koottujen päällä. Mukana toimittaja Tuomas Karemo.
Näyttelijä, ohjaaja Jussi Nikkilä tunnustaa Shakespeare-faniutensa. Toimittaja Tuomas Karemo kannattelee näytelmiä. Näyttelijä Jussi Nikkilä pitää kättään Shakespearen koottujen päällä. Mukana toimittaja Tuomas Karemo. Kuva: Erik Vierkens/ Yle. Jussi Nikkilä,tuomas karemo,William Shakespeare

Kirjailija Miina Supisella on projekti. Hän lukee kaikki Shakespearen 38 näytelmää ja kirjoittaa niistä blogia.

Myös Supinen kiittää Shakespearea korkean ja matalan yhdistämisestä. Näytelmistä näkee selkeästi, että teatteria on tehty kansan huvittamiseksi. Kun kieleen ja kuvattuun maailmaan liittyvät vanhanaikaisuudet pyyhkii pois, alta paljastuu pesunkestävää viihdettä, joka limittyy sulavasti korkeakirjallisten jaksojen lomaan.

- Näytelmät eivät ole vaikeita. On selvää, että niitä ei ole tarkoitettu aivopähkinöiksi tai herättämään kauhean yleviä tunteita. Niissä on paljon hassuttelua ja väkivaltaviihdettä. Osa tragedioistakin on enemmän suoranaista mättöä kuin mitään syvällisiä tutkielmia vallasta. Mielenkiintoista on se, että niissä voi olla molempia. Ensin voi olla silkkaa splatteria, ja heti sen perään tulee hieno monologi.

Teksti, jossa lukee "Shakespeare kertoi, että valta ei pysy kellään."
Teksti, jossa lukee "Shakespeare kertoi, että valta ei pysy kellään." William Shakespeare

Kun Shakespearesta puhutaan, valta ja sen oivaltava kuvaaminen nousee aina esiin. Esa Leskisen mukaan vallan analyysiä ei ole vain kuningasnäytelmissä, vaan sitä löytyy jopa komedioista.

- Shakespeare sanoo, että kaikki valta perustuu väkivaltaan ja katoaa. Se on sykli, joka toistuu historiassa, ja kuka tahansa siihen lähtee mukaan, tuhoutuu. Valta on läpikäyvä teema hänellä. Shakespeare on vallan kirjailija hyvin vahvasti, Leskinen sanoo.

Kirjailija Miina Supinen.
Kirjailija Miina Supinen lukee Shakespearen näytelmien uusia suomennoksia ja kirjoittaa havainnoistaan blogia. Kirjailija Miina Supinen. Kuva: Sakke Kantosalo/ Yle. Miina Supinen

Shakespeare ei ole pelkästään vallankäyttäjien kriitikko. Kirjailija Miina Supista miellyttää esimerkiksi Antonius ja Kleopatra -näytelmässä esitetty kuvaus kansasta merilevänä, joka aaltoilee suuntaan jos toiseenkin. Kansansuosion häilyvyys ärsyttää näytelmän poliitikkoja.

- Voisin kuvitella, että tämä on asia, joka todella ahdistaa poliitikkoja. Kansaa ei ole helppo hallita, koska se on sellaista merilevää, joka tekee mitä haluaa, Supinen sanoo.

Supisen mielestä päättäjien ja kansalaisten suhde ei ole yksisuuntainen siten, että tyrannit vain tyrannisoisivat kansaa. Politiikassa mikään ei mene juuri niin kuin vallanpitäjät toivovat. Edes diktaattorit eivät saa aina tahtoaan läpi.

Teksti, jossa lukee "Shakespeare kuvasi elämän kaikessa karuudessaan."
Teksti, jossa lukee "Shakespeare kuvasi elämän kaikessa karuudessaan." William Shakespeare

Miina Supisen mukaan Shakespearen ihmiskuva on hyvin rehellinen. Se ei perustu toiveisiin ihmisen hyvyydestä, kuten nykyään. Se ei sisällä pakkopositiivisuutta tai kiertoilmaisuja. Kaikesta synkkyydestä huolimatta ihmisen taipaleen varrella on myös iloa.

- Vaikka elämä on vain pieni liekki syntymän ja kuoleman välillä, siihen kuuluu myös ääntä ja vimmaa. Pidän siitä rehellisyydestä. Elämä on turhaa ja kamalaa, mutta silti täällä taistellaan se aika, kun ollaan. Se on paljon parempi kuin sanoa, että jos me joogataan joka päivä, niin sitten ei mikään harmita.

Jussi Nikkilä saa lohtua Shakespearen näytelmien lukemisesta. Tapa, jolla niissä käsitellään olemassaolon merkitystä ja merkityksettömyyttä, osuu herkkään kohtaan.

- Shakespearen pohdinnat osuvat itsellä jonkinlaiseen melankoliapisteeseen. Kun yöllä heräilee lasten takia, Shakespearen luoma turvaverkko estää paniikkia syntymästä, Nikkilä hymähtää.

Vaikka Shakespearen maailma on täynnä raakuutta, se pursuaa myös rakkautta. Jussi Nikkilälle se on maailma, jossa on hyvä olla.

Ryhmäteatterin Kesäyön unen ensi-ilta on 18.6.2016, ohjaus Esa Leskinen
Kansallisteatterin Rikhard III:n ensi-ilta on 30.11.2016, ohjaus Jussi Nikkilä

Lisätty linkki radiokeskusteluun 23.5.2016.