Hyppää pääsisältöön

Viidesti kielletty Aistien valtakunta nähdään Teemalauantaissa – jälleen K18-ikärajalla

Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta
Aistien valtakunnassa: Sada Abe (Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (Tatsuya Fuji). Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta Aistien valtakunta,teeman elokuvat,Teemalauantai

Teemalauantain aiheena on elokuvahistorian kuuluisimpiin – ja tarkastetuimpiin ja kielletyimpiin – kuuluva eroottinen teos, Nagisa Oshiman ohjaama Aistien valtakunta (1976). Elokuvan lisäksi esitetään sen historiasta, maineesta ja merkityksestä kertova ranskalainen tv-dokumentti Olipa kerran… Aistien valtakunta.

Elokuva ehdittiin kieltää Suomessa peräti viidesti ennen kun sen esittäminen K18-ikärajalla vihdoin sallittiin vuonna 1992. Ikäraja laskettiin 16:een vuonna 1997, mutta nostettiin jälleen 18:aan 9.5.2016. Siksi Teemalauantai alkaa poikkeuksellisesti vasta kello 23. Ikärajan vuoksi kumpikaan teemaillan ohjelma ei ole myöskään jälkikäteen katsottavissa Areenassa.

Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta
Taidetta vai pornografiaa? Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta Aistien valtakunta,teeman elokuvat,Teemalauantai

Japanilaisen mestariohjaajan Nagisa Oshiman kohuelokuva Aistien valtakunta (1976) on kokenut hyvin vaiherikkaan historian eri maiden sensuurielimissä. Suomessa elokuva kiellettiin siveettömänä vuonna 1976 sekä vielä kahdesti vuosina 1977 ja 1978. Suomen elokuva-arkisto sai esittää elokuvan erikoisluvalla ja K18-ikärajalla vuosina 1979 ja 1984, mutta yleiseen levitykseen elokuva pääsi vasta vuonna 1992.

Vuonna elokuvan 1997 ikärajaksi tuli K16. Yle esitti elokuvan ensimmäisen (ja vuoteen 2016 asti ainoan) kerran televisiossa kesällä 2000. Pari viikkoa ennen Teeman uutta tv-esitystä toukokuussa 2016 KAVI luokitteli elokuvan uudelleen, ja ikärajaksi tuli jälleen K18.

Tehtäköön heti selväksi, että tämän veivaamisen syynä on elokuvan hetkittäin hyvin ahdistava sisältö sekä ennen kaikkea sen erittäin runsaat ja yksityiskohtaiset seksikohtaukset, jollaisia ei yleensä nähdä pornoelokuvien ulkopuolella. Ne ovatkin aina jakaneet elokuvan yleisön eri kasteihin. Toiset tuomitsevat elokuvan pelkkänä pornona, ja toiset katsovat sen nimenomaan pelkkänä pornona. Toiset näkevät Aistien valtakunnan eroottisena mestariteoksena, mutta niistäkin, jotka ymmärtävät ja jopa arvostavat Aistien valtakuntaa taide-elokuvana, monet eivät oikein jaksa katsoa sitä, koska elokuvassa on niin paljon naimista.

Vuoden 1936 Tokioon sijoittuva Aistien valtakunta perustuu Sada Aben kuuluisaan tositarinaan. Elokuva kertoo nuoresta naisesta, entisestä prostituoidusta, joka ajautuu rakkaussuhteeseen naimisissa olevan miehen kanssa. Suhde on aluksi kevytmielinen mutta saa ajan mittaan yhä kiihkeämmän ja rituaalimaisemman luonteen. Rakastavaisten pakkomielteinen syöksy aistien valtakuntaan alkaa käydä vaaralliseksi, kun estot ja järki saavat väistyä intohimon ja seksuaalisten fantasioiden tieltä äärimmäistä orgasmia etsittäessä.

Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta
Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta Aistien valtakunta,Teemalauantai,teeman elokuvat

Nagisa Oshima ymmärsi, että Japanin sensuurimääräykset estäisivät häntä tekemästä haluamaansa elokuvaa. Niinpä hän kiersi lain tekemällä Aistien valtakunnan ranskalaisena yhteistuotantona. Tämä helpotti toisaalta myös elokuvan pääsyä kansainvälisille markkinoille: ranskalaisyhteyksien ansiosta elokuva pääsi myös Cannesin elokuvafestivaalille.

Erityisen suosittu elokuva oli Pariisissa, missä yksi teatteri esitti sitä vuosien ajan. Yleisö tosin oli ensisijaisesti japanilaisia turisteja, jotka eivät voineet nähdä sensuroimatonta versiota kotimaassaan. Japanissa Oshima ja hänen leikkaajansa joutuivat jopa oikeuteen siveettömyyslakien rikkomisesta, mutta heidät vapautettiin syytteistä vuosia jankanneen oikeuskäsittelyn jälkeen.

Mielestäni säädyttömyyttä ei ensinnäkään ole olemassa. Mikäli säädyttömyyttä todella esiintyy, sitä on olemassa vain sitä kontrolloimaan pyrkivien poliisin ja yleisen syyttäjän mielessä."― Nagisa Oshima oikeudenkäynnissä

Kaikesta paheellisuudesta huolimatta Aistien valtakunta on monille myös eroottinen mestariteos, vakava tutkielma seksin, väkivallan ja kuoleman suhteesta, hieman samaan tapaan kuin Bernardo Bertoluccin Viimeinen tango Pariisissa. Oshima ylistää rakastavaistensa sokeaa intohimoa ja kiihkoa vaikka ymmärtää sen vaarat. Elokuvan kaikki muut henkilötkin pitävät rakastavaisia perversseinä (vähän niin kuin elokuvaa itseään kohdeltiin).

Aistien valtakunta nivoutuu myös yllättävän vaivattomasti Oshiman muuhun tuotantoon. Tyypillisesti hän etsii yhteiskunnallisia yhteyksiä elokuvan taustalla olevaan aikakauteen, 1930-luvun äärimmäisen militaristiseen ja sortohenkiseen Japaniin, joka pian oli syöksyvä lähes hurmioituneesti keskelle väkivaltaa ja itsetuhoa. Oshiman elokuvien monien päähenkilöiden tavoin Aistien valtakunnan rakastavaiset ovat ulkopuolisia, jotka yrittävät kääntää ajan yhteiskunnalle selkänsä ja eristäytyä omaan, muilta suljettuun maailmaansa.

Jos Nagisa Oshima (1932–2013) oli aina rajoja etsivä ja tabuja rikkova ohjaaja, Aistien valtakunta oli totisesti samanlainen elokuva.

Ohjaaja Nagisa Oshima (keskellä) elokuvan Aistien valtakunta kuvauksissa
Aistien valtakunnan kuvauksissa. Nagisa Oshima keskellä Ohjaaja Nagisa Oshima (keskellä) elokuvan Aistien valtakunta kuvauksissa Aistien valtakunta,nagisa oshima,Teemalauantai
Ohjaaja Nagisa Oshima (takana keskellä) elokuvan Aistien valtakunta kuvauksissa
Aistien valtakunnan kuvauksissa. Oshima takana keskellä Ohjaaja Nagisa Oshima (takana keskellä) elokuvan Aistien valtakunta kuvauksissa Aistien valtakunta,Teemalauantai,nagisa oshima

Elokuvan jälkeen esitetään ranskalaiseen Olipa kerran... -sarjaan tehty tv-dokumentti, jossa Aistien valtakunta asetetaan historiallisiin ja kulttuurisiin yhteyksiinsä. Haastateltavana on Aistien valtakunnan tekijöitä, kuten miespääosaa näytellyt Tatsuya Fuji, sekä Oshiman näyttelijäpuoliso Akiko Koyama ja ranskalaisohjaaja Catherine Breillat. Arkistomateriaalissa mukana ovat myös Nagisa Oshima ja naispääosaa esittänyt Eiko Matsuda.

Myös Olipa kerran... Aistien valtakunta -dokumentin ikäraja on 18.

Esittelyteksti: Vesa Nykänen


Teemalauantai 17.3.2018: Aistien valtakunnassa

  • Klo 23.05 Aistien valtakunta (Ai no korida), Japani 1976. Ohjaus Nagisa Oshima. Pääosissa Eiko Matsuda, Tatsuya Fuji. (18)
  • Klo 0.40 Olipa kerran... Aistien valtakunta (Il etait une fois... L'empire des sens), Ranska 2010. Tv-dokumentti, ohjaus David Thompson, Marie Genin, Serge July. (18)
Eiko Matsuda elokuvassa Aistien valtakunta
Eiko Matsuda elokuvassa Aistien valtakunta Teemalauantai,teeman elokuvat,Aistien valtakunta
Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta
Sada Abe (näyttelijä Eiko Matsuda) ja Kichizo Ishida (näyttelijä Tatsuya Fuji) elokuvassa Aistien valtakunta Aistien valtakunta,teeman elokuvat,Teemalauantai

Artikkeliin on muutettu teemaillan uusinnan esitysajat. Edelinen esitys oli toukokuussa 2016.

Kommentit
  • Blow-up ja todellisuuden häilyvyys: kuvaaja ja kuvaajan kuvaaja Teemalauantaissa

    Teemaillassa Blow-up-elokuva ja dokumentti sen kuvaajasta

    Teemalauantai esittää valokuvan keväässä modernin elokuvan merkkiteoksen Blow-up, jonka pääosassa on valokuvaaja, sekä dokumenttielokuvan tämän elokuvan kuvaajasta Carlo Di Palmasta. Upeasti kuvatusta, valokuvaamisen ja todellisuuden taltioinnin problematiikkaa pohtivasta elokuvasta esitetään ensi kertaa HD-kopio.

  • Raghu Rai – muotokuva mestarikuvaajasta

    Valokuvaaja tarkkailee maailmaa lempeästi ja terävästi

    Sanotaan, että valokuvat ovat usein ottajansa näköisiä. Jos katsoo arvostetun intialaisen kuvajournalistin Raghu Rain valokuvia, piirtyy mieleen kuva ammattilaisesta, joka suhtautuu maailmaan lempeydellä, mutta myös terävyydellä ja tarkkuudella, kirjoittaa Hannamari Shakya.

Yle Teema