Hyppää pääsisältöön

The flow must go on

Se kuinka suurelta osin tahallisesti Leif Segerstamin ja Johannes Brahmsin kypsät ulkomuodot muistuttavat toisiaan lienee sivuseikka, kuten myös se, ovatko Segerstamin liki kolmesataa sinfoniaa ylipäätään verrannollisia Brahmsin neljään. Vuorovaikutusta kuitenkin koetellaan Turun filharmonisen orkesterin uudella levyllä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Alban julkaisema levy on ennen kaikkea osoitus reippaasti yli kaksisataavuotiaan Turku filharmonian ilahduttavasta nykykunnosta ja päälle seitsemänkymppisen ylikapellimestari Segerstamin positiivisesta vaikutuksesta siihen. Brahmsin Ensimmäinen sinfonia on musiikillinen järkäle, jonka perinpohjaiseen taklaamiseen tarvitaankin muutama vuosirengas. Segerstam luo Brahmsin sinfonian säveltaiteeksi perin tasapainoisesti ja vakuuttavasti välttäen niin raskauden kuin neliskanttisuuden sudenkuopat, syyllistymättä sen enempää ylenpalttisuuteen kuin pinnallisuuteen.

Jatkumo säilyy ja fraasit elävät luontevasti, Brahmsin monisyisesti polveileva metrisyys on epäsuomalaisen raikasta ja lopputulos on ilahduttavan tuore, koskettavakin. Turku filharmonian jousiston sointi säilyy syvänä ja kiinteänä ja maailmanluokkaa olevat puhallinsolistit säväyttävät. Segerstam ja orkesteri tekevät kaikkiaan hatunnostonarvoisen tulkinnan Brahmsin moniongelmaisesta musiikista niin yksityiskohtien kuin suurmuodon tasolla.

Sitten tapahtuu vuorovaikutuksen toinen taso, jossa Leif Segerstamin oma elämysfenomenologiassa supernollattu sävelvalitseminen napanuorakiipeilee sinfonian nimellä kuusi kertaa kolmesta neljään minuuttia segerstamismanerismeja. Näin siis maestron itse kirjoittamaa levytekstistä lainailleen, selkokielellä ennemminkin puhuisin siitä ”selittämättömästä dimensiosta” jossa kapellimestari Segerstam muuttuu säveltäjä Segerstamiksi.

Koska nämä kaksi sinfoniaa, Ensimmäinen ja Kahdessadaskahdeksaskymmeneskahdeksas sattuvat soimaan peräjälkeen, ne on kaiketi myös kuunneltava siten. Harmillista kyllä muutaman kuukauden tauko äänitystilaisuuksissa sekä teosten orkestraation erilaisuus on muuntanut myös soinnin eikä vain parempaan suuntaan. Ohuelta kuulostava jousisto ja etäiset puhaltimet tekevät arkisen vaikutelman, tosin etualalle onkin miksattu lyömäsoittimia, maestron itsensä soittamaa pianoa ja harppua. Brahmsissa on roppakaupalla enemmän lämpöä, bassoa jopa hivenen liikaa. No, onhan musiikkikin toki erilaista.

Jossain siellä sävelten välissä on välillä hyväkin olla, Segerstamin sävelflow’ssa siis. Suurilta osin viihdyn paremmin kuitenkin omassa elämänpartituurissani.

Johannes Brahms: Sinfonia nro 1. Leif Segerstam: Sinfonia nro 288 ”Letting the FLOW go on…”. - Turun filharmoninen orkesteri, joht. Leif Segerstam. (Alba, ABCD 390)

Kuuntele Uudet levyt 20.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.