Hyppää pääsisältöön

Harmonie-musiikkia ja turkkilaisuuksia

Turkin ja Euroopan välit ovat olleet monella mutkalla oikeastaan aina. Itä ja länsi, orientti ja oksidentti ovat rikastuttaneet toisiaan kulttuurisesti samalla kun poliittinen nokkapokka on eskaloitunut sodiksi ja valloitusretkiksi. Huolimatta pahoistakin verenvuodatuksista trendit, tavat ja muoti on virrannut Anatoliasta Bosporinsalmen yli länteen—ja takaisin.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Länsimainen musiikki on saanut alun alkujaan niin teoriansa kuin soittimensa idästä, mutta yksi ilmeisimmistä tuoreemmista turkkilaisvaikutteista on ollut harmonie- ja janitsaarimusiikki, joka valloitti 1700-luvulla Eurooppaa vielä ottomaanien armeijoitakin tehokkaammin. Tai oikeammin musiikki oli eurooppalaista, lähinnä inspiraatio käyttää puhallin- ja lyömäsoittimia tuli idästä.

1700-luvun musiikkiin erikoistuneen Zefiro Ensemblen uusi Harmonie & Turcherie -albumi esittelee harmonie- eli puhallinmusiikkia 1700-luvun lopulta 1800-luvun puoliväliin. Alkuperältään ehkäpä levyn eksoottisin teos on Gaetano Donizzettin isoveljen Giuseppe Donizettin Marcia di Mahmoud. Sen tämä vähemmän tunnettu Donizzetti sävelsi Sultaani Mahmud II:n palveluksessa Istanbulissa, jossa asui vuodesta 1808 kuolemaansa 1856.

Lisäksi levyllä on samankaltaiset kepeät ”turkkilaismarssit” Michael Haydnilta sekä Mozartilta, mutta myös muutama laajamittainen teos ilman sen kummempia turkkilaisuuksia. Erityisesti levyn päättävät teokset, Mendelssohnin kymmenminuuttinen Nocturno, Schubertin omiin hautajaisiinsa 16-vuotiaana teininä säveltämä Eine kleine Trauermusik sekä Louis Spohrin täyspitkä, puolituntinen ja kuusiosainen Notturno ansaitsivat tulla levytetyiksi periodisoittimin mainion Zefiron toimesta. Ne ovat Harmonie-musiikin jalointa antia usein levytettyjen Mozartin puhallinserenadien ohella.

”Harmonie & Turcherie”. Michael Haydn: Marcia Turchesca. Joseph Haydn: Introduzione alla seconda parte teoksesta Seitsemän sanaa ristillä. W.A. Mozart: Janitsaarien marssi oopp. Ryöstö Seraljista. Friedrich Witt: Concertino oboelle ja puhaltimille. Gioacchino Rossini (sov. Giorgio Mandolesi): alkusoitto oopp. Il Turco in Italia. Gaetano Donizetti: Sinfonia soolopuhaltimille. Giuseppe Donizetti: Marcia di Mahmoud. Felix Mendelssohn: Nocturno C-duuri. Franz Schubert: Eine kleine Trauermusik es-molli. Louis Spohr: Notturno C-duuri. – Zefiro, joht. Alfredo Bernardini. (Outhere Music, A 391)

Kuuntele Uudet levyt 20.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.