Hyppää pääsisältöön

Matkantekoa, lauluja ja kukintaa idän ja lännen kohdatessa

Kuten usein käy, vasta omasta maasta pois muuttaminen tuo riittävästi etäisyyttä, mahdollisuuden löytää niin omat juurensa kuin mielenkiinnon kohteensa. Opiskeltuaan Helmut Lachenmannin, Brian Ferneyhough’n ja Klaus Huberin johdolla eurooppalaista modernismia Toshio Hosokawa palasi vuonna 1983 kotimaahansa Japaniin oppiakseen lisää sen perinnemusiikista—sekä zenbuddhalaisuudesta.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Vuonna 1955 Hiroshimassa syntynyt Toshio Hosokawa kiinnostui teini-iässä säveltämisestä ja muutti parikymppisenä Berliiniin sitä opiskelemaan. Perinteisessä japanilaiskodissa kasvanut nuorukainen halusi oppia säveltämään eurooppalaista musiikkia, jossa saa ilmaista itseään persoonallisesti, toisin kuin japanilaisessa, jossa pyrkimyksenä on aina päästä harmoniaan muiden kanssa.

Hosokawan oman taiteen kantavana voimana onkin ollut idän ja lännen hedelmällinen kohtaaminen, matkanteko niiden välillä. Hänen musiikissaan on sekä länsimaisen musiikin rakenteita, harmonista ajattelua ja prosesseja, että itämaista filosofiaa ja sointeja. Zeniläisen taiteen ikuisen ja aineettoman kosketus soi shakuhachin tai suu-urku shōn äänessä—tai sitten niiden soinnin sävyjä tavoitellen länsimaisen huilun tai oboen sävelin. Hosokawa tutkii yksilön ja kaikkeuden suhdetta soolosoittimen ja yhtyeen välisen musisoinnin kautta.

Ensi kesänä Viitasaaren musiikin ajassa Harry Partch -ohjelman esittävä saksalainen Ensemble musikFabrik on julkaissut parikin levyllistä Toshio Hosokawan musiikkia. Viimeisin, juuri ilmestynyt CD esittelee Hosokawan taiteen kolme puolta, matkanteon, laulun ja kukkimisen. Soolosoittimelle ja yhtyeelle sävelletyissä Voyage -sarjan teoksissa solisti—tämän levyn kahdessa teoksessa tuubisti ja shakuhachin soittaja—matkaavat sisinpäänsä. Lied huilulle ja pianolle sekä Arc Song oboelle ja harpulle tutkivat yhtä lailla harmonian ja melodian välistä suhdetta kuin puhaltamisen suhdetta sieluun ja musiikin soivaan tilaan. Olivier Messiaenin Aikojen lopun kvarteton kokoonpanolle sävelletty Stunden-Blumen on puolestaan kukkimisen ajan alun kvartetto, jossa auringon valossa kylpevä liljan nuppu hiljalleen avautuu ja alkaa erittää mietoa tuoksuaan.

Erinomainen Ensemble musikFabrik kylvettää kuulijansa soinneissa, joista ei puutu suloisuutta, ajattomuutta eikä liioin voimakkaita, raakojakin eleitä. Tuotannollisesti äänitykset ovat tämän ajan parhaimmistoa, ja soinnin, syvyyden sekä tilavaikutelman luonnollisuus tekee tästä levystä jo sinänsä erinomaisen.

Toshio Hosokawa: Voyage VIII; Lied; Arc Song; Stunden-Blumen; Voyage X—Nozarashi. - Melvyn Poore, tuuba, Tadashi Tajima, shakuhachi, Helen Bledsoe, huilu, Ulrich Löffler, piano, Peter Veale, oboe, Mirjam Schröder, harppu, Ensemble musikFabrik, joht. Peter Rundel ja Ilan Volkov. (Wergo, WER 6860 2)

Kuuntele Uudet levyt 20.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Aika klassista

    Anne Teikari kertoo ohjelmistaan

    Melko klassista, suht klassista, aikamoista. Uudessa nykyklassisen musiikin ohjelmassani Aika klassista halusin tutkia niitä paikkoja ja tilanteita, joita nykyklassinen musiikki pitää sisällään ja luo ympärilleen. Halusin tietää, mitä ihmiset, jotka tekevät nykyklassista musiikkia, ajattelevat työskentelystään.

  • Kapellimestari Hannu Lintu ottaa mallia koirastaan – Taiteilija koronakeväänä 2020

    Muusikoiden ajatuksia koronakeväänä 2020.

    Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Hannu Lintu viettää koronakevättä kotonaan Helsingissä muun muassa kirjojen parissa. Suomen kirjasäätiö on valinnut kirjallisuuden harrastajana tunnetun kapellimestarin ”diktaattoriksi”, joka valitsee vuoden 2020 kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan. Kolmijäsenisen valintalautakunnan nimeämät 3-6 ehdokasta julkistetaan marraskuun alussa. Kenelle niistä Lintu antaa Finlandia-palkinnon, selviää 25. marraskuuta.