Hyppää pääsisältöön

Värikästä barokkiorkestrointia

Philadelphian barokkiorkesteri Tempesta di mare on julkaissut kaksi albumia ranskalaisen oopperan ja baletin tanssinumeroita ja välisoittoja. Vuosi sitten ilmestyi levyllinen Aurinkokuninkaan ajoilta Lullyn, Marais’n ja Rebelin musiikkia. Nyt sarja jatkuu Molièren viimeisellä produktiolla, komediabaletilla Luulosairas Marc-Antoine Charpentierin musiikkiin sekä Aurinkokuninkaan ajan jälkeisillä baleteilla Jean-Marie Leclairilta ja Jean-Philippe Rameaulta.

cd-
cd- CD-levyt

Aina Molièren päivistä 1600-luvulta tanssikohtaukset ja baletti olivat olennainen osa ranskalaista musiikkiteatteria ja oopperaa. Näin oli Aurinkokuninkaan Louis XIV:n aikoina ja tapa jatkui pitkään hänen jälkeensä.

Musiikkiteatteria oli Ranskan barokissa monenmuotoista: oopperoiden lisäksi comédie-ballet’ksi kutsuttuja laulu- ja tanssinäytelmiä eli eräänlaisia musikaalien barokkisia esimuotoja sekä varsinaisia baletteja. Näiden sisältämien tanssinumeroiden yksi keskeinen anti oli se, että niissä barokin ranskalaissäveltäjät äityivät kirjoittamaan värikkäintä orkesterimusiikkiaan. Niinpä Tempesta di maren levytkin esittelevät musiikillisesti täyspätöisen ohjelman, jonka vahvuutena on tanssillisuus, orkestroinnin värien esiintuonti, mahtipontiset spektaakkelit ja taidokkaat yksilölliset soitinsoolot.

Valitettavasti äänityksessä tai tuotannossa on jokin mennyt lievästi vikaan, sillä sointikuva on hieman kuin viereisessä huoneessa kuuntelisi. Voimakkaat jaksot toimivat melko hyvin, mutta hiljaisemmat tuntuvat etäisiltä. Yläpää on varjostunut ja erityisesti jousten soinnissa ei juuri ole läsnäoloa. Muuten äänitys on tyydyttävä, dynamiikkaa löytyy ja värit erottuvat, tosin hieman kuin harson takaa.

”Comédie et Tragédie—Volume 2.” - Jean-Marie Leclair: sarja oopperasta Scylla et Glaucus. Marc-Antoine Charpentier: sarja komediabaletista Le Malade imaginaire. Jean-Philippe Rameau: sarja baletista Les Fêtes de Polymnic. - Tempesta di Mare, joht. Gwyn Roberts ja Richard Stone. (Chandos, CHAN 0810)

Kuuntele Uudet levyt 20.5.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.