Kanada päätti jo vaihtaa omat Hornetinsa Lockheed Martinin F-35-monitoimihävittäjiin, mutta laittoi hankkeen jäihin, koska arviot koneen elinkaarikustannuksista poikkeavat valtavasti toisistaan. Kanadassa pelätään, että lasku veronmaksajille nousee pilviin.
Suomen hävittäjähankintoja valmisteleva työryhmä tutustui esiselvitysvaiheessa Tanskan, Norjan, Hollannin ja Kanadan vastaaviin hankkeisiin. Tanska, Norja ja Hollanti ovat lentäneet tähän asti yhdysvaltalaisella F-16-kalustolla. Kuten Suomi, Kanada on luottanut Horneteihin. Suomen vaihtohanke on vasta alussa, mutta muut maat ovat valinneet Lockheed Martinin valmistaman F-35-monitoimihävittäjän, kehitysprojektin lukuisista ongelmista huolimatta.
Tanskan hallitus päätti vastikään korvata 30 F-16-hävittäjäänsä 27:lla F-35:lla. Kanada on em. maista mielenkiintoisin, koska se on korvaamassa CF-18-hävittäjäkalustonsa suunnilleen yhtä suurella määrällä monitoimihävittäjiä kuin mitä Suomi on kaavaillut. Kanadassa tehdyt laskelmat 65:n F-35:n hinnasta poikkeavat miljardikaupalla aiemmista, hallituksen virallisista elinkaarikustannuksista.
Ensinnäkin Kanadan edellisen pääministerin Stephen Harperin hallinto laski 2010 kaksi eri hintaa F-35-lentokalustolle. Julkisuuteen annettu arvio elinkaarikustannuksista oli noin 11 miljardia euroa. Hallinnon sisällä käytettiin elinkaarihintaa 17 miljardia euroa. Harperin hallinto laski luvut vain 20 vuodelle.
Parlamentin taloustoimisto teki 2011 laskelman siten, että laittoi lentokoneelle lisää painoa. Painavamman F-35-laivaston elinkaarihinta nousi 20 miljardiin euroon, kolme miljardia euroa yli Harperin hallinnon laskelmien. Huomattavaa on kuitenkin se, että taloustoimisto käytti elinkaaressaan 30 vuoden ajanjaksoa eli sen laskujen mukaan F-35-kalusto olikin halvempi kuin mitä aiemmin oli laskettu!
Kanadan hallinto julkaisi 2013 riippumattoman selvityksen F-35:n mahdollisista elinkaaren kustannuksista maailmanlaajuiselta asiantuntijapalveluita myyvältä KPMG-yritykseltä. Elinkaarihinta laskettiin 30 vuodelle ja se oli noin 30 miljardia euroa. Jälkeenpäin huomattiin KPMG:n käyttäneen käyttökustannusten pohjana Hornetin käyttökustannuksia, jotka ovat Yhdysvaltain puolustushallinnon mukaan kolmanneksen pienempiä kuin lennettäessä F-35:lla.
Kanadan puolustusministeriö laski elokuussa 2013 F-35-lentolaivastolle elinkaarihinnan niin ikään 30 vuodelle. Se pääsi samaan noin 30 miljardin hintalappuun, eikä ihme, kun se teki saman virheen kuin yksityinen KPMG-yritys. Käyttökustannukset arvioitiin ikään kuin jatkettaisiin CF-18 Hornetilla lentämistä.
Yhdysvaltalaisilta hävittäjävalmistajilta kerättyjen tietojen pohjalta 65 vahvuisen F-35-lentolaivaston 30 vuoden elinkaarihinta kohoaa yli 38 miljardin euron.
Brittiläisen Kolumbian yliopiston kansainvälisen politiikan ja oikeustieteen professori Michael Byers on tunnettu puolustuspolitiikan arvostelija Kanadassa. Hän laski omat arviot elinkaarikustannuksista 30 vuodelle. Byers lisäsi aikaisempiin laskelmiin maltillisen ja vakavan riskin skenaariot.
Riskiskenaarioissa on mukana arviot valuuttakurssimuutoksista, inflaatiosta, polttoaineen hinnanvaihteluista sekä vuosittaisten lentotuntien määrien vaihteluista. Maltillisella riskiarviolla kanadalaiset veronmaksajat saavat pulittaa 65:sta F-35-hävittäjästä noin 60 miljardia euroa. Ison riskin toteutuessa elinkaarihinta nousee jopa 85 miljardiin euroon.
Yhdysvaltain senaatin puolustusvaliokuntaa johtava senaattori John McCain kauhisteli viimeksi kuukausi sitten Pentagonin virkamiehille, että F-35-hävittäjän kehitysohjelma on ollut skandaali ja tragedia Yhdysvalloille. Monitoimihävittäjän kehitystyö on venynyt 15 vuoteen, toimitukset ovat viivästyneet ja kustannusten nousussa rajana on taivas.
Yhdysvaltain puolustusministeriö suunnittelee kuluttavansa noin 357 miljardia euroa hankkiakseen ilmavoimille, laivastolle ja merijalkaväelle yhteensä 2500 Lockheed Martinin hävittäjää. Tällä hetkellä yhden F-35:n hintalapuksi on arvioitu Yhdysvalloissa lähes 90 miljoonaa euroa.
F-35:n kehitystyön kimpussa on senaattori McCainin tietojen mukaan lähes 3000 suunnittelijaa ja projektin pyörittäminen maksaa 267 miljoonaa euroa joka vuosi.
Lisää ohjelmasta
- Veikkauksen vedonlyöntiuudistus: Uusi peliominaisuus herätti valvojassa huolen pelaajien oikeusturvasta, sopimuskumppania kiristetty
- Ihmelääke aiheutti kahdeksan suomalaispotilaan kuoleman ja se vedettiin markkinoilta – nyt lääkettä käytetään haittavaikutuksista huolimatta Suomessa enemmän kuin koskaan
- Vanhusten turvallisuus vaarantunut, työvuorolistoilla kikkailtu – Esperi Caren lippulaiva on saanut jatkaa, vaikka ongelmia on ollut kymmenen vuotta