Hyppää pääsisältöön

Sekasin247 -mielenterveyspalvelulle polttava tarve: nuoret kaipaavat anonyymia apua

Sekasin chat
Sekasin247-chatti on auki 29.5.2016 asti. Sekasin chat Kuva: Yle/Lotta Sjöberg sekasin

Maanantaina 23.5. avattu Sekasin247-palvelu auttoi ensimmäisen vuorokauden aikana yli 200 nuorta ja ruuhkautui silti heti alkumetreillä.

Yle avasi 23.5. yhdessä Suomen Mielenterveysseuran, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Mielenterveyden keskusliiton kanssa Sekasin247-palvelun, jossa nuoret voivat keskustella mielenterveyden ammattilaisten ja koulutettujen vapaaehtoisten kanssa mistä tahansa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun reaaliaikaista apua on tarjolla yhdessä osoitteessa aamusta iltaan.

Vuorokauden aikana palvelussa käytiin yli 200 kahdenkeskistä keskustelua. Halukkaita oli vielä huimasti enemmän, sillä chattiin muodostui ensimmäisen päivän aikana jopa satojen ihmisten jono. Vielä esimerkiksi yhden aikaan aamuyöllä jonossa oli 150 keskustelunhaluista. Halu puhua näkyi myös pitkissä odotusajoissa: jotkut kertoivat odottaneensa vuoroaan useamman tunnin.

“Ruuhka kertoo, että nuorilla on hillitön tarve puhua. He eivät esimerkiksi halua rasittaa väsyneitä tai riiteleviä vanhempia ja kokemukset ammattilaisista voivat olla huonoja," sanoo Suomen Mielenterveysseuran verkkokriisityön päällikkö Satu Raappana-Jokinen.

“Kiitos että teette tämän, kerrankin saa jutella niin että joku kuuntelee”

Sekasin247 on osa kokonaisuutta, johon kuuluu lisäksi uusi Sekasin-draamasarja sekä sosiaalisen median #sekasin247 -kampanja.

"Kiitetyt sisällöt ovat ilmeisen hyvin löytäneet kohderyhmän ja aihe on noussut hienosti esille. Tiesimme, että teema on tärkeä ja ajankohtainen, mutta sivuston kävijämäärä yllätti meidät kaikki," toteaa vastaava tuottaja Hyppe Salmi Yleltä.

Chatissä saadun palautteen perusteella nuoret kokevat, että he eivät tule kohdatuiksi mielenterveyspalvelujen kautta. Monelle tarjottu hoito ei myöskään ole tuonut toivottua apua.

"Palvelurakenteet on suunniteltu aikuisten näkökulmasta. Siksi nuoren on vaikea löytää apua. Ensimmäisen kontaktin saaminen ammattilaiseen ja oman olon sanoittaminen kasvokkain koetaan vaikeaksi," sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton auttavien puhelin- ja nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki.

Anonyymi, kahdenvälinen Sekasin247-chat koettiin palautteen perusteella luotettavaksi alustaksi. Keskustelut kestivät keskimäärin 20 minuuttia ja iso osa nuorista koki tulleensa rohkaistuksi ja autetuksi.

“Kiitos että teette tämän, kerrankin saa jutella niin, että joku kuuntelee,” sanoi yksi nuorista keskustelijoista.

Lisätietoja:

Sekasin247
Hyppe Salmi, vastaava tuottaja, Yle Nuoret, p. 040 5347680, Hyppe.Salmi@yle.fi,

Sekasin247-chat toimii 23. - 29.5.2016 osoitteessa www.sekasin247.fi Chatissa vastaavat Suomen Mielenterveysseuran, Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Mielenterveyden keskusliiton, Väestöliiton, Pelastakaa Lapset Ry:n, Nuorten Exit Ry:n ja A-klinikkasäätiön koulutetut vapaaehtoiset ja ammattilaiset.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua