Hyppää pääsisältöön

Elokuvan mestareita: Jacques Tourneur

Simone Simon elokuvassa Kissaihmiset
Simone Simon elokuvassa Kissaihmiset. Simone Simon elokuvassa Kissaihmiset Kissaihmiset,kino klassikko

Elokuvan mestareita on epäsäännöllinen sarja, jonka puitteissa Teema esittelee elokuvahistorian merkittäviä ohjaajia ja muita elokuvantekijöitä. Sunnuntain Kino Klassikossa esitellään kesäkuussa 2016 jännityksen mestareihin lukeutunut Jacques Tourneur.

Jacques Tourneurista on osuvasti sanottu, että hän teki arkipäiväisestä pelottavaa ja yliluonnollisesta arkipäivää. Tourneurin kauhuelokuvissa mitä tavallisimmat paikat, kuten jalkakäytävät, uima-altaat tai metsät, muuttuivat kauhun tyyssijaksi, ja tämän kauhun heijastumia olivat jokapäiväiset asiat, kuten oudot äänet, pimeys tai eläimet.

Tourneurin elokuvien henkilöt eivät oikein tiedä, ovatko kissaihmiset, zombit tai demonit oikeasti totta vai pelkkää mielikuvitusta. Tourneur halusi pitää katsojat samassa epätietoisuuden tilassa, mutta hänen selkänsä takana tuotantoyhtiöt sitten lisäsivät Tourneurin elokuviin verenhimoisia panttereita ja demoneja shokkiefektien luomiseksi.

Samalla he pilasivat Tourneurin idean, että kauhu syntyy katsojan mielessä kuvien ja äänten avulla luodusta tunnelmasta. Hänen elokuvansa ovat kuvallisesti tavattoman kauniita mutta samalla aavemaisen pelottavia, realismin ja fantasian rajamailla liikkuvia runoelmia, joiden valon ja varjon sommitelmat voivat syntyä vain mustavalkoisessa elokuvassa.

Jacques Tourneur syntyi Pariisissa 12.11.1904. Hänen isänsä Maurice Tourneur oli arvostettu mykkäfilmien tekijä ja vei pojan mukanaan Yhdysvaltoihin vuonna 1914. Jacques varttui Hollywoodin miljöissä, sai Yhdysvaltain kansalaisuuden vuonna 1919 ja alkoi tietysti jo nuorena miehenä työskennellä Hollywood-studoilla ja isänsä elokuvissa.

Jacques myös palasi isänsä kanssa Pariisiin vuonna 1928, missä hän aloitti oman ohjaajauransa vuonna 1931. Hän siirtyi jälleen kerran Atlantin yli vuonna 1934 ja pääsi Hollywoodissa ohjaamaan toimintajaksoja ja lyhytelokuvia. Vuonna 1939 Tourneur pääsi ohjaamaan ensimmäisen amerikkalaisen pitkän elokuvansa ja työsti aluksi halpoja b-elokuvia kunnes pääsi vanhan tuttavansa, RKO-studion kauhuyksikön johtoon siirtyneen tuottajan Val Lewtonin ykkösohjaajaksi.

Tourneur loi nimensä Lewtonin tunnelmallisilla mestariteoksilla Kissaihmiset (1942) ja Yö voodoosaarella (1943) ja alkoi sitten ohjata myös muita RKO:n elokuvia kuin kauhuelokuvia. Tourneurin ei-kauhuelokuvista nousee esiin mestarillinen rikoselokuva Varjot menneisyydestä (1947), jota on pidetty film noirin käsitettä jopa kaikkein parhaiten edustavana elokuvana.

Urallaan Tourneur työskenteli lähes kaikkien lajityyppien parissa lännenelokuvista seikkailufilmeihin, mutta 1950-luvulle tultaessa hän ajautui yhä vaatimattomamman materiaalin pariin. Vuonna 1957 hän pääsi kuitenkin Englannissa tekemään vielä yhden kauhuelokuvan, Paholaisen palvelijan, josta tulikin lajityypin parhaita saavutuksia 1950-luvulla.

Sen jälkeen Tourneur työskenteli yhä enemmän televisiossa kunnes jäi eläkkeelle vuonna 1966 ja palasi synnyinmaahansa Ranskaan. Hän kuoli Bergeracissa 19.12.1977

Teksti: Vesa Nykänen

Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa