Hyppää pääsisältöön

Miksi joku aina reputtaa yo-kirjoitukset?

Opiskelija oppitunnilla Mäkelänrinteen lukiossa.
Opiskelija oppitunnilla Mäkelänrinteen lukiossa. Kuva: Heli Sorjonen / Yle koulut,opiskelu,opiskelijat,lukio

Kaikkien abiturienttien kevät ei huipennu ylioppilasjuhliin. Aina löytyy joukko kokelaita, joiden jännitys valkolakin puolesta päättyi pettymykseen.

Ylioppilaskokeiden arvosanat jaetaan Gaussin käyrän eli normaalijakauman mukaan. Normaalijakauma perustuu siihen, että ääri-ilmiöt ovat harvinaisia ja havainnot painottuvat lähelle keskiarvoa. Yo-kokeiden arvioinnissa tämä tarkoittaa, että huonoja ja hyviä (I ja L) arvosanoja on tarjolla suhteessa vähemmän, kun taas keskivertoarvosanoja (esim. C) on jaossa enemmän.

Mihin tämä perustuu?

– Kun kyse on isoista massoista, osaaminen yleensä jakaantuu. Lähes aina osa syystä tai toisesta epäonnistuu, sanoo Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä.

Uudistettu arviointi takaa ansaitut arvosanat

Normaalijakauma on luotettava arvioinnin väline kun on kyse suuresta populaatiosta. Se toimi hyvin siihen saakka, kun lähes kaikki kirjoittivat samat aineet. Valinnaisuuden lisääntyessä eri aineita kirjoittavat kuitenkin hyvin erilaiset kokelasjoukot eikä normaalijakauman käyttö ainekohtaisesti ollut toimiva menetelmä.

Uudessa arvioinnissa Gaussin käyrää sovelletaan koko kokelasjoukossa. Arvioinnissa huomioidaan aina kyseisen tutkintokerran lisäksi sitä edeltänyt tutkintokerta. Tavoitteena on arvosanojen vertailtavuuden parantaminen sekä oikeudenmukaisuus syksyn ja kevään kirjoittajien välillä.

–Arvioinnin tarkoitus on myös saada kokelaat järjestykseen. Vertailukelpoisuus arvosanojen kesken on tärkeää, koska niiden perusteella valitaan opiskelijat korkeakouluun, muistuttaa Vähähyyppä.

Hylättyjen arvosanojen antaminen perustuu siihen, että suuressa joukossa osaaminen jakaantuu ja myös epäonnistujia löytyy.

Huomioiko arviointi poikkeuksellisen hyvän vuosikurssin?

– Kyllä se näkyy tuloksissa. Jos osaa, silloin kuuluukin saada hyvä arvosana. On myös hyvä muistaa, että ylioppilastutkinnossa kaikki kokelaat arvostellaan samoin kriteerein. Ei ole itsetarkoitus, että hylättyjä pitää tulla.

Hylättyjen yo-tutkintojen määrä vaihteleekin hieman vuosittain. Koska kysymys on kuitenkin todella suuresta joukosta, vaihtelu on pientä.

Voit lukea tarkemmin uudesta arvioinnista Ylioppilastutkintolautakunnan sivuilta.

Lopulta ylioppilaaksi

Onneksi vain harva jättää ylioppilastutkinnon suorittamisen kesken, kertoo Vähähyyppä. Reputtaneet kokelaat tulevat uusimaan kokeensa erittäin usein.

Hän kannustaa sekä lukion päättötodistuksen ja ylioppilastodistuksen suorittamiseen.

– Se kertoo pitkäjänteisyydestä ja siitä on hyötyä jatko-opintoihin hakiessa, sanoo Vähähyyppä.

Juttua muokattu ajankohtaisemmaksi 19.6.2019.

Kommentit
  • Abitreenien yo-koelähetys: äidinkieli, lukutaidon koe

    Lähetyksessä keskustellaan päivän yo-kokeesta.

    Abitreenien yo-koelähetyksessä käydään läpi päivän äidinkielen lukutaidon koe ja pohditaan, mitä täydellisiin vastauksiin vaadittiin. Keskustelemassa ovat Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntija, aineenopettaja ja kokeen tehnyt kokelas.

  • Millainen tietokone lukioon? Ota nämä asiat huomioon

    Näin valitset tietokoneen lukioon.

    Lukioon sopivan tietokoneen hankkiminen edessä? Ylioppilastutkintolautakunta antaa tarkat ohjeet siitä, millainen ylioppilaskokeissa käytettävän koneen pitää olla. Mutta mitä muuta läppärin ostamisessa pitäisi ottaa huomioon? Selvitimme!

  • Minulla on addiktio – josta on myös hyötyä oppimisessa

    Lukemisen pitäisi olla nautinto.

    En ole mitenkään erityisen älykäs. Minulla ei ole erityisen hyvää muistia, kielipäätä tai matikkapäätä. Ennen lukiota en edes ollut erityisen ahkera, mutta lähdin ysiltä yli ysin keskiarvolla. Ja uskon vahvasti, että kaikki johtuu kirjoista.

Artikkelit

Abitreenit

Kirjoitusten loppuun...

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit