Hyppää pääsisältöön

Voltairen ja Rameaun upea spektaakkeli

Myöhäisbarokin ykkösnimi ranskalaisessa oopperassa, Jean-Philippe Rameau jätti jälkeensä huomattavan tuotannon, jota edelleenkin vasta kaivetaan esiin. Nyt ensiesityksensä yli 260 vuoden tauon jälkeen saanut ooppera Le temple de la gloire eli Kunnian temppeli on paitsi ainoa toteutunut yhteistyö Rameaun ja legendaarisen Voltairen välillä, myös todella komea suuri ooppera, todellinen grand opéra. Les Agrémens -barokkiorkesteri ja Chambre de Namur -kuoro herättävät suuren teoksen henkiin innolla ja antaumuksella.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Valistuksen ja järjen palvelijana Voltaire koki aikansa oopperan lemmenseikkailuineen ja juonitteluineen vastenmieliseksi. Niinpä Kunnian temppeli on moraliteetti, joka kertoo neljä tarinaa siitä, kuinka puhdassydämisten Hall of Fameen päästään. On kai selvä, ettei Bacchusta sinne oteta vaikka hän haluaisikin, mutta ovet aukeavat suurelle sotasankarille, keisari Trajanukselle, kun tämä armahtaa vangiksi ottamansa vihollisen sotapäällikön.

Rameau tiesi mistä naruista vedellä musiikillaan; ja oopperan toiseen versioon hän teki myös muutamia myönnytyksiä mitä rakkausjuttuihin tulee. Siitä huolimatta teos ei suosiota nauttinut edes omana aikanaan. Nyt ranskalaisen barokin herätysliike on nostanut teoksen esiin upealla esityksellä: hienojen solistien, Chambre de Namur -kuoron ja Les Agrémens -orkesterin vauhdikkaan, värikkään ja innostuneen esityksen myötä Rameaun ja Voltairen spektaakkeli on hyvin viihdyttävä.

Rameaun musiikki on kauttaaltaan hienostunutta ja vaikuttavaa, mutta tässä oopperassa ja tällä levyllä vaikuttavimpia ovat orkesterin osuudet sekä upeasti soivat kuorot. Tänä kesänä Lumiere-festivaalillekin kahden viikon päästä Suomenlinnaan saapuva Les Agrémens sekä Chambre de Namur heittäytyvät Guy van Waasin johdolla spektaakkelin koko tunneskaalaan ääripäitä myöten. Solistit ovat hekin ihastuttavasti ilmaisussa sisällä. Naiset, Judith van Wanroij, Katia Velletaz ja Chantal Santon-Jeffery ovat upeita instrumentalisteja ja Alain Buet’n basso on vaikuttava—ehkä korkeintaan Matthias Vidalin tenori äityy paikoin huutoiseksi.

Jean-Philippe Rameau: La temple de la Gloire. - Judith van Wanroij, Katia Velletaz ja Chantal Santon-Jeffery, sopraano, Matthias Vidal, tenori, ja Alain Buet, basso, sekä Choeur de Chambre de Namur ja Les Agrémens, joht. Guy van Waas. (Ricercar, RIC 363)

Kuuntele Uudet levyt 3.6.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Yhdysvaltalaisen Julia Wolfen (s. 1958) viime vuonna valmistunut oratorio Fire in my mouth on kirjoitettu naiskuorolle, tyttökuorolle ja orkesterille. Noin tunnin kestoinen teos sai ensi ensiesityksensä tänä keväänä ja kuullaan onneksi tuoreeltaan myös äänitteellä. Teoksen järkyttävänä lähtökohtana on vuonna 1911 syttynyt tehdaspalo New Yorkissa.

  • Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Viulisti Dawn Wohn ja pianisti Esther Park esittelevät debyyttijukaisullaan peräti yhdeksän tekijän (Lili Boulanger (1893-1918), Vítězslava Kaprálová (1915–1940), Amy Beach (1867–1944), Florence Price (1887–1953), Vivian Fine (1913–2000), Chihchun Chi-sun Lee (s.

  • Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinetisti David Shifrin kolkuttelee seitsemääkymmentä, mutta vielä vaan soitto käy. Konkarin uudelle julkaisulle on valikoitunut rytmimusiikista ja etenkin jazzista ammentava kokonaisuus. Kolme klarinetille ja jousikvartetille kirjoitettua teosta edustavat pääosin aikamme soivuuksia, mutta mukaan on mahtunut sähäkkä Edward Kennedy "Duke" Ellington -sovituskin.

  • Bruce Painen hyväntuulista kitaramusiikkia

    Bruce Painen hyväntuulista kitaramusiikkia

    Brasiliassa syntynyt, Portugalin ja Saksan kautta Uuteen-Seelantiin rantautunut, kitaristi Gunter Herbig on päässyt uusiseelantilaista kitaramusiikkia esittelevässä julkaisusarjassaan sen kolmanteen osaan.