Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Palmuöljyä elintarvikkeissa — mutta kuinka paljon?

Suklaapatukoita.
Suklaapatukoita. Kuva: YLE/Katja Solla/kuvankäsittely Terhi Vuorinen Kuningaskuluttaja,palmuöljy

Palmuöljyn hallitsematon viljely tuhoaa arvokkaita sademetsiä. Moni Suomessa toimiva elintarvikeyritys ei suostu kertomaan, mikä on palmuöljyn osuus sen käyttämistä kasvirasvoista.

Pari vuotta sitten kerroimme, miksi sana “palmu” osuu yhä useamman silmään ruokapakkauksissa. Kysyimme tuolloin kymmeneltä elintarvikkeiden valmistajalta tai valmistuttajalta, kuinka iso osa heidän käyttämistään kasvirasvoista on peräisin öljypalmusta. Yhdeksän yritystä vastasi. Keskimäärin palmuöljyn osuus oli alle 25 prosenttia.

Nyt tarkistimme tilanteen ja kysyimme asiaa uudestaan prosentin tarkkuudella. Helppoa ei palmuöljyn osuuksien vertailu edelleenkään ole.

Alle puolet yrityksistä kertoo tarkkoja lukuja

Kymmenestä vastaajasta vain neljä ilmoitti palmuöljyn osuuden tuotteissaan käytetyistä kasvirasvoista prosentin tarkkuudella. Joukossa olivat S-ryhmä ja Kesko, joiden lukuja kysyttiin vain niiden omista merkeistä. Prosentit saatiin tietyin rajauksin.

Saaduista luvuista suurin oli Orklan Panda-tuotteissa: palmuöljyä on käytetyistä kasvirasvoista peräti 63 prosenttia. S-ryhmän alhainen luku pistää silmään: kaksi prosenttia. Se selittyy osittain laskutavalla.

PALMUÖLJYN OSUUS KAIKESTA KÄYTETYSTÄ KASVIRASVASTA
TUOTEMERKIT YRITYS PALMUÖLJYÄ
Panda Orkla Confectionery & Snacks Finland 63%
Pirkka, K-menu, Euroshopper Kesko / Ruokakesko 34%*
Myllyn Paras Myllyn Paras 33%
Rainbow, Kotimaista, X-tra S-ryhmä Alle 2% *
Oolannin perunapakasteet Orkla Confectionery & Snacks Finland 0%

* Keskon luku on laskettu vain näistä tuoteryhmistä: Teolliset suolaiset leipomotuotteet, teolliset makeat leipomotuotteet, keksit ja korput, snacksit, ravintorasvat ja valmistaikinat. S-ryhmän luku on laskettu kaikista tuotteista, joissa käytetään kasviöljyjä ja painotettu myyntimäärien mukaan. K- ja S-ryhmän lukuja ei voi siis suoraan verrata toisiinsa. Kummankin kauppaketjun luvut koskevat vain ketjun omien merkkien tuotteita.

S-ryhmä kertoi tarkat prosentit kolmesta tuotteesta:

Kolme Rainbow-tuotetta, joissa palmuöljyä.
Kolme Rainbow-tuotetta, joissa palmuöljyä. Kuva: S-ryhmä/kuvankäsittely YLE Kuningaskuluttaja,palmuöljy,S-ryhmä

Rainbow paisto- ja friteerausöljy on S-ryhmän oman merkin öljyistä ainoa, jossa on palmuöljyä. Palmuöljyn suhteen keksit ja leivonnaiset ovat kyseenalaisessa kärjessä.

- Yksittäisistä tuoteryhmistä kekseissä ja muissa leivonnaisissa on eniten palmuöljyä sisältäviä nimikkeitä, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

S-ryhmä listasi myös muita tuoteryhmiä, joissa tavallisesti käytetään palmuöljyä. Niitä ovat margariinit, nuudelit, pussikeitot ja kastikeainekset, pakastetaikinat sekä liemikuutiot.

Keksit ja leivonnaiset ovat kyseenalaisessa kärjessä.
Karjalanpiirakka, keksejä, nuudeleita ja suklaapatukoita.
Karjalanpiirakka, keksejä, nuudeleita ja suklaapatukoita. Kuva: YLE/Katja Solla Kuningaskuluttaja,palmuöljy

Lidl, Nestle ja Unilever eivät kerro lukujaan

Kyselymme vastaajista valtaosa ei pystynyt — tai ollut halukas — ilmoittamaan käyttämänsä palmuöljyn määriä prosentin tarkkuudella. Kansainvälisistä elintarvikejäteistä Lidl, Nestle ja Unilever eivät kertoneet edes summittaisia lukuja.

PALMUÖLJYN OSUUS KAIKESTA KÄYTETYSTÄ KASVIRASVASTA
TUOTEMERKIT YRITYS PALMUÖLJYÄ
Keiju, Sunnuntai Bunge Finland Levitemargariineissa noin kolmasosa, leivontamargariineissa hieman enemmän.*
Fazer, Oululainen Fazer Hiukan yli kolmannes.
Lidlin omat merkit Lidl Ei tietoa, ei tilastoi eri kasviöljyjen osuuksia omien merkkien tuotteissa.
Domino, TUC, Digestive, Ritz, Oreo, Fanipala, Jaffa, Paussi ym. Mondelez Suomi / keksit 25-50%. "On hankalaa laskea tarkempaa lukua vain yhdelle markkina-alueelle”.
Marabou Mondelez Suomi / suklaat 0-25%. "On hankalaa laskea tarkempaa lukua vain yhdelle markkina-alueelle”.
Taffel, Kantolan Orkla Confectionery & Snacks Finland "Vain muutamissa on palmuöljyä ja niissäkin ollaan siirtymässä kokonaan tai osittain pois vuoden 2017 aikana."
Pingviini, Fitness, Maggi, NAN ym. Suomen Nestle Ei kerro lukuja. “Valtaosa tuotevalikoimastamme ei sisällä lainkaan palmuöljyä."
Ingman, Flora, Becel, Knorr ym. Unilever Finland Ei pysty keräämään tietoa. Ei vastannut myöskään 2014.

*Bunge niputtaa kiinteät rasvat eli palmun ja kookoksen yhteen. Valmistaja ei erittele palmuöljyä.

Moni ruokavalmistaja halusi korostaa, kuinka vähän he käyttävät palmuöljyä:

S-ryhmästä kerrottiin, että sen oman merkin tuotenimikkeistä vain 6 prosenttia sisältää palmuöljyä. Tämä tarkoittaa kaikkiaan 95 tuotetta.

Nestle mainitsi, että Maggi-sarjan tuotteissa on pääosin muita kasviöljyjä kuin palmuöljyä. Nestlen Turengin jäätelötehtaan jäätelöiden jäätelömassassa ei ole kasvirasvoja. Palmuöljyä on kuitenkin pieninä pitoisuuksina esimerkiksi jäätelöihin lisättävissä kastikkeissa ja koristeissa.

Fazerilla palmuöljyä käytetään sen “tuoteteknisten” ominaisuuksien vuoksi.

- Käyttämämme palmuöljy on osa rasvaseosta, jota käytetään muun muassa suklaakonvehtiemme täytteissä, yritysvastuujohtaja Nina Elomaa kirjoittaa.

Palmuöljyä käytetään sen “tuoteteknisten” ominaisuuksien vuoksi.

Fazerin vastuullisuusraportista käy ilmi, että sen käyttämästä palmuöljystä peräti 65 prosenttia käytetään Venäjän leipomoissa. Siellä kuluttajat eivät taida paheksua palmuöljyä länsimaiden tapaan.

Vastuullisuus on päivän sana

Kyselyn kymmenestä yrityksestä vain kaksi, Orkla ja Lidl mainitsi vähentävänsä palmuöljyn käyttöä. Yksi yritys, Mondelez laittaa joihinkin kekseihinsä aiempaa vähemmän palmuöljyä - "ravitsemusprofiilin" takia.

Lähes kaikki kyselyn yritykset kertoivat käyttävänsä yhä enemmän vastuullisesti - tai eettisesti - tuotettua palmuöljyä. Palmuöljyn vastuullisuudessa on kuitenkin monta askelmaa, kuten selvitimme pari vuotta sitten. Alimmalle tasolle pääsee helposti ja halvalla.

Näin voit välttää palmuöljyä:

  • Hae aineosista sanaa palmu, palmuydin tai oleiini.
  • Ainesosalistassa raaka-aineet ovat aina määrän mukaisessa järjestyksessä. Jos sanat ovat aivan aineosalistan loppupäässä, palmuöljyä on vain vähän.
  • Myös sanojen järjestys sulkujen sisällä kertoo määristä jotain: Ilmauksessa kasvirasvat (palmu, rypsi) on enemmän palmuöljyä kuin rypsiöljyä.

Lue lisää:

Vastuullista vai vielä vastuullisempaa palmuöljyä?

Palmuöljyn hallitsematon viljely tuhoaa ainutlaatuisia sademetsiä. Yksi ratkaisu palmuöljyn ongelmiin on käyttää vain vastuullisesti tuotettua öljyä. Elintarvikkeiden ja kosmetiikan tuotannossa on kuitenkin erikokoista vastuullisuutta: isompaa ja pienempää.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.