Palmuöljyn hallitsematon viljely tuhoaa arvokkaita sademetsiä. Moni Suomessa toimiva elintarvikeyritys ei suostu kertomaan, mikä on palmuöljyn osuus sen käyttämistä kasvirasvoista.
Pari vuotta sitten kerroimme, miksi sana “palmu” osuu yhä useamman silmään ruokapakkauksissa. Kysyimme tuolloin kymmeneltä elintarvikkeiden valmistajalta tai valmistuttajalta, kuinka iso osa heidän käyttämistään kasvirasvoista on peräisin öljypalmusta. Yhdeksän yritystä vastasi. Keskimäärin palmuöljyn osuus oli alle 25 prosenttia.
Nyt tarkistimme tilanteen ja kysyimme asiaa uudestaan prosentin tarkkuudella. Helppoa ei palmuöljyn osuuksien vertailu edelleenkään ole.
Alle puolet yrityksistä kertoo tarkkoja lukuja
Kymmenestä vastaajasta vain neljä ilmoitti palmuöljyn osuuden tuotteissaan käytetyistä kasvirasvoista prosentin tarkkuudella. Joukossa olivat S-ryhmä ja Kesko, joiden lukuja kysyttiin vain niiden omista merkeistä. Prosentit saatiin tietyin rajauksin.
Saaduista luvuista suurin oli Orklan Panda-tuotteissa: palmuöljyä on käytetyistä kasvirasvoista peräti 63 prosenttia. S-ryhmän alhainen luku pistää silmään: kaksi prosenttia. Se selittyy osittain laskutavalla.
PALMUÖLJYN OSUUS KAIKESTA KÄYTETYSTÄ KASVIRASVASTA | ||
---|---|---|
TUOTEMERKIT | YRITYS | PALMUÖLJYÄ |
Panda | Orkla Confectionery & Snacks Finland | 63% |
Pirkka, K-menu, Euroshopper | Kesko / Ruokakesko | 34%* |
Myllyn Paras | Myllyn Paras | 33% |
Rainbow, Kotimaista, X-tra | S-ryhmä | Alle 2% * |
Oolannin perunapakasteet | Orkla Confectionery & Snacks Finland | 0% |
* Keskon luku on laskettu vain näistä tuoteryhmistä: Teolliset suolaiset leipomotuotteet, teolliset makeat leipomotuotteet, keksit ja korput, snacksit, ravintorasvat ja valmistaikinat. S-ryhmän luku on laskettu kaikista tuotteista, joissa käytetään kasviöljyjä ja painotettu myyntimäärien mukaan. K- ja S-ryhmän lukuja ei voi siis suoraan verrata toisiinsa. Kummankin kauppaketjun luvut koskevat vain ketjun omien merkkien tuotteita.
S-ryhmä kertoi tarkat prosentit kolmesta tuotteesta:
Rainbow paisto- ja friteerausöljy on S-ryhmän oman merkin öljyistä ainoa, jossa on palmuöljyä. Palmuöljyn suhteen keksit ja leivonnaiset ovat kyseenalaisessa kärjessä.
- Yksittäisistä tuoteryhmistä kekseissä ja muissa leivonnaisissa on eniten palmuöljyä sisältäviä nimikkeitä, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.
S-ryhmä listasi myös muita tuoteryhmiä, joissa tavallisesti käytetään palmuöljyä. Niitä ovat margariinit, nuudelit, pussikeitot ja kastikeainekset, pakastetaikinat sekä liemikuutiot.
Keksit ja leivonnaiset ovat kyseenalaisessa kärjessä.
Lidl, Nestle ja Unilever eivät kerro lukujaan
Kyselymme vastaajista valtaosa ei pystynyt — tai ollut halukas — ilmoittamaan käyttämänsä palmuöljyn määriä prosentin tarkkuudella. Kansainvälisistä elintarvikejäteistä Lidl, Nestle ja Unilever eivät kertoneet edes summittaisia lukuja.
PALMUÖLJYN OSUUS KAIKESTA KÄYTETYSTÄ KASVIRASVASTA | ||
---|---|---|
TUOTEMERKIT | YRITYS | PALMUÖLJYÄ |
Keiju, Sunnuntai | Bunge Finland | Levitemargariineissa noin kolmasosa, leivontamargariineissa hieman enemmän.* |
Fazer, Oululainen | Fazer | Hiukan yli kolmannes. |
Lidlin omat merkit | Lidl | Ei tietoa, ei tilastoi eri kasviöljyjen osuuksia omien merkkien tuotteissa. |
Domino, TUC, Digestive, Ritz, Oreo, Fanipala, Jaffa, Paussi ym. | Mondelez Suomi / keksit | 25-50%. "On hankalaa laskea tarkempaa lukua vain yhdelle markkina-alueelle”. |
Marabou | Mondelez Suomi / suklaat | 0-25%. "On hankalaa laskea tarkempaa lukua vain yhdelle markkina-alueelle”. |
Taffel, Kantolan | Orkla Confectionery & Snacks Finland | "Vain muutamissa on palmuöljyä ja niissäkin ollaan siirtymässä kokonaan tai osittain pois vuoden 2017 aikana." |
Pingviini, Fitness, Maggi, NAN ym. | Suomen Nestle | Ei kerro lukuja. “Valtaosa tuotevalikoimastamme ei sisällä lainkaan palmuöljyä." |
Ingman, Flora, Becel, Knorr ym. | Unilever Finland | Ei pysty keräämään tietoa. Ei vastannut myöskään 2014. |
*Bunge niputtaa kiinteät rasvat eli palmun ja kookoksen yhteen. Valmistaja ei erittele palmuöljyä.
Moni ruokavalmistaja halusi korostaa, kuinka vähän he käyttävät palmuöljyä:
S-ryhmästä kerrottiin, että sen oman merkin tuotenimikkeistä vain 6 prosenttia sisältää palmuöljyä. Tämä tarkoittaa kaikkiaan 95 tuotetta.
Nestle mainitsi, että Maggi-sarjan tuotteissa on pääosin muita kasviöljyjä kuin palmuöljyä. Nestlen Turengin jäätelötehtaan jäätelöiden jäätelömassassa ei ole kasvirasvoja. Palmuöljyä on kuitenkin pieninä pitoisuuksina esimerkiksi jäätelöihin lisättävissä kastikkeissa ja koristeissa.
Fazerilla palmuöljyä käytetään sen “tuoteteknisten” ominaisuuksien vuoksi.
- Käyttämämme palmuöljy on osa rasvaseosta, jota käytetään muun muassa suklaakonvehtiemme täytteissä, yritysvastuujohtaja Nina Elomaa kirjoittaa.
Palmuöljyä käytetään sen “tuoteteknisten” ominaisuuksien vuoksi.
Fazerin vastuullisuusraportista käy ilmi, että sen käyttämästä palmuöljystä peräti 65 prosenttia käytetään Venäjän leipomoissa. Siellä kuluttajat eivät taida paheksua palmuöljyä länsimaiden tapaan.
Vastuullisuus on päivän sana
Kyselyn kymmenestä yrityksestä vain kaksi, Orkla ja Lidl mainitsi vähentävänsä palmuöljyn käyttöä. Yksi yritys, Mondelez laittaa joihinkin kekseihinsä aiempaa vähemmän palmuöljyä - "ravitsemusprofiilin" takia.
Lähes kaikki kyselyn yritykset kertoivat käyttävänsä yhä enemmän vastuullisesti - tai eettisesti - tuotettua palmuöljyä. Palmuöljyn vastuullisuudessa on kuitenkin monta askelmaa, kuten selvitimme pari vuotta sitten. Alimmalle tasolle pääsee helposti ja halvalla.
Näin voit välttää palmuöljyä:
- Hae aineosista sanaa palmu, palmuydin tai oleiini.
- Ainesosalistassa raaka-aineet ovat aina määrän mukaisessa järjestyksessä. Jos sanat ovat aivan aineosalistan loppupäässä, palmuöljyä on vain vähän.
- Myös sanojen järjestys sulkujen sisällä kertoo määristä jotain: Ilmauksessa kasvirasvat (palmu, rypsi) on enemmän palmuöljyä kuin rypsiöljyä.