Hyppää pääsisältöön

Median murros tuo haasteita

Mökin portailla läppäri sylissä.
Mökin portailla läppäri sylissä. Kuva: Tobias Björkgren loma

Maailmanlaajuinen digitaalinen murros muuttaa median käyttötapoja, teknologiaa ja jakeluteitä.

Laitteiden ja käyttöliittymien kirjo kasvaa. Verkon asema vahvistuu edelleen. Isot kansainväliset toimijat valtaavat tilaa kansallisilla mediamarkkinoilla. Yleisöt sirpaloituvat ja yhteiskunnan muutokset tuovat uusia haasteita. Kaupallisessa kilpailussa suurimpia menestyjiä ovat isot kansainväliset toimijat.

Seuraamme toimintaympäristöä

Suomalaisten ulottuvilla on globaalisti valtava tarjonta erilaisia mediasisältöjä ja verkkopalveluja, jotka älypuhelimien ja muiden kannettavien laitteiden myötä kulkevat käyttäjänsä mukana. Tämä on asettanut kotimaiset mediayhtiöt – myös Ylen – uuden tilanteen eteen.

Seuraamme media-alan muutoksia jatkuvasti: tutkimme yleisöjemme mieltymyksiä ja mediankäyttöä, havainnoimme toimintaympäristöä ja monitoroimme median trendejä.

Ylen vahvuutena on hyvä yleisösuhde, mutta globaalien toimijoiden vetovoima, muuttuva mediankäyttö ja yleisöjen sirpaloituminen ovat kuitenkin erittäin kova haaste. Ylen on pysyttävä muutoksen vauhdissa mukana, jotta laadukas julkinen palvelu säilyy merkityksellisenä ja kiinnostavana suomalaisille.

laitteiden yleisyys kotitalouksissa 2010-2017
laitteiden yleisyys kotitalouksissa 2010-2017 toimintaympäristö,tekniikka (laitteet),graafit

Strategisia riskejä ja mahdollisuuksia

Näemme toimintaympäristön ja teknologian muutoksista nousevat haasteet paitsi riskeinä myös mahdollisuuksina. Tuomme havainnot osaksi Ylen strategiatyötä. Ylen strategia viitoittaa polun, jolla pyrimme kehittymään muuttuvassa mediamaisemassa.

Globalisoituvassa maailmassa haluamme vahvistaa kansallista luovaa sektoria ja media-alan yhteistyötä. Olemme muun muassa perustaneet yhteistyössä alan toimijoiden kanssa Mediapoliksen, media-alan keskittymän Tampereelle.

Mediankäytössä tapahtuneisiin muutoksiin olemme vastanneet monella tavoin, muun muassa

  • kehittäneet transmediaista verkonomaista kerrontaa ja vahvistaneet Yle Areenaa julkaisualustana
  • luoneet Yle Uutisvahdin ja yle.fi-etusivun mobiilisovelluksen palveluna sille yhä kasvavalle joukolle, joka haluaa seurata uutisia mobiililaitteilta
  • tuoneet suomalaisten käyttöön Yle Tunnuksen – sen avulla voimme palvella yhä paremmin heitä, jotka edellyttävät personointia verkossa ja haluavat, että heille suositellaan
  • kehittäneet keinoälyn käyttöä journalismin apuvälineenä, kuten Voitto-robotin urheilu- ja vaalitulosten uutisoinnin tueksi
  • valmistaudumme normaalitasoisten (SD) lähetysten lopettamiseen antenni-tv-verkossa vuonna 2020 ja siirtymiseen pelkkiin HD-lähetyksiin.

Riskikartoituksia vuosittain

Riskikartoitusten perusteella Ylen merkittävimmät riskit liittyvät paitsi toimintaympäristöön ja sen kehitykseen, myös sisältöihin ja tarjontaan sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen.

Lue lisää riskienhallinnasta: Sisäinen ja ulkoinen valvonta

median trendit: viestinnän sääntely, kaupalliset mediamarkkinat, mediankäyttö, mediateknologia
median trendit: viestinnän sääntely, kaupalliset mediamarkkinat, mediankäyttö, mediateknologia toimintaympäristö,media-ala,trendit,graafit,2017