Hyppää pääsisältöön

Missä on harmonikan sielu?

Iiron musiikkiluokan kesän ensimmäinen jakso käsittelee suomalaisten perinteistä lempisoitinta, harmonikkaa. Alansa mestarit, haitariniekat Maria Kalaniemi, Pedro Hietanen ja Niko Kumpuvaara vierailevat Iiro Rantalan apuopettajina johdattamassa palkeiden saloihin. Kumpuvaaran mukaan harmonikan juju on juuri palkeissa: siinä miten ääntä voi muokata soittaessaan.

Harmonikkataiteilija Niko Kumpuvaara
Harmonikkataiteilija Niko Kumpuvaara Kuva: Octavian Balea harmonikka,niko kumpuvaara

Puhelinsoitto Niko Kumpuvaaralle löytää armoitetun harmonikkataiteilijan Kittilän suunnalta, jossa Hiljaisuus-festivaalin harjoitukset ovat pikkuhiljaa käynnistymässä. Lunta satelee taivaan täydeltä, mutta vastahan kesäkuu on aluillaan!

Ei ole kesä ehtinyt lämmittää taiteilijoiden yösijaksi siunaantunutta vanhaa taloakaan: Kumpuvaara on joutunut ensi töikseen—yhdessä festari-kämppiksensä Marzi Nymanin kanssa—lämmittämään talon vanhaa leivinuunia.

—Koskahan sitäkin on viimeksi käytetty! Savu saatiin yöksi ajettua ulos ja nyt aamupäivällä kelpaa köllötellä, odotella harjoitusten alkua ja jutustella.

—Mähän oon fani, kuuntelin kaikki jaksot viime kaudelta, Kumpuvaara aloittaa.

Harmonikkataiteilijalla on siis hyvin tiedossa, mihin on suostunut mukaan. Luvassa ei ole muovisen nokkahuilun tai melodikan laajoja aineopintoja, vaan kesäisen pedanttia musiikin salojen availua käsin prässättyjen huippuammattilaisten kera. Eli vierailu Iiron musiikkiluokalla.

Aloitankin heti vaativalla kysymyksellä. Minähän nimittäin tiedän, että harmonikan esiesi-isien juuret ulottuvat yli kymmenen tuhannen vuoden taakse, mutta tietääkö harmonikkataiteilija itse? Mistä harmonikka oikein tulee?

Kiinalaisia historiallisia kansansoittimia. Oikeanpuoleisimpana suu-urku Sheng.
Kiinalaisia historiallisia kansansoittimia. Oikealla suu-urku Sheng. Kiinalaisia historiallisia kansansoittimia. Oikeanpuoleisimpana suu-urku Sheng. Kuva: Wikimedia PD sheng,kansanmusiikkisoittimet,Kiinalainen musiikki
—Kiinasta on löytynyt ensimmäinen vapaalehdykkäsoitin, Sheng, jossa on sama äänentuottomekanismi, eli kieli värähtelee vapaana ilmavirrassa. Se on siis puhallettava soitin, ja siitä on järjettömän kauan aikaa. Ensimmäinen patentoitu haitari on Wienistä 1800-luvun alusta.

—Haitarin historia on värikäs: sen tapaisia soittimia rakennettiin vähän siellä täällä samaan aikaan, concertinoja ja bandoneoneita. Sointubassosysteemi on 1800-luvulta ja sieltä se lähti; jo silloin haitari saavutti suuren suosion.

Harmonikkaa ja sen sukulaisia käytettiin pitkään nimen omaan kansanmusiikissa.

—No joo, eihän harmonikalle ole sellaista vanhaa sävellettyä musiikkia. Kyllä se on enemmän pyörinyt kirkonkirjojen ulkopuolella, enemmänkin viihdemusiikin parissa.

—1950-luvulla kehitettiin melodiabasso, ja voi sanoa, että ensimmäiset sävellykset harmonikalle klassisen musiikin saralla syntyivät silloin. Nykyisin yleisimmin soitettavissa harmonikoissa on molemmat, sekä harmoniabasso että melodiabasso, joiden välillä voi liikkua vaihtajalla.

Ja sitten on pianoharmonikka.

—Se on kans, mutta ei sekään varsinaisesti eroa muuta kuin sen koskettimiston osalta. Näppäimistö on korvattu tutumman näköisillä koskettimilla. Muuten se on aika lailla sama soitin. Jos ajattelee niitä soittimia, joita meidän johtavat kansanmuusikot käyttävät, niin eivät ne eroa paljon meidän klasaripuolen soittimista. Samoilta tehtailta ne tulevat.

Kaksirivinen harmonikka
Kaksirivinen harmonikka. Kaksirivinen harmonikka Kuva: Wikimedia Commons harmonikka,kansanmusiikkisoittimet,kaksirivinen
—Vähäriviset ja diatoniset soittimet on sitten asia erikseen, ne hyppäävät vähän kauemmaksi. Mutta jos ajattelee isoa kuvaa, soittimellisesti, niin kyllähän nekin hyvin lähellä ovat.

—Ja bandoneon on taas profiloitunut tangosoittimeksi Argentiinassa. Sillä on mielenkiintoinen historia, sillähän kai alunperin säestettiin virsiä Saksassa siellä missä ei ollut urkuja. Merimiehet diggasivat soittimesta ja heidän mukanaan se kulkeutui Argentiinaan ja päätyi tietenkin heti bordelleihin. Siellä italialaiset haitaristit ihastuivat soittimeen ja ryhtyivät soittamaan sillä tangoa.

Bandoneon kulkeutui siis kirkoista bordelleihin. Jotenkin osuvaa harmonikan kohdalla ylipäätään. Mutta missä on harmonikan sielu?

—Kyllä se palkeessa on. Kyllähän harmonikan juju on siinä, että palkeella äänen voi sytyttää ja sammuttaa ja sitä käsitellä. Jatkuvan äänen muokkailtavuus on mulle se juttu, suora ääni ei ole niin kiinnostava.

—Harmonikkahan on soittimena aika suosittu. Suomessakin se oli ennen sotia ja niiden jälkeen järjettömän suosittu. Se varmaan johtuu siitä, että sillä on helposti pystynyt vaikka yksinkin soittamaan jortsut. Sillä voi kompata itseään ja soittaa melodiat, ja se on helppo roudata mihin vain. Siihen maailmanaikaan se on ollut hyvä juttu. Ja onhan se mukavampi jorata, jos on hyvä haitaristi soittamassa kuin jos olisi vaikka hyvä mandoliininsoittaja tanssittamassa. Yhtään väheksymättä mandoliinia tai sen soittajia!

—Jotkuthan ei harmonikasta niin tykkää, ja toiset sitten taas pitää paljonkin. Ne, joilla on tarkka korva, ei ehkä pidä siitä vireestä, mutta onneksi sellaisia on vähemmän!

Niko Kumpuvaara saapuu juuri parahiksi Hong Kongista Suomeen Iiron musiikkiluokalle Balder-saliin 27.6. kello 19.00 ja saa seurakseen kollegansa Maria Kalaniemen ja Pedro Hietasen.

Lähetys suorana Yle Radio 1 sekä striimattuna osoitteessa yle.fi/klassinen.

Lue lisää Iiron musiikkiluokasta ja ilmoittaudu mukaan täällä.

Niko Kumpuvaaran lempparit:


Itse mukana mm. seuraavilla:


Harmonikkataiteilija Niko Kumpuvaara
Harmonikkataiteilija Niko Kumpuvaara Kuva: Octavian Balea harmonikka,niko kumpuvaara
Kommentit
  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.