Hyppää pääsisältöön

Rostrum+, säveltäjärostrumin päivitetty versio

International Rostrum of Composers 2016
International Rostrum of Composers 2016 Kuva: Yle/ Ainomaija Pennanen International Rostrum of Composers

Kansainvälinen säveltäjärostrum on järjestetty vuosittain jo 63 kertaa, viimeksi toukokuussa Wroclawissa. Yleisradio on osallistunut tapahtumaan jo 70-luvulta lähtien. Miten muuttunut mediamaailma on vaikuttanut tähän radioyhtiöiden nykymusiikkikatselmukseen? Toimittaja Ainomaija Pennanen palasi Ylen rostrum-edustajaksi yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Kolme, neljä päivää intensiivistä kuuntelua. Istumista tunti toisensa perään, vastapainoksi venyttelyä ja kävelyä joka ikisellä mahdollisella tauolla. Kahvia, teetä ja vettä pirteyden ylläpitämiseksi. Äänestys, jonka lopputuloksena saadaan kahden eri sarjan voittajateokset sekä tukku suositeltuja teoksia sijoitettavaksi nykymusiikkiohjelmiin kaikkien kiinnostuneiden kuunneltaviksi.

Tällaisena muistin kansainvälisen säveltäjärostrumin 13 vuoden takaa, ja hyvin samanlaisena koin sen myös tänä vuonna. Rostrumin ydin - nykymusiikkiteoksien kuuntelu ja suosittelu - on säilynyt vahvana, ja hyvä niin. Tässä twiittien ja sähköpostien pirstomassa ajassa katselmuksen perinteinen “istumme ja kuuntelemme keskittyneesti” -malli tuntuu suorastaan luksukselta: milloin muulloin ehtisin todella paneutua tällaiseen määrään musiikkia?

Rostrum ei edelleenkään jaa suoraan rahaa vaan palkitsee voittajateokset sekä useimmat suositelluista teoksista pääasiallisesti radiosoitolla, siis uusilla kuuntelijoilla. Otetaan esimerkiksi Lauri Supposen teos Ti-ti-uuu, joka tänä vuonna nousi suositeltujen teosten listalle alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjassa. Tätä kirjoittaessa se on jo soinut muun muassa Australiassa ABC:n klassisella kanavalla. On hyvinkin mahdollista, että kuluvan vuoden mittaan se soi kaikkiaan 27 eri radioyhtiön ohjelmissa. Ei hullumpaa, vai mitä?

Rostrum plussan kera

Reilut kymmenen kulunutta vuotta, ja erityisesti sinä aikana tapahtunut mediakentän muutos ovat kuitenkin jättäneet jälkensä perinteikkääseen katselmukseen. Vuodesta 2015 lähtien kansainvälinen säveltäjärostrum on ollut osa Rostrum+ -projektia. Rostrum+ on osittain EU:n rahoittama projekti, jossa haetaan keinoja uusien yleisöjen löytämiseksi sekä muusikoiden, ammatillisten musiikkikoulujen sekä radioyhtiöiden välisen yhteistyön parantamiseksi.

Rostrum+ kantaa huolta erityisesti alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjasta, joka aiemmin on tavannut jäädä “pikkuveljen” asemaan. Jo muutaman vuoden ajan molempien sarjojen voittajat on radiosoiton ohella palkittu uusilla teostilauksilla. Alle 30-vuotiaiden säveltäjien sarjan voittanut - tänä vuonna siis virolainen Maria Kõrvits - saa Kansainvälisen musiikkineuvoston (IMC) ja Ruotsin radion Rostrum+ -tilauksen lisäksi myös siihen liittyvän erityisen residenssiohjelman. Panostus nuorten säveltäjien sarjaan on tuottanut tulosta, ja sarjaan osallistuneiden teosten määrä on kasvanut parin vuoden ajan merkittävästi.

Yhteistyötä ja avautuvia ikkunoita

Rostrum+ -projekti hakee ja kehittää yhteistyön malleja muun muassa kolmen eri konservatorion kanssa. Konservatorioiden sävellysluokilla perehdytään kansainvälisen säveltäjärostrumin voittajateoksiin ja vastaavasti me radioyhtiöiden edustajat kuuntelemme rostrumin aikana yhden opiskelijatyön kustakin konservatoriosta - varsinaisen katselmuksen ulkopuolella tietenkin. Lisäksi ne musiikinopiskelijat, jotka opiskelevat sävellystä rostrumin järjestävässä kaupungissa, voivat osallistua kuuntelusessioihin. Wroclawin musiikkikeskuksen kamarimusiikkisalissa kanssamme istuikin 3-5 Wroclawin musiikkiakatemian sävellyksenopiskelijaa.

Säveltäjärostrumin ohella Rostrum+ avaa myös ikkunoita niihin maihin, joissa nykymusiikilla ei ole sijaa radioiden ohjelmissa. Wroclawissa kuultiin syyrialaisyntyisen Hassan Tahan, gruusialaisen Nika Pasurin sekä iranilaissyntyisen Golfam Khayamin teokset.

Lisäksi Rostrum+ haluaa tavoittaa muut kuin musiikin ammattilaiset tai ammattilaisiksi opiskelevat. Kuluvana vuonna tämä tarkoitti muun muassa sitä, että kuka tahansa saattoi pistäytyä Wroclawin musiikkikeskukseen ja kuunnella erityisessä IRC Sound -kulmauksessa katselmukseen osallistuvia teoksia. Suuri osa tämän vuoden katselmukseen osallistuneista teoksista on myös parhaillaan (13.-23.6.) netissä kaikkien kuunneltavissa.

Rostrum 2.0 ja enemmänkin?

Alunperin Unescon, nykyään IMC:n järjestämän kansainvälisen säveltäjärostrumin tärkein tehtävä oli tarjota radioyhtiöille soitettavaksi “laadukas paketti” uutta musiikkia. Musiikin - nykymusiikinkaan - saatavuus ei tänä päivänä ole ongelma, ja rostrumin merkitys on väistämättä muuttunut.

Rostrum+ päivittää katselmusta nykyhetkeen, se kertoo miten monin eri tavoin tapahtuma voisi olla läsnä musiikkielämässä eri puolilla maailmaa. Askelet ovat vielä pieniä, mutta suunta oikea ja rostrumin ydintä vahvistava: tarjoaahan kansainvälinen säveltäjärostrum edelleen ainutlaatuisen katselmuksen siitä, mitä eri puolilla maailmaa sävelletään juuri nyt, ja mitä eri radioyhtiöt nauhoittavat studioissaan tai konserteissa. Sillä miksi tyytyä vain jo vuosia sitten sävellettyyn musiikkiin, kun uutta kiinnostavaa syntyy koko ajan?

Kansainvälisen säveltäjärostrumin 2016 suositellut teokset ovat soineet Ajassa soi -ohjelmissa touko-kesäkuussa. Entä mitä muuta rostrumissa kuultiin? Lähes kaikki katselmukseen osallistuneet teokset ovat nyt kuunneltavissa internetissä. Klikkaa siis linkkiä, kuuntele, äänestä ja voita!

  • Kitara kuin piiskansivallus - ja poskensilitys

    Levyarvostelu

    Kitaristi Otto Tolonen käynnisti soololevyuransa ranskalaisella tunnelmoinnilla ja jatkoi sitä Henzen yömodernismilla, sydämensä musiikilla. Tolosen uusin levy, Alban julkaisema Retratos, esittelee italialais-argentiinalaisia kitaristisäveltäjiä, eli näyttää viimeinkin sukeltavan kitaramusiikin populaariin ytimeen. Mutta kaikki ei ole miltä näyttää - vaan parempaa.

  • Näyttämöllistä barokkiviihdettä

    Levyarvostelu

    Barokin ajan Ranskassa air eli aaria tarkoitti laulua, tarkemmin sanoen lyhyttä, hyvään runoon sävellettyä laulua, joka oli sen verran kevyt ja yksinkertainen, ettei kelvannut kantaatiksi. William Christien johtama periodiyhtye Les Arts Florissants on koonnut uutuuslevylleen näitä aireja niiden kahdessa olomuodossa - hempeinä lemmenlauluina ja hauskoina juomalauluina.

  • Amatöörilevy jolle ammattilaisen ei parane nauraa

    Levyarvostelu

    Uudet levyt -ohjelmassa en yleensä esittele saati arvioi amatöörien levyjä, mutta Markku Nuotion levytys Schubertin Winterreisesta on poikkeus, koska Nuotio on Fuga-levykauppaa pyörittänyt levyalan ammattilainen, jonka lauluharrastuksen joistakin puolista ammattilaisetkin voivat ottaa opiksi.