Hyppää pääsisältöön

Juhannusjuna vei matkalle läpi yöttömän yön

Rautatiekiskot kesäyönä junan veturista kuvattuna.
Rautatiekiskot kesäyönä junan veturista kuvattuna. Kuva: Rajoitettu käyttöoikeus, Yle Kuvapalvelu, kuvapalvelu@yle.fi junat,junaliikenne,rautatieliikenne,raiteet,juhannus,Auringonlasku

Kesällä 2012 Yleisradio ja keskieurooppalainen kulttuurikanava Arte toteuttivat läpi yön kestäneen Juhannusjuna-lähetyksen. Matka alkoi aattoiltana Helsingin rautatieasemalta ja päättyi 13 tuntia myöhemmin juhannuspäivän aamuaurinkoon Rovaniemelle. Ohjelma tarjosi musiikkiesityksiä, haastatteluja, upeita kuvia suomalaisesta suviyöstä sekä asemalaitureiden riehakasta karnevaalitunnelmaa.

Juhannusjuna nytkähti liikkeelle Helsingin rautatieasemalta perjantai-iltana 22. kesäkuuta 2012 kuukausien valmistelujen jälkeen. Yllättäviin tilanteisiin oli varauduttu parhaan mukaan ja apuna oli mm. helikopteri, joka paitsi kuvasi läpi yöttömän yön taivaltavan junan matkaa, toimi samalla liikkuvana tukiasemana. Ensimmäinen jännityksen paikka ei kuitenkaan vaaninut korpitaipaleella, vaan heti Pasilan asemalla.

Sähkökatko kyllä yllätti ja muistan, että oltiin aika voimattamia, kun ei tiedetty syytä. Hetken mietittiin, että tähän Pasilan ratapihalleko jäätiin juhannusta viettämään.― Miika Ranne, Juhannusjunan tuottaja

“Pasilassa vaunun sähköt katkaistiin autovaunujen liittämisen ajaksi, mikä on normaali turvallisuustoimenpide ja olimme varautuneet siihen. Kun katko kesti normaalia pidempään, aloimme huolestua ja jäimme aikataulusta heti alkumetreillä. Katkon aikana helikopteri pörräsi edestakaisin taivaalla ja radiopuhelimet lauloivat kuumana. Lopulta sähköt yllättäen palautuivat ja vaunujen ilmastoinnit alkoivat hurista. Katkon syyksi paljastui myöhemmin inhimillinen syy: autovaunujen kytkennästä vastaava henkilö oli unohtanut kytkeä sähköt takaisin”, kertoo Juhannusjunan tuottaja Miika Ranne.

Sähkön palattua tv- ja radiolähetysten tekeminen helpottui huomattavasti ja matka pääsi jatkumaan. Ensimmäinen pysähdys oli Tikkurilassa, jossa juontajat Ella Kanninen ja Iiro Rantala valtasi lyhyt epätoivon hetki heidän astuessa tyhjälle ratapihalle. Tikkurilaan ei ollut järjestetty asematapahtumaa ja paikalle saapunut vastaanottokomitea oli väärän vaunun kohdalla. Tilanne kuitenkin selvisi ja vantaalaiset pääsivät toivottamaan pohjoiseen menijöille hyvää matkaa.

Ihmisiä odottamassa Juhannusjunan lähtöä juhannusaattona 2012.
Matkustajat odottavat Juhannusjunan lähtöä Helsingin rautatieasemalla. Ihmisiä odottamassa Juhannusjunan lähtöä juhannusaattona 2012. Kuva: Ziggy Hulden Helsingin päärautatieasema,rautatiet,rautatieasemat,juhannus
Kari Väänänen ja Iiro Rantala Juhannusjunan ravintolavaunussa.
Kari Väänänen ja Iiro Rantala ravintolavaunussa. Kari Väänänen ja Iiro Rantala Juhannusjunan ravintolavaunussa. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,junaliikenne,rautatiet,VR-Yhtymä,Kari Väänänen,Iiro Rantala
Ylen henkilökuntaa Juhannusjunassa.
Junaisäntä Jusu Lounela piti huolta vieraiden viihtymisestä. Ylen henkilökuntaa Juhannusjunassa. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,rautatiet,junaliikenne,VR-Yhtymä

Junassa oli mukana julkisuuden henkilöitä ja asiantuntijoita eri aloilta, muusikoita, Ylen 1 300 hakijan joukosta valitsemia kutsuvieraita, Ylen henkilökuntaa sekä aivan tavallisia junamatkustajia. Vanhanmallinen ravintolavaunu oli sisustettu pianisti Iiro Rantalan valtakunnaksi, ja Iiron flyygelin luona nähtiinkin lukuisia vierailevia artisteja. Haastatteluista piti huolen junaemäntänä toiminut Ella Kanninen.

Heti alusta asti Juhannusjuna-tiimin tiedossa oli tapahtumaan ajankohtaan liittyvät epävarmuudet. Seuraavatko ihmiset juhannusaattona lähetystä? Saadaanko asemille väkeä järjestämään tapahtumaa ja suurimpana kysymysmerkkinä, tuleeko asemille ihmisiä?

Ensimmäinen jännityksen paikka kohdistui Riihimäkeen, sillä siellä saataisiin ensimmäinen aavistus siitä, onko väkeä saatu liikkeelle. Juna lipui pikkuhiljaa Riihimäen asemalle ja epäuskoinen nauru täytti junan: laituri oli täynnä vilkuttavia ihmisiä. Ella ja Iiro otettiin sydämellisesti vastaan ja junaan saatiin tunnelmaa tuoneet juhannuskoivut. Riihimäki antoi tuotantotiimille paljon uskoa ohjelman onnistumiseen.

Asemilta muistan sen, että aina piti juosta: korkkarit ja koivet oli kovilla. Ihmisiä oli paljon, rynnin eteenpäin kunnes kohta joku huusi että "takas, juna lähtee"! Mietin pari kertaa, että miltäköhän tämä näyttää...― Ella Kanninen, juontaja

Karnevaalitunnelmaa Tampereella

Oman jännityksensä matkan onnistumiseen toi tietenkin sää. Alkukesä oli vuonna 2012 kylmä ja sateinen, ja kurja ilma varmasti latistaisi asemien tunnelmaa. Ilman haltijat kuitenkin hymyilivät Juhannusjunalle, sillä sekä kenraaliharjoitus (jolloin kuvattiin osa haastatteluista ja veturin kuvista) että juhannusaatto matkattiin aurinkoisessa säässä.

Hämeenlinnassa junaa oli vastassa keskiaikaiset markkinat kauppiaineen, trubaduureineen ja ritareineen. Lopulta junan saattoi matkan kaupungissa syntyneen Jean Sibeliuksen säveltämä Finlandia.

Tampereella matkalaisia odotti peräti puolen tunnin pysähdys ja asemalle olikin rakennettu varsinainen karnevaali. Elävän musiikin ja tanssien lisäksi Tampereella nähtiin fantasiapukujen näytös, sirkusesityksiä sekä burleskiesitys, josta tuottajalla oli täysi työ saada juontajapari ajoissa takaisin junaan. Tampere ja sen iloiset ihmiset jätettiin taakse haikein vilkutuksin.

Radanvarressa pitkin matkaa siellä täällä oli ihmisiä vilkuttamassa ja ottamassa kuvia. Tampereen lähdön jälkeen radanvarressa seisoi perhe kylpytakeissa heiluttamassa junalle, heillä oli Suomen liput käsissään. Siitä tuli hyvä mieli.― Miika Ranne, Juhannusjunan tuottaja

Juhannusjunan vieraana oli myös junaharrastaja ja -kuvaaja Ziggy Hulden, joka pääsi muutaman muun vieraan kanssa vierailemaan veturissa. Sieltä hänen kameransa poimi monia radan varteen vilkuttamaan tulleita ihmisiä.

Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,rautatiet,rautatieliikenne,junaliikenne,juhannus
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,rautatiet,junat,junaliikenne,VR-Yhtymä
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,VR-Yhtymä,junat,junaliikenne,rautatieliikenne,rautatiet
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden juhannus,Juhannusjuna,VR-Yhtymä,rautatiet,rautatieliikenne,junat
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,VR-Yhtymä,junaliikenne,raideliikenne,rautatieliikenne
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle.
Ihmisiä vilkuttamassa Juhannusjunalle. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,rautatiet,rautatieliikenne,junaliikenne,junat

Parkano yllättää iloisesti

Parkanon pysähdyksestä tiedettiin etukäteen se, että paikalla ovat mm. Lauri Tähkä, Antero Mertaranta ja Elvis. Matkalla Parkanosta alkoi kuulua kummia, sillä autojonon vuoksi osa tulijoista ei meinannut ehtiä ajoissa asemalle. Huhut pitivätkin paikkansa, sillä Parkanon asemalla on tuskin koskaan nähty vastaavaa väenpaljoutta. Tunnelma oli mahtava ja ihmiset olivat yhtä täpinöissään sekä junan sisä- että ulkopuolella.

Juhannusjunan matkustajille parasta antia olivat juuri pysähdysasemat. Tuntui joka kerta yhtä kummalliselta saapua asemalle vilkuttavan ja nauravan joukon eteen. Kuten Radio Suomen toimittaja Maria Jyrkäs matkan jälkeen totesi, Juhannusjunan jälkeen paikallisjunassa istuminen tuntui jotenkin masentavalta, kun asemilla ei ollutkaan vastassa iloista väkijoukkoa.

Läpi yön asemat olivat ruuhkiksi asti kansoitettuja juhannuskarnevaaleja. Meitä odotettiin sinne! Se oli suorastaan epätodellista.― Maria Jyrkäs, Radio Suomen toimittaja

Radio Suomen Juhannusjuna-tiimi oli kolmihenkinen: Maria Jyrkäksen lisäksi lähetystä tekivät toimittaja Jari Vesa ja tuottaja Päivi Nieminen. Ylen tekniikan väki taikoi junan konduktöörin koppiin pienen, mutta täydellisen radiostudion, josta pystyi tekemään lähetystä aivan kuin isosta kiinteästä studiosta. Lisäksi junassa pystyi liikkumaan ja tekemään haastatteluita reppulähettimen avulla. Radio Suomen lähetys kesti tv-lähetyksen tapaan koko 13 tuntia.

Maria Jyrkäs ja Jari Vesa.
Radio Suomen toimittajat Maria Jyrkäs ja Jari Vesa Juhannusjunassa. Maria Jyrkäs ja Jari Vesa. Kuva: Yle Juhannusjuna,juhannus,Yle Radio Suomi,junat,rautatie,rautatiet
Radio Suomen tuottaja Päivi Nieminen Juhannusjunassa.
Radio Suomen tuottaja Päivi Nieminen Juhannusjunan studiossa. Radio Suomen tuottaja Päivi Nieminen Juhannusjunassa. Kuva: Yle Juhannusjuna,juhannus,Yle Radio Suomi,junat,rautatiet

Seinäjoelle saavuttaessa aatto oli kääntynyt jo juhannuspäivän puolelle. Heti junasta astuttaessa ilman täytti komea jyly, kun Midnight Hawks -taitolentoryhmän Hawkit sujahtivat aseman yli Hornetilla täydennettynä. Pohjanmaalaisten luoma tunnelma ei hävinnyt aikaisemmille asemille: ihmisiä oli paljon, laulu ja soitto raikasi kuten juhannusyönä pitääkin.

Tuntui että jouduimme hyvästelemään hyviä ystäviä joka kerta kun hyppäsimme takaisin junaan. Se oli samaan aikaan sekä iloista että surullista.― Miika Ranne, Juhannusjunan tuottaja

Seinäjoella sattui sekin vahinko, jota hieman pelättiin jokaisella asemalla: yksi matkustajista ei huomannut junan lähtöä ajoissa ja jäi asemalaiturille. Juna oli jo pitkällä, kun tieto vihdoin saavutti myös Juhannusjunan väen.

Ravintolavaunussa matkalaisia viihdytti Iiro Rantala musiikkivieraineen. Esiintymässä kävivät mm. Kuunkulkijat, Heikki Salo, Kari Väänänen ja Jonna Pirttijoki. Iiron käyttöön oli valjastettu vanhanmallinen ravintolavaunu, joka piti teipata ulkopuolelta uudestaan, jotta koko juna saatiin samanväriseksi. Mutta kuinka flyygeli saatiin sisään vaunuun? Sen Iiro kertoo oheisessa klipissä.

Kokkolassa Juhannusjuna otettiin vastaan komeasti: vastassa oli Kekkoseksi pukeutunut oopperalaulaja Anu Komsi. Kokkolaankin oli saapunut ihaltavan paljon ihmisiä, vaikka kello oli jo yli kaksi yöllä. Kameramiehillä asema asetti ylimääräisiä haasteita, sillä yhteysongelmien takia musiikkinäytelmä jouduttiin kuvaamaan sokkona ilman ohjaajan komentoääntä.

Kokkolan jälkeen taakse jääneet kilometrit alkoivat pikku hiljaa näkyä henkilökunnassa ja matkalaisissa. Asemien välit pitenivät ja silmäluomia nosteltiin kahvin sekä energiajuomien avulla.

Väsymys saatiin selätettyä

Urheat ylivieskalaiset olivat joutuneet heräämään todella aikaisin vastaanottamaan Juhannusjunaa. Tanssilla vieraansa vastaanottaneet juhannusneidot saivatkin yleisöltä raikuvat aplodit. Laiturilla maisteltiin myös paikallista erikoisuutta punaista heraa sekä pohjoispohjalaista rieskaa.

Ylivieskan jälkeen nukkumatti alkoi tosissaan tuuditella junalaisia. Hereillä oleville tarjoiltiin ravintolavaunussa hieno ja hauska hetki, kun Kari Väänänen kajautti juhannusaamun kunniaksi Lapin kesän. Ilman kyyneliä siitä ei selvinnyt artisti eikä yleisö.

Oululaiset olivat fiksuina ihmisinä tajunneet, että viiden korvilla junalaiset tarvitsevat herättelyä. Siksi laiturille oli tuotu mieskuuro Huutajat, joiden vaikuttava esitys pyyhki vaikut korvista ja unihiekat silmistä. Harmittavasti yhteydet reistailivat Oulussa, mikä tietysti näkyi myös tv-lähetyksessä.

Kemiin tultaessa tunnelma alkoi olla jotain epätodellisen ja hysteerisen välillä. Asemalla liikuskeli valkoisia jättipalloja, ilman täytti mopojen ja traktoreiden massiivinen pärinä. Yliväsymyksen vuoksi Kemi tarjosi matkan ehdottomasti absurdeimman asemakokemuksen.

Juhannusjuna Kemin rautatieasemalla.
Kemin asema, maailman suurin paperivene ja valkoiset pallot. Juhannusjuna Kemin rautatieasemalla. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,Kemi,rautatieasemat
Radio Suomen toimittaja Jari Vesa haastattelee Kemin rautatieasemalla.
Jari Vesa haastattelee ewokia Kemin juna-asemalla. Radio Suomen toimittaja Jari Vesa haastattelee Kemin rautatieasemalla. Kuva: Ziggy Hulden Juhannusjuna,juhannus,Yle Radio Suomi,rautatiet,Kemi,juna-asema,rautatieasemat

Viimeisellä pikataipaleella oli huomioitu hurjan työn tehneitä juontajia ja loppumatkan haastattelut oli jätetty minimiin. Koivun asemalla jarruteltiin kuitenkin sen verran, että saatiin joulupukki kyytiin ja tokihan pukin kuulumiset oli kyseltävä.

Lähdin innosta puhkuen matkaan, mutta kolmen aikaan aamuyöstä oli vitsit vähissä ja siitä eteenpäin koko ajan väheni. Mustan kuinka pinnistelin pysyäkseni hereillä ja joulupukin tenttaaminen herätti kyllä!― Ella Kanninen, juontaja

Etukäteen jännitettiin ehditäänkö Rovaniemelle aikataulussa. Kemin ja Rovaniemen välillä veturinkuljettaja ajoi niin lujaa, että Rovaniemelle tultiin melkein vartti etuajassa. Tämä aiheutti tiimille haasteita, kun ohjelmaa jouduttiin karsimaan ja jättämään haastatteluja pois. Myöhästymiseen oltiin varauduttu, etuajassa tulemiseen ei millään tavalla.

Loppumatkasta pahin väsymys väistyi, kun joukko alkoi jännittää pääteasema Rovaniemeä. Tunnelma oli voitonriemuinen, pientä säätöä matkan aikana oli toki ollut, mutta mitään maata kaatavaa ei ollut sattunut. Vanha klisee “väsynyt, mutta onnellinen” piti todellakin paikkansa.

Päätepysäkillä Rovaniemellä olin aivan koomassa. Ja siellä odottivat energiset Martat, joiden kanssa piti ryhtyä heti tanhuamaan!― Iiro Rantala

Rovaniemellä syötiin Marttojen valmistamaa aamupalaa ja Iiro pääsi "mielipuuhaansa" eli tanssimaan. Ihmisiä oli tullut paljon ja vinkeä rovaniemen murre kuului ympärillä. Kello oli kahdeksan nurkilla, aurinko lämmitti ja haitari soi. Juhannusjuna oli päässyt perille.

Juhannusjuna

Juhannusjunan esikuvana oli norjalainen Bergensbanen, jossa tv-kamerat seurasivat junan seitsemän tunnin matkaa Bergenistä Osloon. Juhannusjunan tuotanto oli kuitenkin selvästi haastavampi, sillä matkaa pyrittiin kuvaamaan suorana aina kuin se oli mahdollista. Mukana projektissa olivat Yleisradion lisäksi kulttuurikanava Arte, joka näytti lähetyksen suorana Keski-Euroopassa sekä 150-vuotista taivaltaan juhlinut VR.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto