Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

5 fiksua koodauspeliä kouluikäisille

Tyttö makaa nurmikolla tablettitietokoneen kanssa.
Tyttö makaa nurmikolla tablettitietokoneen kanssa. Kuva: Shutterstock/Kozub Vasyl Kuningaskuluttaja,ohjelmointikielet,ohjelmointi

Ensi syksystä lähtien peruskoululaiset tutustuvat koulussa ohjelmoimiseen, kun siitä tulee osa peruskoulujen opetussuunnitelmaa. Koodaustaitoja voi opetella ohjelmilla, jotka madaltavat oppimiskynnystä mm. pelien keinoin. Tabletti on aloittelevalle koodarille luonteva väline.

Tässä muutamia vaihtoehtoja ohjelmoinnin harjoittelemiseen.

The Foos - donitsivaras kiinni

Kuva pelistä Foos
Ohjelmoija opastaa donitsivarkaan jäljille Foosissa Kuva pelistä Foos foos

Seikkailu. Se on asia, joka saa pienen ihmisen varmasti innostumaan ja keskittymään. Siispä onkin järkevää, että Foosissa opetus on yhdistetty seikkailuun. Siinä jahdataan donitsivarasta ja pelastetaan koiranpentuja avaruudesta. Nuori oppii ohjelmoinnin perusajatuksia ilman sanoja, joten kielellä ei ole niin suurta merkitystä.

Päähenkilöä ohjataan tekemällä käskyjä ja suorittamalla koodisarja. Vähitellen lastenleikki vaikeutuu, kun mukaan tulevat esimerkiksi ohjelmoinnissa käytettävät silmukat. Foos ei pakota käyttämään pitkiä käskyjen sarjoja, joten se ei ole ihan täysin todenmukainen, mutta logiikkaa pitää löytyä.

Jopa 5-vuotiaat voivat ottaa ensi askelia ohjelmoinnissa.

Ilmainen Foos on tarkoitettu kaikenikäisille, mutta jopa 5-vuotiaat voivat ottaa ensi askelia ohjelmoinnissa. Siinä on yli 40 tasoa koettavaa, ja ohjelma on ladattavissa iOS:lle ja Androidille.

Lightbot Jr - robotin pulmat

Kuva pelistä Lightbot Jr.
Tehtävänä on liikuttaa robottia ruudulta toiselle ja sytyttää lamppu Kuva pelistä Lightbot Jr. lightbot jr

8-vuotiaille asti suunnattu Lightbot Jr on helpompi versio saman tekijän Lightbot - Programming Puzzles -pelistä. Se alkaa helpommin ja sisältää yksinkertaisempia pulmia. Robotin on päästävä tiettyihin ruutuihin ja saatava lamppu niissä palamaan. Näitä voi ratkoa joko poika- tai tyttörobottina, joten samaistumisen kohteita on kummallekin sukupuolelle.

Lightbot tuo eteen ohjelmoinnin perusasioita, kuten ketjuttamisen, silmukat, aliohjelmat ja testauksen. Yksittäisten käskyjen sijaan Lightbot vaatii kokonaisen ohjelman kokoamisen. Se onkin vaativampi kuin vaikkapa Foos.

Lightbot osaa seurata useammankin kuin yhden pelaajan kehittymistä.

Lightbotissa on mukavasti otettu huomioon se, että perheessä voi olla useampikin pieni ohjelmoija. Tallennuspisteitä on useita ja se osaa seurata useammankin kuin yhden pelaajan kehittymistä. Positiivista on myös se, ettei Lightbotissa ole sovelluksen sisäisiä ostoja, kaiken saa kertaostolla.

Lightbot Jr sisältää 42 tasoa, maksaa 2,99 euroa ja on ladattavissa iOS:lle ja Androidille. Se osaa myös suomen kielen.

Tynker - astronautille apua

Kuva pelistä Tynker
Tynkerissä ohjelmointi onnistuu hyvin selkeällä visuaalisella aikajanalla Kuva pelistä Tynker tynker

Tynker visualisoi käytettäviä komentoja ja auttaa näin omaksumaan ohjelmoinnin logiikan. Vahvasta visuaalisuudesta huolimatta käytettävä kieli on englanti, joten pienimmät joutuvat turvautumaan aikuisen käännösapuun. Mutta jos kumpikaan ei ole perillä ohjelmoinnin saloista, niin tästähän saattaa löytyä yhteinen harrastus.

Siinä missä muissa ohjelmissa otetaan donitsivarasta kiinni tai ohjataan robottia, Tynkerissä annetaan muun muassa astronautille käskyjä. Olennaista on tietenkin hahmottaa, mikä on lopullinen tavoite ja miten siihen päästään.

Esitellyistä ohjelmista Tynker on selkeästi lähimpänä oikeaa ohjelmointia.

Alakouluikäisille suunnattu Tynker on hyvä siinä mielessä, että valmiita ohjelmien pohjia on tarjolla runsaasti ja esimerkeissä mainitaan vaikeusaste. Tynker sopii myös edistyneemmille, jotka voivat ottaa oppia esimerkiksi fysiikkamoottorin toiminnasta. Kaikkiaan tarjolla on yli 100 askel askeleelta etenevää opetuspakettia. Tynker onkin esitellyistä ohjelmista selkeästi lähimpänä oikeaa ohjelmointia, muut ovat hyvin pelillisiä.

Tynkerin mukaan sitä käyttää maailmalla jo yli 30 miljoonaa lasta ja viisikymmentä tuhatta koulua. Kotimainen Elisa on parin vuoden ajan ollut mukana nuorten ohjelmointikoulutuksessa ja Tynkeria käytetään sen digikouluissa. Elisan sivuilta löytyykin näppärä kymmenosainen video-opas Tynkerin käyttämiseen.

Tynkerin voi ladata ilmaiseksi iOS:lle ja Androidille. Lisäominaisuuksia voi ostaa sovelluksen sisältä. Jollei omista tablet-laitetta, voi Tynkerin sivuilla ohjelmoida tietokoneella.

ScratchJr - hahmot puhumaan

Kuva pelistä Scratch Jr.
Kuvakekomentojen lisäksi pirteät hahmot saa myös puhumaan lapsen äänellä Kuva pelistä Scratch Jr. scratch jr

Scratch Jr on Androidille ja iOS:lle julkaistu yksinkertaistettu versio maineikkaasta Scratch-ohjelmointiympäristöstä. Se on suunnattu 5-7-vuotiaille, mutta sopii myös vanhemmille aloittelua ajatellen. Tässäkin hyödynnetään kuvakkeilla toteutettuja komentoja sanallisten sijaan.
Hahmot saa liikkumaan, hyppimään, tanssimaan ja laulamaankin. Hahmot ovat nuorten mieleen ja niitä pääsee piirtämään itsekin. Erityistä herkkua on se, että hahmot saa puhumaan tallentamalla omat äänet tabletin mikrofonilla ja voipa ohjelmiin lisätä omia kuviakin.

Ohjelmoinnin ohessa saattaa mieleen tarttua myös laskennan taitoja.

ScratchJr:ään on ympätty myös matematiikkaa, joten ohjelmoinnin ohessa saattaa mieleen tarttua myös laskennan taitoja.

Jos ilmainen ScratchJr herättää nuorten kiinnostuksen, voi halutessaan siirtyä kokeilemaan emopalvelua Scratchia, joka on suunnattu 8-vuotiaista ylöspäin. Se toimii sitten tietokoneella.

Swift Playgrounds - tulevaisuuden mobiilikoodaajille

Kuva Swift Playgrounds -ohjelmasta
Apple haluaa kehittää mobiililaitteella ohjelmointia jo nuoresta iästä alkaen Kuva Swift Playgrounds -ohjelmasta Kuva: Apple swift playgrounds

Lasten ja nuorten ohjelmointitaito on tulevaisuudessa iso asia. Tämän vahvisti myös teknologiajätti Apple, joka esitteli äskettäin uuden sovelluksen Swift Playgroundsin, jonka se toivoo opettavan lapsille ja nuorille yhtiön Swift-ohjelmointikieltä. Swiftillä voidaan tehdä ohjelmia Applen laitteille eli iPhonelle, iPadille, Apple Watchille ja Apple TV:lle. Ohjelmia voi jakaa kavereille sähköpostilla, Viestit-sovelluksella tai verkossa julkaisemalla.

Ohjelmassa liikutellaan hahmoja graafisen maailman läpi ja ratkotaan ongelmia koodinpalasia yhdistämällä, kokeilemalla ja lopulta oppimalla. Swift Playgrounds julkaistaan myöhemmin iPadille ja sen voi ladata ilmaiseksi.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.