Hyppää pääsisältöön

Maisteri luulosairaana

Moliéren näytelmä Luulosairas
Moliéren näytelmä Luulosairas Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä,Molière

Hypokondria eli luulosairaus ja sen sisarvaiva hysteria olivat muodissa 1600-luvulta aina 1900-luvulle saakka. Molièren vuonna 1673 kirjoittama ja Marc-Antoine Charpentierin säveltämä "musiikkiin ja tanssiin sekoitettu komedia" Luulosairas pilkkaa kuitenkin tätä muotisairauttakin ponnekkaammin lääkäreitä, jotka tuohon aikaan eivät osanneet juuri mitään.

1600-luvun lääkärin kelpoisuusvaatimuksiin kuuluivat pitkä parta, kaapu sekä latinan kielen taito. Viimeisestä vaatimuksesta saatettiin toki joustaa, kuten Molière ja Charpentier osoittavat Luulosairaan kohtauksessa, jossa lääkärikollegion kokouksessa kuoro laulaa ranskan ja latinan sekaista hölynpölyä. Lääkärin tehtävä oli määrätä lääkkeitä ja tehdä toimenpiteitä, paraneminen jätettiin kokonaan potilaan omalle vastuulle.

Maisteri Lindgren pohtii tämänkertaisessa esitelmässään myös tämän päivän lääkärikunnan asemaa terveyden ja sairauden portinvartijana. Onko niin, että yhä useampi ihmiselämään kuuluva ilmiö heikosta virtsanpidätyskyvystä ylivilkkauteen luokitellaan sairaudeksi? Onko hypokondriasta siirrytty tilanteeseen, jossa lääkärit mittaavat ja testaavat meitä löytääkseen merkkejä mahdollisesti puhkeamassa olevista sairauksista, joita pitää päästä äkkiä lääkitsemään? Hoidetaanko meillä terveitä sairaiksi?

Kuuntele Maisteri Lindgrenin punnittuja ajatuksia aiheesta keskiviikkona 22.6. klo 11. Ohjelmassa kuullaan valittuja paloja Molièren ja Charpentierin komediabaletista, joka on alla kuultavissa kokonaisuudessaan William Christien johtaman ranskalaisen Les Arts Florissants -vanhan musiikin yhtyeen esityksenä. Tarjolla on myös kaksi näytettä Georg Philipp Telemannin Tragikoomisesta orkesterisarjasta, jossa säveltäjä antaa vinkkejä luulosairauden hoitoon.

"Ihminen on parantumaton. Parantumattomasti luulosairas ja on siksi ansainnut juuri sellaiset lääkärit kuin kullakin aikakaudella on."

"Mutta sen tiesi jo Georg Philipp Telemann vuonna 1760, että hyväksi todettu lääke kihtiin on ajelu postivaunuilla ja tanssi."

"Telemann määrää hypokondriaan potilaalle sitä, mitä tämä kaipaakin, aimo annoksen sankarillisen urhoollista kärsimystä."

  • Ondine-galleriassa Erkki-Sven Tüürin ääniveistoksia

    Levyarvostelu

    Erkki-Sven Tüür on sukupolvensa menestynein virolaissäveltäjä maailmalla, ja se on paljon sanottu, koska kilpailua riittää. Tüür ei ole menestynyt tuurilla, vaan vahvalla ja tunnepitoisella nykymusiikilla, jonka selväpiirteiset, plastiset ja säihkyvät pinnat muodostavat kuin abstrakteja metalliveistoksia. Ondine on jo hetkisen tehnyt yhteistyötä Tüürin kanssa, ja uusimmalla levyllä Tapiola Sinfonietta esittää Tüürin kolme tuoretta, laajaa, kansainvälistä tilausteosta: alttoviulukonserton Illuminatio, kahdeksannen sinfonian sekä erikoisen nokkahuiluteoksen Whistles and Whispers from Uluru.

  • Tanja Tetzlaff tekee Rautavaaran paatoksesta herkkää

    Levyarvostelu

    Einojuhani Rautavaara kuuluu levy-yhtiö Ondinen profiilisäveltäjiin. Isot orkesteriteokset Ondine saattoi levylle tuoreeltaan Rautavaara-buumin aikaan, mutta kamarimusiikissa riittää tekemistä. Tanja Tetzlaffin ja Gunilla Süssmannin vakiintunut sello-piano -duo on nyt levyttänyt Ondinelle Rautavaaran teoksia sellolle ja pianolle, ja uutuus antaa mukavasti uutta sävyä tulkintaperinteeseen.

  • Louis Andriessen palauttaa uskon nykyoopperaan

    Levyarvostelu

    Hollantilainen pitkän linjan säveltäjä Louis Andriessen säveltää niin ihmeellistä nykyoopperaa, että se menee läpi paitsi Euroopassa myös Yhdysvalloissa, jossa suurille avantgarde-tuotannoille on vaikea löytää rahoitusta ja yleisöä. Andriessenin uusin ooppera, groteski näyttämöteos Theatre of the World, syntyi Hollannin oopperan ja Los Angelesin filharmonikkojen yhteistuotantona, ja sepä onkin toden totta niin hyvä, etten lainkaan ihmettele kulttuurirajat ylittävää menestystä. Minullekin se palauttaa uskon nykyoopperaan, jopa ilman kuvaa, pelkkänä Los Angelesin filharmonikkojen levytyksenä.

  • Simon Rattlen keräämä Haydn-kummallisuuksien galleria

    Levyarvostelu

    Kapellimestari Simon Rattle rakastaa Joseph Haydnin musiikkia, ja haluaa julistaa kaikelle maailmalle, kuinka suuri musiikillinen keksijä ja uudistaja Haydn oli. Tätä tarkoitusta varten Rattle on valikoinut Haydnin sinfonioista, oratorioista ja oopperoista radikaaleimmat ja oudoimmat osiot, ja koostanut niistä liki tunnin mittaisen orkesterimatkan. Lontoon sinfoniaorkesterin levyttämänä valikoimasta muodostuu kummallisuuksien galleria, mutta hieno sellainen.