Kino Klassikko on kesällä 2016 esitellyt 1940-luvun amerikkalaista noir-rikoselokuvaa. Sarjan päättää lajityypin suurimpiin klassikoihin lukeutuva Nainen ilman omaatuntoa (Double Indemnity, 1944), joka samalla käynnistää kolmen elokuvan kimaran Billy Wilderin ohjaamia elokuvia kohtalokkaista naisista.
Viikko sitten esitetty Hyvästi, kaunokaiseni perustui Raymond Chandlerin romaaniin. Kirjailijalla on näppinsä mukana myös tässä, hieman aikaisemmin valmistuneessa klassikossa, johon Chandler laati Wilderin kanssa käsikirjoituksen James M. Cainin romaanin pohjalta.
Hyvästi, kaunokaseni elokuvassa Marlowea esittänyt Dick Powell oli tavoitellut myös Wilderin elokuvan pääroolia mutta Wilder valitsi toisen “harmittoman mukavista” rooleista tunnetun tähden Fred MacMurrayn. Naispääosassa blondattu Barbara Stanwyck teki ikimuistoisesti vaarallisen “femme fatalen” perustyypin.
Kun elokuvan tarina ja dialogi ovat Chandlerin, Wilderin ja Cainin käsialaa, leimaa sitä luonnollisesti läpeensä kyyninen ote ja nopea, tiukka sanailu. Kun Wilder on ohjannut elokuvan samanlaisella otteella, on lopputulos yksi suuria amerikkalaisen rikoselokuvan klassikkoja.
Elokuvan päähenkilö on vakuutuskauppias Walter Neff (MacMurray), joka hullaantuu pahemman kerran erään asiakkaansa vaimoon. Tämä haluaa hankkia salaa miehelleen henkivakuutuksen. Neff haistaa heti murhajuonen mutta on jo itse naisen pauloissa niin että lähtee epäröimättä mukaan.
Mutta aviovaimon tarjoamat houkutukset ovat Neffille vain lisämauste. Häntä motivoi vielä enemmän hänen oma ahneutensa, mutta juuri liiallinen ahneus sekä pienten yksityiskohtien arvaamattomuus saa kaksikon sotkeutumaan juonissaan. He punoutuvat yhä syvemmälle uusien juonien ja rikosten verkkoon, ja kun se alkaa kiristyä heidän ympärilleen, ahneus alkaa muuttua petollisuudeksi.
Teksti: Vesa Nykänen
Nainen ilman omaatuntoa (Double Indemnity), USA 1944. O: Billy Wilder. N: Barbara Stanwyck, Fred MacMurray, Edward G. Robinson.