Hyppää pääsisältöön

Somekuvat vääristävät todellisuutta – kokeile itse miten kuvan rajaaminen vaikuttaa

Mitä tapahtuu kotibileissä? Onko siellä paljon väkeä, mitä syödään ja mitä juodaan? Juoko joku liikaa, tuleeko riitaa? Onko kivaa, onko jollain vähemmän kivaa?

Samoista bileistä otetaan monta kuvaa, jotka päätyvät someen, Instagramiin, Facebookiin tai Snapchatiin.

Yksi kuva on aina vain yksi näkökulma tilanteeseen. Toinen kuva samasta hetkestä voi kertoa aivan toisen tarinan. Tämä ei rajoitu vain someen.

  • Ääni on toinen, uusi maailma

    Äänillä voi muuttaa kuvan tunnelman.

    Äänimaailma muuttaa kaiken. Äänillä - esimerkiksi musiikilla - voi muuttaa kuvan tunnelman. Äänellä voi tulkita kuvaa ja vaikuttaa katsojan tunteisiin voimakkaasti. Kuvauksissa alkuperäisen äänen taltiointi on tarkkaa työtä. Ääniä voidaan myös tehdä tarkoituksella erikseen ja niitä voidaan järjestää haluttuun järjestykseen.

  • Viestit ovat valintoja

    Viesti koostuu viestin laatijoiden valinnoista.

    Kaikki, mitä eri medioista näemme, kuulemme tai luemme näemme, on monien vlintojen tulosta. Kannattaa pysähtyä pohtimaan näitä valintoja tutunkin viestin äärellä – lopputulos voi yllättää. Eri ihmiset lukevat mediaa eri tavalla, eikä yhtä ja oikeaa tulkintaa tietenkään ole. Jokainen voi kuitenkin treenata omaa medialukutaitoaan. Mediataju on valmius, jota voi kehittää koko eliniän.

  • Mainonnan tarkoituksena on myydä

    Mainonta on tunnistettavan lähettäjän maksamaa

    Mainokset näkyvät ja kuuluvat joka puolella ympärillämme. Mainonta määritellään tunnistettavan lähettäjän maksamaksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon ja toteutetaan medioiden välityksellä.

  • Vikasietotila: Avaa ohjelmat ja tiedostot parilla painalluksella

    Käynnistinsovellus avaa ohjelmat, tiedostot ja verkkosivut.

    Käynnistinsovellus käynnistää ohjelmat, löytää tärkeät tiedostot ja tekee hakuja internetistä. Graafinen käyttöliittymä asiakirjoineen, kansioineen ja roskakoreineen ei ole uusi keksintö. Alkujaan graafisen käyttöliittymän kehittivät Xerox Palo Alto Research Centerin tutkijat. Ensimmäinen graafisen käyttöliittymän omaava tietokone oli tutkimustarkoituksiin rakennettu Xerox Alto vuodelta 1973.

Media- ja digitaidot