Hyppää pääsisältöön

Aivot lomalle vai aivolomalle? Karista työt päästäsi, mutta puuhastele muuta

Mies istuu portailla läppäri sylissä.
Mies istuu portailla läppäri sylissä. Kuva: Tobias Björkgren aivot

Moni työstään innostunut ja kunnianhimoinen työntekijä seuraa työasioita myös lomalla. Aivojen pitää kuitenkin saada myös levätä. Parasta aivolomaa on arkinen puuhastelu. Kännykkä narikkaan ja aivot kesälomalle!

Tekstari sinne, meili tänne, vastaan vain nopeasti yhteen puheluun. Nykyaika ei kannusta joutilaisuuteen. Päinvastoin odotukset teräville aivoille ja tehokkuudelle ovat entistä suuremmat.

– Päivittäinen rentoutuminen ja työn tauottaminen ovat aivojen hyvinvoinnille välttämättömyys, eivät ylimääräistä luksusta, muistuttaa kognitiotieteen dosentti, aivotutkija Minna Huotilainen Turun yliopistosta.

Yksi hakkaa halkoja, toinen tiskaa tai pesee mattoja, kolmas kutoo sukkaa.
Puuhastelua kesämökillä.
Puuhastelua kesämökillä. Kuva: Ville Oksanen piha
Kesälukemista luonnon helmassa
Kesälukemista luonnon helmassa Kuva: Staffan Enbom varpaat

Aivoja ei tarvitse laittaa kesälomaksi narikkaan, ne nimittäin tykkäävät kaikenlaisesta tekemisestä ja rakastavat touhuamista.

– Fyysisellä tekemisellä on tärkeä rooli aivojen virkistämisessä, Huotilainen selvittää. Tekeminen ei kuitenkaan saisi olla liian haastavaa tai vaikeaa.

Ja pakolla ei onnistu mikään. Ei myöskään loman vietto. Tee sitä mistä tykkäät.

Päästä irti – työpuhelin kiinni, meileihin vastaaja. Aina ei ole pakko olla tavoitettavissa.

Työtä ja vapaa-aikaa on yhä useammin vaikea erottaa toisistaan. Etätyö tuo työasiat väkisinkin mukana kotiin, yhä useammalla on tunne, että on pakko olla tavoitettavissa 24/7 ollakseen hyvä ja tehokas työntekijä.

Työt saattavat myös maistua liiankin hyvin eikä ihminen tunne edes tarvitsevansa lepotaukoa. Kesäloma on yliarvostettua, haudassa levätään! Stressistä tulee tavallaan ylpeyden aihe - olen tärkeä, minulla on kysyntää.

Mutta ylirasittuneet aivot eivät jaksa ajatella uudella tavalla. Aivot eivät jaksa edes tavallisia arkielämän tilanteita, joissa pitäisi yllättäen toimia toisin.

– Muistin pätkiminen, keskittymiskyvyn puute ja se, ettei pysty lukemaan pitkiä tekstejä ovat merkkejä siitä, että aivot tarvitsevat lepoa, Huotilainen selvittää.

Ranskassa suunnitellaan Droit à la déconnexion -lakiesitystä, joka antaisi työntekijöille luvan olla seuraamatta ja vastaamatta työsähköpostiin ja -puhelimeen työajan ulkopuolella.

Suomessa ei näin pitkälle ainakaan vielä ole menty, mutta Huotilaisen mielestä tietyillä työpaikoilla tällaisesta voisi olla hyötyä täällä meilläkin.

Jaksota lomasi niin jaksat koko vuoden.
Hiihtoretkellä keväthangilla Lapissa
Hiihtoretkellä keväthangilla Lapissa Kuva: Juho Holmi lappi
Rantaloma Mallorcalla.
Rantaloma Mallorcalla. Kuva: Keith Williamson aurinkoloma

Lomapäiviä kannattaa sijoitella pitkin vuotta. Erään tutkimuksen mukaan yli kolmen viikon lomalla hyvinvointi on huipussaan kahdeksantena päivänä. Jo ensimmäisen työviikon jälkeen olo samanlainen kuin ennen lomaa.

Lohdutukseksi sinulle, jolla lomaa on niukasti: Lyhytkin loma ja lepotauko arjesta virkistää! Kesälomaan kannattaa myös virittäytyä jo ennen varsinaista lomaa ja järjestellä asiat työpaikalla niin, että lomalla ei tarvitse murehtia työasioista.

Terveys on monen asian summa, niin myös aivojen terveys.
Tyyni meri kesäpäivänä
Tyyni meri kesäpäivänä Kuva: Ville Oksanen tyyni

Kuusi vinkkiä aivojen kesälomaan

1. Unta ja lepoa sopivassa määrin.

Loman alussa kannattaa kuitata pois kertyneet univelat. Ja sen jälkeen ottaa rennosti, ilman aikatauluja.

– Joutilaisuus on mainio olotila, luovuutta ja ongelmanratkaisua edistävä, Huotilainen toteaa. Aivot kehittävät virikkeensä kyllä itse.

– Päiväunet ovat hieno palautumismuoto aivoille ja sitä voi testailla lomalla. Ehkäpä se toimii niin hyvin, että jää käyttöön työpäiviinkin?, Huotilainen vinkkaa. Sopiva kesto päiväunille on 15-20 min. Käytä herätyskelloa. Liian pitkiltä päiväunilta heräämme hitaasti ja ne voivat heikentää yöunen laatua.

2. Muuta rutiineja, tee toisin tai jotain ihan muuta.

Työ- ja vapaa-ajan tulisi poiketa reilusti toisistaan ja muista, että aivot pitävät yllätyksistä!

– Aloita vaikka avaamalla kotiovi eri kädellä kuin yleensä, se ei ole helppoa. Uskaltaudu mukaan kesäkurssille uuden oppimisen pariin, Huotilainen kehoittaa. Myös matkailu avartaa mieltä ja virkistää.

3. Liiku – luonnossa tai kaupunkimaisemassa.

Aivot rakastavat happea ja kävely antaa aisteille virikkeitä ja ajatuksille tilaa. Tässäkin pätee ohje, että tee sitä mistä tykkäät! Kaikki eivät viihdy marjametsässä.

4. Puuhastele ja näpertele.

Aivot pitävät mekaanisista ja yksinkertaisista tehtävistä, joissa ei tarvitse ajatella liikaa. Ruumiillinen aherrus tekee aivoille hyvää. Muista kuitenkin, että kaikki eivät lepää tekemällä. Aivot tykkäävät myös hyvästä kirjasta ja aurinkotuolista.

5. Musiikki auttaa rentoutumaan, lautapeli tai ristikko latautumaan.

– Musiikista nauttimisessa on tärkeää tuntea oma musiikkimakunsa ja suosia sitä. Lomalla musiikkimakuaan voi myös venyttää ja opetella kuuntelemaan jotain uudenlaista. Ehkä fadoa?, Huotilainen haastaa.

Sanaristikot ovat lomalaiselle sopivan raskasta aivojumppaa ja kaikenlaiset sosiaaliset "aivopelit" panevat otsalohkot tehokkaasti töihin.

6. Sukuloi, tapaa ystäviä ja vietä aikaa perheen kanssa.

Monen meistä tekee mieli lomalla vetäytyä pikkumökkiin järven rannalle ja olla tapaamatta ketään. Sosiaalinen vuorovaikutus on kuitenkin tärkeä osa aivoterveyttä.

Työpaikalla kohdataan entistä harvemmin, kun kommunikointi tapahtuu yhtä useammin sähköpostin avulla ja tekstiviesteillä. Jos perhekin vielä huitelee kaikki omia menojaan, ei kasvokkain juuri kohdata edes vapaa-ajalla.

Asiantuntijana kognitiotieteen dosentti aivotutkija Minna Huotilainen, Turun yliopisto.